Kawasaki Zxr750 - Framgaffeloljebyte

krycek

Ny medlem
Gick med
18 May 2008
Hoj
1993, Kawasaki, ZXR750
Hej!

Jag håller på att byta ut packboxarna i framgaffeln och ska ska just till och fylla på ny olja. Jag vet att det ska vara 400 cc i gafflarna osv, men min fundering gäller att den tidigare ägaren sa att framgaffeln var sänkt och då är ju frågan hur det är gjort? Jag har ingen aning hur man gör men kan tänka mej att man kan använda kortare fjädrar och om det är så, så ska det ju vara mindre olja...?

Jag läste i en annan tråd som jag nu inte kan hitta igen, hur man fyller på ny olja utan att veta varken cc-mått eller mm-mått. Man skulle kolla att oljan låg över "nånting" och att det var det viktigaste typ... Kommer inte ihåg nåt mer tyvärr men hoppas att nån kan ge mej nå tips på hur mycket olja jag ska hälla i nu. Tog isär gaffelbenen helt vid packbox-bytet.

Hur vet jag om den är sänkt? Såg att det gick att justera den översta toppmuttern ca 3 cm, men den var inställt högt upp så den är inte sänkt på det viset.

Ska jag hälla i 2 dl i varje gaffelben eller hur ska jag göra?

MVH - Tony.

zxr-gaffel

Hej..Tror du inte han menar att han höjt upp gafflarna i kronorna bara och därigenom sänkt gaffelhöjden lite ? Det är väl det vanligaste tror jag.
Har ingen inverkan på övriga spec.

Toppmuttern justerar du endast fjäderförspänningen med.

Jag tror det menas 400cc i varje ben.

Det brukar finnas angivet ett mått från gaffelns topp mot vätskeytan i benet, gaffeln ska då vara fullt komprimerad utan fjädrar i.

Lycka till

Last edited:
Tack för svaren!

Jag förstår vad du menar med höjningen av gaffelbenen, men de var fastskruvade så högt som möjligt så det verkar inte ha varit på det viset.

Ja, jag funderade också om det är 400 cc per ben eller till båda. Det står bara 400 cc i Haynes-boken (och då benäms det forkS (gafflLAR). Men är du säker på 400 cc/ben så kör jag på det..? Hur brukar dom mena i Haynes-böckerna?

Kan jag inte köra med vanlig ATF-olja eller måste jag ha specifik gaffelbensolja? Vilken av dem är tjockast?

MVH - Tony.

Hej..Jag har kört med ATF - olja i några hojar och tycker det funkar bra, dock mest i offroadhojar där jag ville ha lite tjockare olja, men jag tror jag hade det i en zx9 också och det funkade fint. ATF oljan är tjockare.

Jag kan pm dig uppgifter till zx7r, kan inte tro att det skiljer så mycket modellerna i mellan, har en zxr själv men den är under uppbyggnad.
420 ml verkar dom trycka i varje ben enligt den.
pm kommer..

Last edited:
Hej Lurven!

Då kör jag på ATF:oljan. Tack så mycket för hjälpen!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN