KB's 7/11 Turbosleeper

Datorn och nätverket har varit en motherfucker hela helgen, så har inte blivit någon uppdatering... :4skrika

Ska försöka en gång till ikväll, annars flyger allt ut från fönstret
 
Dag 2

Jobbar i Kungsbacka på dagarna och sover där, så är inte i Trollhättan förrän på helgerna. Skulle iväg till Axxexs i Skåååwnö på lördagen, men satte mig ändå i bilen hem för att hinna med att spendera tid med min main bitch :tuttar

På schemat stod att få ut det där svarta aset, så man kan börja grovrengöra hela hojen och få in en större motor såklart :brynad
qKzihAP.jpg


"Va äre här för gammel jävla skit?!?"
De skruvarna har nog suttit fint åtdragna sen de lämnade fabriken down under senhösten -89!
zpKQCBr.jpg


Stod mest och skrek "vafan!!" "va fan är det här?" "vilken idiot kom på något sånt här?" ca 700 gånger, stampade i golvet, slog i luften mot ninjas som kliade mig på känsliga ställen när 100% koncentration behövdes och var till slut på väg att åka hem...

MEN!

Till slut gick det och jag har nu plockat ut min första oljekylda motor från en gammel gixxer!:banana
nZi2yub.jpg

Och det första som sas efteråt var "det där var ju inte så jävla svårt!" :fyllisar ;)

Nu är hon helt naken och ska gnugga extra mycket kommande helger :krama Stay tuned!

Förresten! Fotade lite porr under lördagen också såklart. Klämde på de emellanåt också, det var skönt :kär
6V51sAe.jpg

RVbJbfd.jpg

yyQkOyp.jpg
 
Last edited:
Var borta hos Mr.Steen för att kolla in motorn han la upp bild på tidigare i tråden. Väl där så ville han inte släppa den, men! Inte ledsen för det och förstår varför han inte vill göra sig av med den :hihi riktig trevlig kille, mycket lärdom fick man med sig och främst att få se alla hojarna på plats! :kär Hayabusan glömde jag ta kort på, men har ni inte sett den någon gång så vet jag inte vilket forum eller hojsida ni spenderat er tid på :D

Det hade ju varit lite fegt egentligen att bara slänga på en färdig turbomotor, men i helhet så bryr jag mig inte. För det är ändå affektionsvärdet som spelar störst roll, har alltid tänkt att bygga eget turbosystem såklart. Men eftersom jag fick erbjudanden så är det just inte prio 1 på den här hojen.

Så nu jävlar kör vi från ruta ett och kör fullt ös på att leta motor, förgasare, turbo, snabbmakaroner, intercooler, rördelar och fan hans moster. Men det KOMMER bli grymt. Har ännu mera motivation nu än innan.

För "hur svårt kan det va?..." :D

Det glos mycket i tråden (riktigt roligt!!) men har ni synpunkter, åsikter eller tips så skriv!

image.jpg
 
Last edited:
Dags för trycksättning av förgasare nu. Hojen har ju stått i 5 år så förgasarna såg ju ut som :4skrika

Vem kan ultraljudstvätta för en schysst peng i Trollhättan/GBG?
 
"Värst" :D :tummenupp

Sen ska det väl inte vara några problem att ha tryckrören längre ner? Så man får på sidokåporna iallafall. Marklund skickade bild på en 1100 där det går ovanför motorn, då får man på alla kåpor och systemet syns knappt

På min moppe är det dragit som på den där bilden, fast tryckröret är tillplattat där det drar förbi cylinderraden så att man kan få på kåporna. Ser ut såhär:
IMG_5819.JPG
 
Dags för trycksättning av förgasare nu. Hojen har ju stått i 5 år så förgasarna såg ju ut som :4skrika

Vem kan ultraljudstvätta för en schysst peng i Trollhättan/GBG?


Finns ganska billiga tvättar på Kjell o Komp som en förgasare passar i.
Typ 500 kr. :tummenupp
 
Hej där, hoppas ni har kul på erat jobb! Själv har man precis bytt till ett nytt och börjar på onsdag, så har två dagars ledighet :hihi

Stått ganska still under helgen, var iväg till Västerås för att göra en podcast hos Onroaders om mitt hojåkande, roadracing och detta turbobygget. Kommer imorgon om ni vill lyssna på det! Plockade även ut några loppor på banken så nu ska det beställas motor och aggregat :banana
 
Nu när man väl sitter inne på den budgeten som behövs, så finns det nästan inga motorer ute på eBay och de man hittar så kan ingen få fram fraktkostnad :4skrika :D det är ju fan snart december lär väl få en motor i januari som snabbast haha... Ringde på det turbopaketet som länkades längre upp, sålt för en vecka sen. HAPP! Får väl fortsätta leta och vara sur på dagarna :hihi vet ni någon som har en motor eller ett aggregat? SÄG TILL ATT JAG BEHÖVER DE SAKERNA :hej Det här är ju lika tråkigt som att vänta på våren
 
UPDATE!!!!! Ser här i kommentarsflödet att ni verkligen längtat efter en ny uppdatering :D:D:D

Stått lite still, men hämtat en motor nu iallafall! I med åbäket i ramen och nu ska jag köpa turbo, bygga grenrör och plenum, plus alla andra 100 saker som ska göras. Men nu var det största problemet, hittills, löst :hihi:banana

Ni får lite sketna mobilbilder den här gången
jNH8Tdf.jpg

kCaL2D3.jpg
 
Lite frågor jag har just nu:
Vem har aluminium spacer till topplocket?
Måste byta munstycken i förgasarna då hela förgasarna såg ut som :4skrika (Tack Bosse för att du "gjorde rent" förgasarna) Brukar man köra med originalbestyckning eller ska man gå upp?
Kan man köra med 750 tändspolarna jag har eller måste jag köpa specifikt till en 1127?
När tiden är inne, finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig med att ställa kammar? Jag äe TOTALT värdelös på att läsa till mig sånt där. Men bara någon visar så sätter det sig direkt :D

Bjuder på en platta bärs som tack!
Det är vad jag kommer på just nu, blir väl mer framöver!

Över och ut
 
På fråga A svarar jag att du med största sannolikhet får gå ner i storlek på munstycken .
Jag kör 125 tror jag mot 142/145 original .

På dom andra kan jag inte :va
 
På fråga A svarar jag att du med största sannolikhet får gå ner i storlek på munstycken .
Jag kör 125 tror jag mot 142/145 original .

På dom andra kan jag inte :va
Inga bärs till dig med andra ord :D haha nä men tack, då vet jag att jag ska bestycka åt andra hållet!
Mer specifikt måste ju någon veta, har 34or nu!
 
Behåll orginal så länge, om du gjort allting rätt ska det inte behövas ombestyckning. Kanske mindre justeringar. Körning i bromsbänk rekommenderas.
 
Jag tror cylinderfotpackningen brukar vara av 2mm alu, toppackningen brukar vara original. Håller med PW, prova original munstycken. Skaffa justerbart pitotrör och justera in bränslet med detta i bromsbänken. Om den går fett vid pådrag så kan det vara slitna nålar på gamla förgasare, mina blev ok när jag bytte till fräscha nålar.

Lite frågor jag har just nu:
Vem har aluminium spacer till topplocket?
Måste byta munstycken i förgasarna då hela förgasarna såg ut som :4skrika (Tack Bosse för att du "gjorde rent" förgasarna) Brukar man köra med originalbestyckning eller ska man gå upp?
Kan man köra med 750 tändspolarna jag har eller måste jag köpa specifikt till en 1127?
När tiden är inne, finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig med att ställa kammar? Jag äe TOTALT värdelös på att läsa till mig sånt där. Men bara någon visar så sätter det sig direkt :D

Bjuder på en platta bärs som tack!
Det är vad jag kommer på just nu, blir väl mer framöver!

Över och ut
 
Nice med turbohoj, har själv en Suzuki B King Turbo, men jag tycker du ska satsa på en större turbo än T16 hojen blir mycket snällare att köra om du har större turbo jag kör med Turbobandits TB60 med lilla avgashuset, den är kanske i största laget, men jag är skit nöjd med karaktären på hojen och 398hk på hjulet med original spridare är ju inte fy skam :tummenupp
Lycka till med bygget
 
Back
Top