Kedja för hårt, eller för löst spänd? Det är frågan.

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Har hamnat i ett litet dilemma. Köpt nytt drivpaket, men min kedjespännare tillåter inte rätt spänning, känns fruktansvärt "digital" och har inga mellanlägen. Antingen står den så jag har ett slack på 6cm (absolut övre gränsen enl manual), eller 1-2 cm (2 cm undre gräns enl manual).
Vad tror ni?, provade att kör med 6 cm i slack, men gången var ryckig med kedjerassel. Spände in den, men inte kört än.

Ska jag köra med alldeles för slack kedja, eller spänna in den och riskera att den slits ner i förtid tillsammans med drev och annat? Lagerna i framdrevsaxlen kan ju knappast må bra av det.
 
Du har 1-2cm?... o minimum var 2cm? Då var det klart...kör på det godkända minimum på 2cm :tummenupp
 
Nu är jag ju verkligen rookie på det här med meckande men visst finjusterar man kedjespänningen med att flytta bakhjulet ?
 
Det kan inte vara så att dämparna i bakhjulet håller på att slitas ut ? De kan ge ryckig gång.

Beror på hur du kör med den där, som jag lever rövare vill jag inte ha kedjan för sträckt, men känns det ok är det säkert ok. Du lär känna om du bottnar kedja i ett farthinder i stället för att fjädringen sväljer det.

Har R modellen de där kugghjulshistorierna för kedjespänning, fick för mig att det bara var SE modellen som hade det ?
 
Nej, det är det där kuggeländet till justering. Precis min tanke det där med fartguppen. Jag vill ju inte slita av kedja och drivaxel bara för att jag råkar bottna bakfjädringen.
Dämparna i bakdrevet har jag typ åtgärdat fyllt upp med textiltejp och bankat tillaka:crash
 
Du lär inte skjuta den direkt, tar ett par gånger. Jag brukar sätta mig o gunga på sadeln rätt långt bak, o samtidigt känna på kedjan med foten. Känns det rimligt så testar jag att hoppa något så där lagom o ser vad som händer.
 
Håller med webgringo, sätt dig i sadeln och kolla. Dessutom kan ju en stunds körning med lite tryck i accelerationen tänja ut kedjan lite, det är i alla fall min erfarenhet (från andra hojar).

Edit: alltså med 1-2cm spänningen menar jag...
 
Last edited:
Bottna inte med kedjan om du inte vill ha rasade lager i lådan.. vänligt tips! Har inte hänt mig än men nojar ständigt.. brukar man inte ha steglös justering på kedjan förresten?
 
Bottna inte med kedjan om du inte vill ha rasade lager i lådan.. vänligt tips! Har inte hänt mig än men nojar ständigt.. brukar man inte ha steglös justering på kedjan förresten?

Better safe than sorry ;) . Ska ge den någon försiktig kilometer med den tighta spänningen och kolla efter det. Nej, dom är inte steglösa på den modellen.
 
Dra ihop fjärdingen med ett spännband bak, brukar gå att rigga på något sätt, så att svingen ligger på "max spänd kedja", sedan snurrar du på bakhjulet och känner att kedjan inte spänner upp för mycket i något läge. Dvs, låter konstigt och går tungt. Är både kedja o drev nya så spänner det inte mera när du belastar, kan hända om man bara byter kedja. Personligen åker jag hellre med för slack än för spänd kedja.
 
Som sagt: hellre lite för slack än för spänd men den kommer bli lite längre med inkörning.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top