Kedja avsliten

Ozone

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Kawasaki z750 -09 Suzuki sv 650 -99 Hornet 900 -02, Suzuki rf 600R-93
idag gick min kedja av!! Är en suzuki sv 650, drivpaket ca 300 mil...Låg i motorvägsfart pluss lite till, svängde av och körde i 70kmh när det small till och kedjan gick av. Tänk om det hänt i högre fart och bakhjulet låst sig eller nått... Kedjan hade gått av vid låset men låsningen satt kvar.

Någon som varit med om detta med sin mc???

Nope...

Typiskt om man spänt kedjan för hårt i alla fall, eller om drevem är så dåliga så kedjan kuggar över kanske?

Låter mer som att du/den som nitade kedjan nitade lite för hårt..

kollade kedjespänningen i veckan=bra, Dreven och kedjan byttes vid samma tillfälle, dreven som nya.

clips var det, vad ska jag ha på nya drivpaketet, klips eller nitlås, kan man nita själv?

Satt clipset korrekt monterat åt rätt håll?

Har man verktyg att nita är det bäst. Har man inte verktyg att nita så funkar clips + silicone.

Hellre clips än ett dåligt nitat nit, men helst nit. :)

/Fredde

clipset satt med öppningen bakåt i rotationsriktningen, så det satt rätt. Vilken kedja och drev är att föredra vid nyinköpet? Någon bra onlinebutik?

Fick tipset av en kompis (också SV650) att köpa drivpaket till min SV650S från
http://www.addemoto.se/
så det gjorde jag. Han kör med clips men jag nitar. Enligt min uppfattning ökar risken för att clips släpper med kvadraten på hastigheten och eftersom jag räknar med bankörning blir det nitning.
Men ser dina drev helt OK ut, ja det är framdrevet som slits först, så borde det räcka med ny kedja.
Tänk på att smörja kedjan innan varje åktur (lärde jag mig på SH för nån vecka sedan) med t.ex.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Kedjespray-racing/

så det gjorde jag. Han kör med clips men jag nitar. Enligt min uppfattning ökar risken för att clips släpper med kvadraten på hastigheten och eftersom jag räknar med bankörning blir det nitning.
Men ser dina drev helt OK ut, ja det är framdrevet som slits först, så borde det räcka med ny kedja.
Tänk på att smörja kedjan innan varje åktur, tar inte många minuter (lärde jag mig på SH för nån vecka sedan) med t.ex.

Jag förstår faktiskt inte varför rotationsriktningen skulle ha betydelse för clipps.

Jag tror dom går upp lika lätt i alla fall.

Någon som kan förklara :va

Tänk på att smörja kedjan innan varje åktur, tar inte många minuter (lärde jag mig på SH för nån vecka sedan) med t.ex.

Skulle rekommendera efter turen så kedjan är lite varm och geggan tränger in bättre samt att man slipper kasta av all smörja när man kör direkt efter smörjning. Kedjeolja/vax ska gärna stå och dra lite så det tjocknar till.
Sedan vid varje tur är att ta i tycker jag (om man inte kör aslångt varje gång eller det regnar), var 50:e mil räcker gott.

Till TS:
Hur kunde clipset sitta kvar om kedjan delade sig? Eller tänker jag fel nu?
På din fråga om man ska nita eller ha clips på nästa kedja skulle jag vilja ställa motfrågan "vill du verkligen ha clips igen?" :). Kedjesläpp kan bli jävligt farligt, en polare tappade kedjan i fjol. Clips även där, skyr det som pesten personligen.
Kan du inte nita/har verktyg till det finns det 2 val. Köpa verktygen eller gå till någon som hjälper dig att nita. Verkstad/polare spelar ingen roll bara de vet vad de gör.

Last edited:
Jag förstår faktiskt inte varför rotationsriktningen skulle ha betydelse för clipps.

Jag tror dom går upp lika lätt i alla fall.

Någon som kan förklara :va

Det handlar ju om ifall kedjan touchar något, tex om det är tjockt med gegga innanför drevkåpan som tar emot kedjan och clipset och sitter det fel så *flupp* är det bye bye, har du öppningen bakåt så skär clipset igenom som en isbrytare :D

/Fredde

Det handlar ju om ifall kedjan touchar något, tex om det är tjockt med gegga innanför drevkåpan som tar emot kedjan och clipset och sitter det fel så *flupp* är det bye bye, har du öppningen bakåt så skär clipset igenom som en isbrytare :D

/Fredde
Jag som hade fått för mig att det va kraftpulserna från motorn som kunde få kedjan att accelerera ifrån clipset? :va

/Fredde

Tack för en bra förklaring. Det låter ju faktiskt troligt.

Själv har varit inne på flera olika förklaringar. Men ingen som skulle förbättras/försämras av att clipset sitter åt olika håll.

Ang clipset så är "skrapa i teorin" mest trolig, att kraftpulserna skulle få kedjan att accelerera ifrån clipset med sådan kraft att fjäderbelastningen i klipset övervinns är knappast realistiskt med tanke på clipsets nästan obefintliga massa.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan