Kedja avsliten

Ozone, du borde verkligen ta reda på varför kedjan gick av.
Vilket märke var det?
Prata med handlaren du köpte den av, borde gå få en ny på garantin om det är materialfel.

Om det inte är material fel så är det handhavandefel, och då borde du be någon som verkligen kan sin sak kolla på kedjan efter att du har monterat och spänt kedjan.

Kedjebrott är ett allvarligt fel!

Hoztics förklaring är ju en anledning till att montera clipset på rätt håll också.
På min första sporthoj (gsxr750) åkte jag med clips utan någon najning eller silicon.
Funkade bra.
 
Tänkte bara flika in med att mitt drivpaket ser fortfarande helt ok ut efter 3900 mil. Fråga mig inte hur detta kan komma sig.. enda jag gör är att smörja efter varje körning.

Men idag beställde jag nytt för även om den rullar ca 200-300 mil till så vågar jag inte experimentera med sånt. :)
 
Skulle rekommendera efter turen så kedjan är lite varm och geggan tränger in bättre samt att man slipper kasta av all smörja när man kör direkt efter smörjning. Kedjeolja/vax ska gärna stå och dra lite så det tjocknar till.
Jahaja, då har jag lärt mig nått på SH igen. Tack. :Bugar
 
Låter märkligt om det är som du säger att låset sitter kvar.

Har du smort kedjan ibland,typ var 80mil och efter körning i regn eller så i sämsta fall så in med den för reklamation.
Kedjespänningen utgår jag från att du haft koll på.

Min har rullat 3000mil nu och jag har inte varit manisk med rengörning eller smörja....

Upp med en bild på hur låset/brottet ser ut.

Henrik
 
Låter märkligt om det är som du säger att låset sitter kvar.

Har du smort kedjan ibland,typ var 80mil och efter körning i regn eller så i sämsta fall så in med den för reklamation.
Kedjespänningen utgår jag från att du haft koll på.

Min har rullat 3000mil nu och jag har inte varit manisk med rengörning eller smörja....

Upp med en bild på hur låset/brottet ser ut.

Henrik

Lite bilder på kedjan....Kedjan har aldrig varit för hårt spännd det är jag säker på. Konstigt att clipset och låslänken sitter kvar...Har beställt ett nytt drivpaket på addemotor, ska nog nita det., om jag kan få hjälp med det på nån verkstad. Rycker ofta upp hojen på bakhjulet med hjälp av kopplingen men den borde väl hålla för det tycker jag.
 

Bifogat

  • vår -2011 032.jpg
    vår -2011 032.jpg
    232.4 KB · Visningar: 211
  • vår -2011 028.jpg
    vår -2011 028.jpg
    212.5 KB · Visningar: 197
  • vår -2011 030.jpg
    vår -2011 030.jpg
    216 KB · Visningar: 196
Last edited:
Min första tanke när jag ser det där är att det måste ha varit rejäla belastningar i sidled på kedjan. Satt dreven verkligen rakt, och mitt för varandra?

Tror det iallafall, brukar kolla det när jag spännt, tittat rakt bakifrån , snurrat hjulet och kollat att kedjan vill gå rakt på drevet och inte villja upp på sidan av drevet. Dreven är ej slitna på något sätt.
 
Tror det iallafall, brukar kolla det när jag spännt, tittat rakt bakifrån , snurrat hjulet och kollat att kedjan vill gå rakt på drevet och inte villja upp på sidan av drevet. Dreven är ej slitna på något sätt.
Har du kollat på dreven så att det inte finns några skador? Om en dubb eller sten har kommit i kläm mellan drev och kedja borde det ju kunna bli något liknande. Det händer ju då och då på trampcykeln, men trots allt är det ju lite klenare effekt där...
 
Jag gissar på material eller härdningsfel i biten som gått av. Sen har den andra böjts och axeln ryckts ur.

Man ser inte tydligt men det ser ut som om du vänt clipset ut och in men det har knappats orsakat brottet.

Man ska ju vända clipset så att öppningen är bakåt i rörelseriktningen men man skall också vända clipsets "vassa" kanter utåt, speciellt när det är grunda spår som på ett kedjelås. Det ser ut som du har dom rundade kanterna utåt.
 
Last edited:
Tror det iallafall, brukar kolla det när jag spännt, tittat rakt bakifrån , snurrat hjulet och kollat att kedjan vill gå rakt på drevet och inte villja upp på sidan av drevet. Dreven är ej slitna på något sätt.

detta kan va lite lång sökt men är dreven raka så dom inte är skeva ?

sen glapp i utgående axel /motor + där du trär på fram drevet. så du får ett vobblande drev i sidled mm even i axel

eller matrial fel i lås




//Robin
 
Last edited:
Vad är det för märke på kedjan, kan inte uttyda det på bilderna.

PS. Försök även sätta kameran på makroläga, brukar oftast vara en liten symbol med en blomma på, så blir skärpan oftast bra mycket bättre på närbilder.DS :tummenupp
 
Vad är det för märke på kedjan, kan inte uttyda det på bilderna.

PS. Försök även sätta kameran på makroläga, brukar oftast vara en liten symbol med en blomma på, så blir skärpan oftast bra mycket bättre på närbilder.DS :tummenupp
Bättre skärpa, men oftast mycket kortare skärpedjup åas :)

Försök fota dreven från sidan också, dvs längs med axeln, så att man ser exakt hur kuggarna ser ut.
 
Typiskt dåligt skött kedja, kanske inte av dig men kanske av någon annan.
När en x-ring "skär" så blir den länken varm och resten kan du säkert lista ut själv. :urigeller
 
Men det är alltså så att clipset sitter kvar men det är kedjelåset som har gått av?

Brickan som ligger under clipset är ibland svår att montera och ofta får man tex använda muttrar och en tving/tång för att pressa på den och har man slarvat med det och i sin tur inte fått på clipset rätt så kanske det finns en liten risk att brickan flyttar sig och då går såklart kedjan av. Jag brukar alltid testa med att den slutna delen på clipset ligger fint i pinnens skåra på båda pinnarna innan jag clipsar fast clipset.

Kan du ta lite bättre bilder på hålet i brickan och lite bättre bilder på själva brottytan på länken så man kan se om den ser böjd ut.

EDIT: Eftersom brottet är vid låset är det troligare att det är felmonterat än att det beror på dålig skötsel.

/Fredde
 
Gissar att låsblecket inte har varit inskjutet som det ska. Det har inte greppat ordentligt i den öppna delen och länken som har rört sig i sidled har utmattats.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top