Kawasaki ZXR750

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tack så mycket för svaret! :) Tycker dock fortfarande att den är för mjuk med 450 ml... Slår nästan igenom om jag bromsar fullt. Blir nog till att finjustera och klia sig i huvudet denna helgen!

Trötta fjädrar? Enl. Haynes ska dom vara mellan 387,5mm (nya) och 380mm (dags att byta).

Det brukar finnas styvare fjädrar att köpa.
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Hej !

Jag undrar vilka ZXR modeller som har den dära lilla "Vingen" original på bak partiet ?
Jag har sett minst 2 olika modeller som har dem..
finns det fler ZXR modeller ?
Vilka årsmodeller ?

Bilder ?



.
 

slezi

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Vellinge
Hoj
BMW K1200R
Jag har vinge på min, det är en -91 a

Har fått ordning på sidostödet,det finns en brytare vid koplingshandtaget som jag fick förlänga axlen på(skruvade på en mutter) så den bryter mycket tidigare än innan,så det räcker att jag släpper lite på koplingen med stödet nere så stanar motorn:banana

Bara för det blev klart så har min hastighetsmätare gått sönder,nålen som visar hastigheten har gått av (inne vid axlen). Jag har ringt skroten och dem vill ha halva nypriset altså 1200 kr.Jag tycker det är inte värt att betala halva priset för en mätare som är 20 år gammal så enda alternativet är att bytta hela instrumentet, har kollat på en digital som heter Koso rx2,verkar passa på alla hojarna. Har någon av er monterat ett sådan eller känner någon som har gjort det? Vet ni vad det är för storlek på gängan till vattentemp givaren? Den skall byttas till det nya instrumentet men den finns med olika storlekar på gängorna.
Sedan så går det att koppla till oljetemp, känner ni till något ställe på motorn där man skulle kunna ha givaren?
 

Ringen83

Sugen på kortet nu
Gick med
28 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1991 Kawasaki ZXR 750
Hej !

Jag undrar vilka ZXR modeller som har den dära lilla "Vingen" original på bak partiet ?
Jag har sett minst 2 olika modeller som har dem..
finns det fler ZXR modeller ?
Vilka årsmodeller ?

Bilder ?



.

Vad jag vet så kom vingen till ´91 års modell.
Är mer eller mindre helt säker på att det sitter en vinge på alla modeller från ´91an till ´95ans modell, som även är det sista produktions året för denna underbara hoj!
Så det är alltså bara ´89an & ´90ans modell som saknar vinge. Däremot så försvann ju dom karakteristiska damsugarslangarna till ´93ans modell.
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Oljefönster= rätt oljenivå....

Hej idag kollade jag på oljenivån genom lilla glaset och jag såg ingen olja
lutade så mycket det gick åt det hållet som fönster är och ingen olja i glaset.... ska oljan synas i luckan när hojen är rak kan låg oljenivå orsaka att kopplingen slirar.. så som det har gjort på sistone...
sista fråga hur luftar man kopplingen.... är det ungefär samma princip som att lufta bromsar.... kan någon ge en enkel förklaring.....

min engelska är tyvärr inte det bästa vilket gör att haynes mekbok upplevs som jobbig att förstå och lätt att missförstå... :va

mvh jojje...
 

slezi

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Vellinge
Hoj
BMW K1200R
Oljan skall synas i glaset,fyll på innan det händer något,skall du bytta så är det 3,5 liter du skall ha i (om du byter filter också).
Kopplingen har ingenting med motoroljan att göra så jag tror inte att den slirar pga det,ifall inte packboxen till vevaxlen läcker och du får in olja till lamelerna men då borde du se att det dropar olja på golvet när hojen har ståt ett tag.Koplingen lyftar du på samma sätt som bromsarna,men det mest troliga är att koplingen är sliten
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
är det ngn som vet om 900 motorn passar rakt av i 750 chassiet ?

Hej zx9r motorn ska passa nästan rakt av små modifieringar av som tydligen fixas med en dremmel ..kolla här....

jag är också sugen på byta motorn...det blir en markant skillnad från 100 hk till 140/145 hk....:yoparty


http://homepage.ntlworld.com/webzxr/zxr750r/Features/91zxr7-9.html

Oljan skall synas i glaset,fyll på innan det händer något,skall du bytta så är det 3,5 liter du skall ha i (om du byter filter också).
Kopplingen har ingenting med motoroljan att göra så jag tror inte att den slirar pga det,ifall inte packboxen till vevaxlen läcker och du får in olja till lamelerna men då borde du se att det dropar olja på golvet när hojen har ståt ett tag.Koplingen lyftar du på samma sätt som bromsarna,men det mest troliga är att koplingen är sliten

Nu blir jag väldigt konfunderat vad jag vet, har hojen våtkoppling alltså lamellerna ligger indränkta i oljan samma olja som motorn...så motorolja har med högsta grad att göra med kopplingen...och därför min fråga (slirande koppling pga lite olja i motorn)...

kan någon bekräfta detta...:):)
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
ja det är våtkoppling på den.

Är du säker att det inte är olja i den?? det är inte så att det är över glasets nivå? testat att luta åt andra hållet?
Brukar ju synas lätt när motorn är igång om det bubblar i oljan när den vispar runt.
Testa att byta oljan om du inte vet vad det är för olja i den, det kanske är fel olja!? annars är det väl bara riva ner lamellpaketet o kolla om det ser slitet ut eller om fjädrarna är slappa.
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Kamkedjespännaren....på nätet???

Hej måste byta kamkedjespännaren men hittar inget till just min hoj. zxr 750 1992... har tittat på Ebay men som sagt...hittar inget.....har ni tips är jag tacksam... handlar helst på nätet......

tack på förhand....:Bugar
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Kopplingsfråga....

Postar här också...

Hej håller på byter lameller på hojen och jag reagerade på ett glapp som finns i kopplingskorgen. när jag hade fått bort alla lameller så tog jag tag i kopplingskorgen och ruckade lite upp och ner då kunde jag känna ett glapp är det nåt som måste åtgärdas eller kan det vara lite spel..

om jag tar bort muttern som håller fast koppl.korgen kan man komma åt och byta lagret om det är det som glappar...

stållamellerna såg lite missfärgade ut som om de skulle ha gått varma...kan man återanvända de.....
vad är toleransen för lamellern (hur nedslitna får de vara)?

tack för alla tips
mvh jojje...
 

busta

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Härnösand
Hoj
CBR1000RR -04
min gammling. skön motor.

Den lever ännu... :tummenupp

zxr750.jpg
 

busta

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Härnösand
Hoj
CBR1000RR -04
Postar här också...
stållamellerna såg lite missfärgade ut som om de skulle ha gått varma...kan man återanvända de.....
vad är toleransen för lamellern (hur nedslitna får de vara)?

tack för alla tips
mvh jojje...

Enligt Haynes så är specifikationerna för kopplingsdelarna följande:

Clutch
Spring free length
Standard: 33.2mm
Minimum: 32.1mm

Friction and steel plate warpage
Standard: 0.2mm (or less)
Maximum: 0.3mm

Pressure plate freeplay
Whith new plates 0.2 to 0.5mm
Whith used plates 0.3 to 0.9mm

Haynes tips för att kolla om dom slagit sig är att lägga stålplattorna på en glasskiva eller något annat helt platt och försöka föra in ett 0.3mm bladmått mellan glasskivan och stålplattorna. om den kommer in under någonstans har den slagit sig för mycket och skall bytas.

Så har inte plattorna slagit sig och kopplingsfjädrarna är innom specifikationen så borde det bara vara att byta lameller...

Nån expert får gärna rätta mig om jag har fel. :mattias :)
 
Last edited:

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Hej...jag har bytt lameller på min zxr 750.1992 men efter 1 dag problemfri körning har det börjat slira igen....
stålskivorna har jag mätt och de låg inom gränsen de hade inte slagit sig..
fjädrarna låg på gränsen till men de åkte på igen (om de är för slappa kan det slira pga det.
olja har jag inte bytt eftersom det är ny olja i den dock vet ej vilken sort och fabrikat..

hojen har hydralkoppling...

Enligt Haynes så är specifikationerna för kopplingsdelarna följande:

Clutch
Spring free length
Standard: 33.2mm
Minimum: 32.1mm

Friction and steel plate warpage
Standard: 0.2mm (or less)
Maximum: 0.3mm

Pressure plate freeplay
Whith new plates 0.2 to 0.5mm
Whith used plates 0.3 to 0.9mm

Haynes tips för att kolla om dom slagit sig är att lägga stålplattorna på en glasskiva eller något annat helt platt och försöka föra in ett 0.3mm bladmått mellan glasskivan och stålplattorna. om den kommer in under någonstans har den slagit sig för mycket och skall bytas.

Så har inte plattorna slagit sig och kopplingsfjädrarna är innom specifikationen så borde det bara vara att byta lameller...

Nån expert får gärna rätta mig om jag har fel. :mattias :)


Hej...jag har bytt lameller på min zxr 750.1992 men efter 1 dag problemfri körning har det börjat slira igen....
stålskivorna har jag mätt och de låg inom gränsen de hade inte slagit sig..
fjädrarna låg på gränsen till men de åkte på igen (om de är för slappa kan det slira pga det.
olja har jag inte bytt eftersom det är ny olja i den dock vet ej vilken sort och fabrikat..

hojen har hydralkoppling.
 
Last edited:

busta

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Härnösand
Hoj
CBR1000RR -04
Hej...jag har bytt lameller på min zxr 750.1992 men efter 1 dag problemfri körning har det börjat slira igen....
stålskivorna har jag mätt och de låg inom gränsen de hade inte slagit sig..
fjädrarna låg på gränsen till men de åkte på igen (om de är för slappa kan det slira pga det.
olja har jag inte bytt eftersom det är ny olja i den dock vet ej vilken sort och fabrikat..

hojen har hydralkoppling...

Om oljan fungerade tidigare utan att kopplingen slirade så borde den funka nu med, dock om den slirat lite under en längre tid så kan det ju ha slitit ner stållamellerna så dessa blivit lite tunnare... (tycker dock dom borde ha slagit sig av den behandlingen) och är det som du säger att fjädrarna "var på gränsen" så kanske marginalerna för att kopplingen ska kunna greppa är borta. byt till förstärkta fjädrar och byt olja. Har även hört att glasblästring av stållamellerna al.t. uppruggning för hand med Scotch-Brite duk för att få en fräsh yta ska hjälpa.

Biltemas "racingolja" ska funka och har ett vettigt pris, den kör jag på och den fungerar bra för mig. :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top