KBC vs ARAI

Har kört KBC VR-2 i två säsonger och var väldigt nöjd med den....

....till att jag testade en ARAI och upptäckte en helt ny dimension av hjälm! vilken sjuk skillnad i allt. Passform, kvalitet, ljud osv...visst kostade den en del (4000kr på rea, runt 7000kr ny). Har ännu inte testat en hjälm som är skönare.

ARAI!!

Jag blev imponerad över kvalitetskänslan på KBC-hjälmen min sambo köpte. Visst är det en markant skillnad på den jämfört med min Arai, men det är en markant prisskillnad också. Detaljkvalitén är inte på samma nivå, men den känns robust och bra till skillnad från många andra billigare hjälmar jag kikat på.
Hur den är att köra med kan jag inte uttala mig om då jag inte vill töja ut henns hjälm med mitt huvud..

Den främsta anledningen till Hennes KBC-köp var dock att det var den hjälm som satt bäst på henne. De Araihjälmar hon provat klämmer och glappar omvartannat medan KBC:n satt som gjuten.

Generelt sett passar Arais hjälmar bättre för runda huvuden och KBC är gjorda för mer långsmala.

Generelt sett passar Arais hjälmar bättre för runda huvuden och KBC är gjorda för mer långsmala.

Beror på att Arai tillverkas i Japan och KBC i USA.. De flesta asiater har runda huvuden medans nordamerikaner har långsmala/ovala huvuden..

OGK som slåss med ARAI om att ha flest användare i Japan har även de en mer rund passform (förutom OGK ff-4 som även producerades för den Europeiska marknaden)... Webbikeworld.com har en guide/lista över hur hjälmar passar..

Själv funderar jag på en BELL M4R Carbon. Lätt, bra testvärden, någon som vet om den finns i butik i Sthlm?

/P

Jag tror inte det, men Handelsboden har en annan modell av bellhjälm hemma. (MX5 Daytona) Jag åkte dit och provade den hjälmen och litade på att passformen skulle vara likadan för M4r.

Hjälmen satt bra, så jag bad Handelsboden ta hem en M4r åt mig och jag är mycket nöjd så här långt. Passformen på hjälmarna är väldigt nära varandra.

Jag tror inte det, men Handelsboden har en annan modell av bellhjälm hemma. (MX5 Daytona) Jag åkte dit och provade den hjälmen och litade på att passformen skulle vara likadan för M4r.

Hjälmen satt bra, så jag bad Handelsboden ta hem en M4r åt mig och jag är mycket nöjd så här långt. Passformen på hjälmarna är väldigt nära varandra.

Tack! Det blev en SHOEI XR-1100, grymt nöjd!

Man köper en hjälm som sitter bra, inte en billig. För dom flesta så har man nått viktigt att skydda innanför hjälmen...

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien