Kawazaki GPX 600R - Kylnings Problem!

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Hoj
Ingen
Det är så här en kompis till mig har lite problem med sin Kawazaki GPX 600R årsmodell 1990.

Problemet är att det bubblar lite lätt i expansions kärlet. Toppackningen säger ni säkert då. Men hojen går bra för övrigt. Rycker inte vit, Inget klet i olje på fyllningslocket heller vilket brukar vara vanliga bieffekter annars ju. Har hört att det är vanligt att en packbox bakom vattenpumpen börjar läcka. Är denna svår att byta tror ni? och hur kan man fast ställa att det är denna som ställer till problemet. Motorn blir även varm om man kör lite saktare. t.ex på en grus väg när man kör lite lugnare. Termostaten som styr fläkten är bytt så fläkten går igång. Men kör man lite högre hastigheter så håller den sig inom normal temperatur.

Kan det vara så att vevhus ventilationen är igensatt och har då tryckt ut packboxen så att det läcker ut luft in i vatten pumpen där? Men då borde den även suga in lite vatten in i motorn då med ju. Fast den kanske tättar bättre åt ena hållet.

Jaja vad tror ni, någon som haft liknanade problem??? Behöver lite tips och råd på tänkbara fel.

Last edited:
Karlsson87 skrev:
Inte en ända som har nått att komma med???? :mad:
Lugna ner dig, annars åker du ut. Du kan inte förvänta ett svar inom 2 timmar och sedan om du inte få det komma tillbaka och vara arg. Det är inte att visa uppskattning eller ens en bra attityd. Något jag inte vill se mer av.

Swedie skrev:
Lugna ner dig, annars åker du ut. Du kan inte förvänta ett svar inom 2 timmar och sedan om du inte få det komma tillbaka och vara arg. Det är inte att visa uppskattning eller ens en bra attityd. Något jag inte vill se mer av.

det kanske är jätte brottom ! :fatta!
det är ju hög sässong nu & han kanske längtar ut i kylan . :gnissla

Kolla om topplockspackningen är kass genom att använda en CO mätare i ditt expansionskärl först (då ser du om det är avgaser som kommer ut i kylvattnet), förmodligen är det den som är kass.

Karlsson87 skrev:
Det är så här en kompis till mig har lite problem med sin Kawazaki GPX 600R årsmodell 1990.

Problemet är att det bubblar lite lätt i expansions kärlet.

Karlsson87 skrev:
Problemet är att det bubblar lite lätt i expansions kärlet. Toppackningen säger ni säkert då. Men hojen går bra för övrigt. Rycker inte vit, Inget klet i olje på fyllningslocket heller vilket brukar vara vanliga bieffekter annars ju. Har hört att det är vanligt att en packbox bakom vattenpumpen börjar läcka. Är denna svår att byta tror ni? och hur kan man fast ställa att det är denna som ställer till problemet. Motorn blir även varm om man kör lite saktare. t.ex på en grus väg när man kör lite lugnare. Termostaten som styr fläkten är bytt så fläkten går igång. Men kör man lite högre hastigheter så håller den sig inom normal temperatur.

Kan det vara så att vevhus ventilationen är igensatt och har då tryckt ut packboxen så att det läcker ut luft in i vatten pumpen där? Men då borde den även suga in lite vatten in i motorn då med ju. Fast den kanske tättar bättre åt ena hållet.

QUOTE]

Får du vatten i oljan skulle det kunna vara vattenpumpen, men det är inte troligt. Det brukar finnas en "skvallerkanal" som går rakt ut i luften, för att i tid tala om att pumpen är på väg att ge upp.

Vevhusventilationen, så långsökt öh.... nääää.

Spricka topp, cylinder, eller mest troligt, topplockspackningen. Det stämmer väldigt bra in på beskrivningen du ger.
Gör som Superbike Roger skriver, testa med CO mätare.
Den behöver inte alls ryka eller bli gläggig pga att packningen är trasig, Det beror på vart packningen har gett sig.

Kanske jag som förklarat lite dåligt men det ska antagligen sitta en packbox bakom vatten pumpen... Tätar säkert mellan vattnet och olja i vevhuset då. Efter som vatten pumpen troligtviss drivs av vevaxlen. Men hade den inte gått dåligt då om topppackningen hade varit paj??? För den går bra för övrigt ju förutom bubblandet i krälet och att den vill bli varm i lägre hastigheter. Jaja jag får väl börja med att kolla den där packboxen bakom vatten pumpen är det inte den så är det ju topppackningen till allra största grad.

Alltså om man inte märker någonting me motorgången är det verkligen topppackningen?
måste ju förlora kompression och de bör ju ge någon oönskad effekt??

Tycker min hoj stämmer in lite i det där resonemanget så nu blir man ju fan satans orolig.

Last edited:
Du behöver inte märka nått problem med motorns gång bara för att du har en liten läcka på topplockspackningen, kan oftast ses som bubblor i expansionskärlet.

Superbee skrev:
Alltså om man inte märker någonting me motorgången är det verkligen topppackningen?
måste ju förlora kompression och de bör ju ge någon oönskad effekt??

Tycker min hoj stämmer in lite i det där resonemanget så nu blir man ju fan satans orolig.

Superbike Roger skrev:
Du behöver inte märka nått problem med motorns gång bara för att du har en liten läcka på topplockspackningen, kan oftast ses som bubblor i expansionskärlet.

Är nog det som är Problemet då. Skulle packboxen bakom vatten pumpen vara sönder måste det ju till nästan 100% bli vatten i olja och det är det inte på denna motorn vad jag vet. Inte vad ägaren sagt iallafall. Och blir det varma avgaser i kylvattnet så är det ju inte så lustigt om den blir varm.

Någon som vet om det är svårt att byta toppackning på denna motorn? Bör man planatoppen innan återmontering? Tips å Trix så får man se om man ger sig på detta sen, Har inte skruvat hoj innan bara bilar och lastbilar å andra större grejer :rolleyes:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman