Kawasaki ZZR 1100, växelproblem??

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Allt på hojen funkar perfekt men när jag ska lägga i 3:an så hoppar den över den och ger mig 4:an i stället. Om den någongång fastnar en liten stund så rasslar det till o sedan hoppar den ur till 4:an.

Va kan det vara för fel? Tacksam för hjälp.

Troligtvis.
Inkopplingsklona till 3 ans drev som är slitna. Men även drevet som 3an kuggar i är slitet.
Shiftgaffeln som styr drevet/en är säkert också dåligt.
Man ska vara väldigt noga när man kollar igenom växellådan vid ett sådant fel, eftesom att det är så många drev som är beroende av varandra.

Kolla också att axlarna som går genom vx lådan är raka. Enkelt att göra när man väl har delarna itur. Det är inte roligt att behöva riva den en gång till för att man inte var tillräckligt noga.

Så det är bara att gnugga upp händerna och skruva ur motorn ur hojen :banana

Mats757 skrev:
Troligtvis.
Inkopplingsklona till 3 ans drev som är slitna. Men även drevet som 3an kuggar i är slitet.
Shiftgaffeln som styr drevet/en är säkert också dåligt.
Man ska vara väldigt noga när man kollar igenom växellådan vid ett sådant fel, eftesom att det är så många drev som är beroende av varandra.

Kolla också att axlarna som går genom vx lådan är raka. Enkelt att göra när man väl har delarna itur. Det är inte roligt att behöva riva den en gång till för att man inte var tillräckligt noga.

Så det är bara att gnugga upp händerna och skruva ur motorn ur hojen :banana

Låter som det kan bli dyrt om man skulle lämna in på verkstad. Hur dyrt tror du?

Araikaj skrev:
Låter som det kan bli dyrt om man skulle lämna in på verkstad. Hur dyrt tror du?

Plocka av motor, riva och fixa växellåda (i mitt fall trasigt drev) samt byta lager när allt ändå var nere skulle gå på 10-15000 när det var aktuellt för mig. Köpte bättre beg motor på skroten istället för 6000 (som gått mindre och verkar allämänt i bättre skick)

Edit: var en zzr600 men priset basserades på vad motsvarande hade kostat för två zzr1100or

Last edited:
Araikaj skrev:

Jag har ingen aning om hur det är att skruva på en ZZR.
Ibland är det väldigt smidigt att demontera alla kåpor, kylar osv. Motorn står på golvet efter ett par timmar, ink en kopp kaffe. Men så finns det hojar där det är en miljard skruvar, i princip måste nummer plåten bort för att ta bort en kylar slang osv.
:kocko
När väl motorn är loss, så är det inte så farligt med jobb, att riva lådan. I vanliga fall, några timmar. Har du möjlighet att få ur motorn själv så sparar du betydligt med pengar.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år