Kedja/effekt?

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Hej...
jag undrar hur mycket effekt man kan tappa pga för spänd kedja? menar nu riktigt spänd typ i klass med en pianotråd...
110 hk i en crosscart (200 kg). så det är ju dubbla breda däck bak. Men den vill inte spinna som jag vill...
kan kedjan ta en så jävla massa effekt?

Mvh Oskar :banana

Zana skrev:
Montera en turbo då.. hehe

Jo jag har funderat på det med men det drar med en sån jävla massa... plus att det kostar...
men du ska veta att tanken har slagit mig mer än en gång...

Varför så spänd kedja?
Det frestar ju inte bara kedjan, utan även utgående axel från motorn.
Men visst snor en spänd kedja mer effekt.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Varför så spänd kedja?
Det frestar ju inte bara kedjan, utan även utgående axel från motorn.
Men visst snor en spänd kedja mer effekt.
//Tobbe

för att bakaxeln har fått sig en bra kyss även naven så dom var snea så om man inte har det så spänd så kuggar den över eller så hoppar den av...
Men vi har fixat till naven och axeln nu men skulle vara skoj att veta om man kan bli possitivt överraskad....
Har hört att det kan handla om många hk som försvinner. ca 30++...
skulle vilja veta om detta stämmer...

Nej. Inte 30 hk. 30 hk = 22 kw. Tänk själv vad 22 kw värme i kedjan skulle resultera i. Många villor har mindre effekt för att värma hela stora villan även kall vintertid.

En sunkig kedja på min Bandit stal 10 hästar på dynobänken. En skuren fiolkedja lär inte sno mindre än 10. Utgående lagret lär inte heller må bra.

Robban_C skrev:
Nej. Inte 30 hk. 30 hk = 22 kw. Tänk själv vad 22 kw värme i kedjan skulle resultera i. Många villor har mindre effekt för att värma hela stora villan även kall vintertid.

hehe... okej...
jag tykcte det lät lite överdrivet. men som ni vet så vet alltid dom älsta mest... :tungan

Anders:
Knappast inte 30 hk. Finns i inte en chans. Kedjan lär bli så varm av all tillförd effekt att enbart temperaturökningen förstör kedjan.
22 kw i värme!

Robban_C skrev:
Anders:
Knappast inte 30 hk. Finns i inte en chans. Kedjan lär bli så varm av all tillförd effekt att enbart temperaturökningen förstör kedjan.
22 kw i värme!

okej...
tackar för dina svar....
nu ska jag ställa dom äldre mot väggen... :hihi

Hm....nä några 30häst lär det inte ta.
Men allt som går tungt och skapar friktion snor ju effekt på ngt vis.
Men min första oro var för just lagret på utg axel som lär ta enorm stryk av så spänd kedja.
Men det har du ju åtgärdat nu, sladdar det för lite med den rovan får du väl skaffa sämre däck bak :hihi
Eller helt enkelt gasa mer :tummenupp
//Tobbe

IceY skrev:
Jo jag har funderat på det med men det drar med en sån jävla massa... plus att det kostar...
men du ska veta att tanken har slagit mig mer än en gång...

Äsch, kostar det så smakar det gott iallafall... =)

tobbeviking skrev:
Hm....nä några 30häst lär det inte ta.
Men allt som går tungt och skapar friktion snor ju effekt på ngt vis.
Men min första oro var för just lagret på utg axel som lär ta enorm stryk av så spänd kedja.
Men det har du ju åtgärdat nu, sladdar det för lite med den rovan får du väl skaffa sämre däck bak :hihi
Eller helt enkelt gasa mer :tummenupp
//Tobbe

har fixat det nu.... nu gick den mycket bättre! framför allt rullade den mycket lättare. men sen gick axeln av... doh! men har skaffat en ny. :huvet

Zana skrev:
Äsch, kostar det så smakar det gott iallafall... =)

hehe jo. men jag har inte direkt överflöd med pengar på mitt konto... :tomten

IceY skrev:
har fixat det nu.... nu gick den mycket bättre! framför allt rullade den mycket lättare. men sen gick axeln av... doh! men har skaffat en ny. :huvet
Aj vad trist :död Men dit med den nya nu så ska du se att det sladdar hej vilt bara du laddar på lite vettigt med gasen :yoparty :hihi
//Tobbe

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing