Kawasaki ZZR 1400

Jompa05

Medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Kawasaki zx6r 2009
Jag var inne på kawasaki i örebro / aspholmen för nån dag sen och såg nya zzr1400. är det någon som har den? skulle vilja veta hur den går. funderar på att beställa den. Den värkar bra..någon som har något att berätta?

Jompa05 skrev:
2328545 Jag var inne på kawasaki i örebro / aspholmen för nån dag sen och såg nya zzr1400. är det någon som har den? skulle vilja veta hur den går. funderar på att beställa den. Den värkar bra..någon som har något att berätta?

I senaste numret av bike gör de en recenssion av den hojen, köp tidningen och läs. Verkar va en bra hoj med ett jäkla klipp, spöade ju hayabusan i kraft men ändå var ett utmärkt färdmedel för långa touringturer. verkar grym.
synd att den e ful och dyr bara :D

Helt underbar hoj

Jompa05 skrev:
2328545 Jag var inne på kawasaki i örebro / aspholmen för nån dag sen och såg nya zzr1400. är det någon som har den? skulle vilja veta hur den går. funderar på att beställa den. Den värkar bra..någon som har något att berätta?

Var på Kawasaki Center och provkörde den förra veckan. Helt suverän. När jag klev av den så kändes det som att jag kommer inte att kunna köra något annat utan att känna att det är något som saknas. Går naturligtvis suveränt på motorvägen, kunde inte köra fortare än 220 pga trafiken men kan säga att det kändes som ingenting. Vrider man lite på gasen så är man uppe i 200 innan man ens hunnit blinka. Dessutom var den förvånansvärt lätt att kränga runt på en knixig småväg i hög fart. MEN billigaste försäkring jag har hittat för mig som bor i centrala Malmö kostar 22tkr, men hmmm funderar på om det inte är värt det. Säkert billigare i Örebro...

Jompa05 skrev:

Provade en ZZR1400 idag på Funbike i V-ås. Jag blev väldigt imponerad och har inte något att klaga på. Maskinen går helt vibrationsfritt och tyst och har utmärkt drag över hela registret. Det var inga som helst problem att wheela på 1:an och 2:an och vid påfarten på E18 drev bakhjulet ut i en mjuk fin liten sladd som var helt odramatisk, hojen har mer effekt än grepp med standarddäcken. Bromsarna var kanon och det gick fint att flytta omkring på hojen vid nedlägg trots att den verkar superbekväm för snabb touring. Suverän koppling och växellåda. Bra vindskydd även i mycket hög fart om man kryper ner lite. Upplevde inga som helst svagheter eller fel på hojen som kändes helt rätt för mig. Den är ju tyngre än GSX R1000, men jag är också van vid Honda CBR 1000 F som väger ungefär lika som Kawan och Kawan har ett mycket bättre chassie, så vikten är inget som helst problem om man inte ska använda hojen på bana för tävling. Med en duktig förare så är det förstås som vanligt även på bana, att en tyngre hoj med bra förare med lätthet kör ifrån en sporthoj med sämre förare.

Svemack skrev:
2331466 Var på Kawasaki Center och provkörde den förra veckan. Helt suverän. När jag klev av den så kändes det som att jag kommer inte att kunna köra något annat utan att känna att det är något som saknas. Går naturligtvis suveränt på motorvägen, kunde inte köra fortare än 220 pga trafiken men kan säga att det kändes som ingenting. Vrider man lite på gasen så är man uppe i 200 innan man ens hunnit blinka. Dessutom var den förvånansvärt lätt att kränga runt på en knixig småväg i hög fart. MEN billigaste försäkring jag har hittat för mig som bor i centrala Malmö kostar 22tkr, men hmmm funderar på om det inte är värt det. Säkert billigare i Örebro...

okej, jag tror iallafall att jag köper den till hösten. blaja snett på försäkringen ;) det är ingenting. tack för "tipsen" :)

Sydney skrev:
2331494 Provade en ZZR1400 idag på Funbike i V-ås. Jag blev väldigt imponerad och har inte något att klaga på. Maskinen går helt vibrationsfritt och tyst och har utmärkt drag över hela registret. Det var inga som helst problem att wheela på 1:an och 2:an och vid påfarten på E18 drev bakhjulet ut i en mjuk fin liten sladd som var helt odramatisk, hojen har mer effekt än grepp med standarddäcken. Bromsarna var kanon och det gick fint att flytta omkring på hojen vid nedlägg trots att den verkar superbekväm för snabb touring. Suverän koppling och växellåda. Bra vindskydd även i mycket hög fart om man kryper ner lite. Upplevde inga som helst svagheter eller fel på hojen som kändes helt rätt för mig. Den är ju tyngre än GSX R1000, men jag är också van vid Honda CBR 1000 F som väger ungefär lika som Kawan och Kawan har ett mycket bättre chassie, så vikten är inget som helst problem om man inte ska använda hojen på bana för tävling. Med en duktig förare så är det förstås som vanligt även på bana, att en tyngre hoj med bra förare med lätthet kör ifrån en sporthoj med sämre förare.

en zzr1400 kör nog ifrån det mästa :p tack för " tipsen " :tummenupp Jag är väldigt inne på att köpa hojen faktiskt :p

Last edited:
Jompa05 skrev:
2331573 okej, jag tror iallafall att jag köper den till hösten. blaja snett på försäkringen ;) det är ingenting. tack för "tipsen" :)

en zzr1400 kör nog ifrån det mästa :p tack för " tipsen " :tummenupp Jag är väldigt inne på att köpa hojen faktiskt :p

Du lär definitivt inte ångra dig om du är ute efter en hyper-tourer, skulle mer än gärna ha en sådan själv. En otroligt fin allround-maskin som kan användas till allt och lämnar det mesta i backspegeln på ett snyggt och städat sätt.

Jag var inne på Awa i sthlm och provlåg en...
Jupp, klev upp och la mig på den :) Det var ta mig fn enda sättet att nå styret på den!

Nu tillhör ju inte jag det långväxta släktet men jag upplevde det som en lång hoj, mitt problem skulle nog snarare vara att nå upp över kåpglaset ;)

Misstänker dock att det är en kanonhoj för lite längre svängar.

/Danne (den korte)

Var iväg för en vecka sedan och provade ZZR1400 och även nya ZX10R.
Jag började med ZZR och kompisen med 10:an. Polarn kör meanstreak till vardags och är således det häftigaste han kört, ni kan ju föreställa er hans reaktion:brinnerup
Blev tio mil med allt från motorvägskörning till mindre knixigare vägar.
Det första jag la märke till med ZZR var att den gav ett sämre kvalitets intryck än Hayabusan, instrumentpanelen kändes plastigare helt enkelt. Däremot har den bättre bromsar än min Hayabusa. En annan grej var att den kändes mer lättkörd, bättre chassi antar jag.
Prestanda mässigt kände jag faktiskt ingen skillnad uppe i registret. ZZR ska ju ha 200hästar med trycksatt luftburk och Hayabusan 190, nu har ju min titanrör och K&N filter vilket iof gör sitt. Däremot segdragning kan jag säga att ZZR var märkbart trögare än hayabusan! Ex om man låg 100-120 på sexan och gjorde omkörningar, den måste ha betydligt mindre NM vid de varvtalen.

Okej, sammanfattning... jämför naturligtvis ZZR med min Hayabusa och kommer fram till att det enda jag blev besviken på var just det här med kvalitets intrycket på instrumentpanelen och segdragningen, i övrigt tycker jag Kawasaki gjort en mycket bra supersporttourer, lättkörd med riktigt bra bromsar:tummenupp
Så skulle jag välja mellan Hayabusa och ZZR1400 vid ett nyköp i dagsläget skulle jag gå på ZZR, lycka till?

Back