kawasaki zzr 1100 prolem

corsamannen

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
buell xb12r 04-05
farsan har köpt en zzr1100 -93 och kopplingen slirar. man kan varva till 5000 varv ungefär sen börjar den slira. jag undrar om det räcker att byta oljan eller måste man byta fjädrarna i kopplingen? den har stått i ungefär ett år .kanske är det ett vanligt problem så jag hoppas att det räcker att byta olja men men... tacksam för svar. jocke

Troligen måste lamellerna bytas, men en billig variant är att pröva att byta kopplingsfjädrarna. Det kommer dock bara vara en temporär lösning, så mitt förslag är byt lameller och fjädrar så vet du att det är schyssta prylar på hojen.

/Freppa

Det låter från din beskrivning att det skulle kunna vara kopplingslamellerna som börjar bli slitna. Det kanske är dags att byta dom? Vid nästa oljebyte så ta bort kopplingskåpan och ta loss lamellerna och mät dom? Tillåten tjocklek kan fås från en verkstadshandbok eller dylikt. Motsvarande mätning kan då också göras på fjädrarna för att se om dom börjar bli trötta.

Om dom faller utanför toleranserna så byt.

/Micke

Om ni är rädda om pengarna... Ser lamellerna rätt jysta ut och ni verkar inte hitta något fel - montera en extra stållamell bredvid en annan stållamell (två på varandra) och förundras över skillnaden. Dvs den extra lamellen tar upp slacket som blir när fiberlamellerna förslits med tiden. Kör så ett par år tills den slirar igen och byt då ut hela kopplingspaketet.

Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”