Kedja, byta, eller??

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Har en Hornet 900 som gått 1100 mil och är nyservad. Kedjan/badäcket är justerad så långt bak det går. Hur långt/många mil rullar en välsmord orginalkedja, dags o byta den när spelet blir för stort eller kan man kapa den??
I övrigt verkar både dreven och kedjan var i god kondition.

Snart är det vår! :tuttar

Har en Hornet 900 som gått 1100 mil och är nyservad. Kedjan/badäcket är justerad så långt bak det går. Hur långt/många mil rullar en välsmord orginalkedja, dags o byta den när spelet blir för stort eller kan man kapa den??

Råkar inte vara så att den är omdrevad en kugg?

Mellan 1000mil-2000mil håller ett originaldrivpaket beroende av skötsel.
Om den inte är omdrevad och du har sträckaren max bak då är det slut.

/Fredde

Kört 2600 mil med mitt original, nu har jag bytt hela paketet.
När jag kollade på kuggarna o kedjan så såg det fortfarande bra ut.

Efter 1500 mil med välsmord kedja efter varje tur börjar det dala mot sitt slut.

Försök dra ut kedjan från bakdrevet. En ny kedja går inte att dra ut alls. Får du in en blyertspenna mellan drevet och kedjan är det hög tid att byta drivpaketet. Kolla även formen på kuggarna, de skall inte se ut som hajtänder. Passa även på att snurra bakhjulet för hand och kolla så inga länkar är skurna (stela).

Passa även på att snurra bakhjulet för hand och kolla så inga länkar är skurna (stela).
Man kan även kolla det genom att kolla slacket på kedjan mitt på svingen, vrida hjulen ett halvt varv och kolla om man har samma spel, osv tills man går gått igenom hela kedjan. Är kedjan spänd på ett ställe å slack på ett annat ska man byta asap för då är kedjan slut och man drar bla sönder utgående lager i lådan och belastar låda mm väldigt hårt.

Alltid bättre att byta en gång för mycket. Jag körde av min kedja på DR:n för många år sedan. Kedjan slog sönder kåpan över framdrevet samt infästningen till kåpan (det vill säga att det slog sönder gjytgärnet som täcker växellåda etc). Så jag var rätt nöjd att kedjan inte tog min fot eller fastnade i hjulet.
Så tror du bör följa rekomendationerna för när det är dags att byta! Trist då en bra sats iaf kostar 1300-1500kr, men är nog värt det. Och så byter man inte bara ena, utan man bör byta hela kittet (kedja och kugg), annars sliter du ner det nya onödigt fort.

Hur fort drivpaketet slits beror ganska mycket på vilken hoj det sitter på. Effekten i hojen äter ju drivpaketet. När jag köpte min var drivpaketet lite slitet och nu har jag kört 3000 mil med det och det finns en del kvar. Jag sköter kedjan bra och smörjer den på insidan runt var 20:nde mil. Det är en gammal Kawaskaki på 75 hk, bör ju tilläggas.

Det där med att man ska byta allt på samma gång har jag hört delade meningar om. Det är sant att om man bara byter kedjan så slits den fortare, men det kan ändå bli billigare totalt sett. Jag har hört de som säger att de använder två kedjor på varje uppsättning drev. Om jag har en kedja som är slut men dreven ser bra ut skulle inte jag byta dreven.

Min har gått 2400 mil med orig. drivpaket och den är inte så speciellt sliten utan funkar ett bra tag till. Förra ägaren sprayade kedjan vid varannan tankning, så det beror nog på det att den har hållit så bra. Själv så sprayar jag den riktigt vart 100:a mil...

3800 mil på en Gixxer 1000-01...rekord?:D

Smörja ca varannan tankning, efter körpasset när kedjan är varm, lagom mycket och på INSIDAN av länkarna..
Har sett ett flertal som sprutar på, typ en liter kedjesnusk, på utsidan och sen gasar glatt vidare..hmmmm:va
Det hjälpte nog..:rolleyes:

Nä, lite och ofta samt att vid varje tvätt torka av kedjan från skit, Motuls chainclean funkar kanon! men det lirar åxå med Biltemas X-40, bara spruta på en trasa och torka utsidan av länkarna!
Rent och snyggt!:tummenupp

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back