Kawasaki ZXR75 -1991 Startproblem

Shreddie

Gitarrist i Stormhold
Gick med
10 Apr 2011
Hoj
1991, Kawasaki ZXR750R
Kawasaki ZXR750 -1991 Startproblem

Moderatorer får gärna lägga denna tråd till rätta om den ligger fel eller hänvisa om det redan finns en sådan tråd (jag hittade då ingen på sökfunktionen).

Hej!
Jag har nu försökt till och från redan sedan förra sommarn att åtgärda problemet med min hoj och jag börjar lessna totalt då jag aldrig hittar felet. Jag är själv bara lite halvkunnig på mek men har haft kompisar och dyl. som är bättre som också tittat och gett förslag utan framgång.

Problemet:
Kanske 50% av gångerna då jag trycker på startknappen på hojen så startar den inte. Då menar jag inte ett ljud. Antingen går den igång 100% felfritt och jättefint eller så är det bara som att den är helt död och inte ens strömmen går fram till startrelät eller startmotorn. Aldrig något mitt emellan. Oftast händer det att när man kört en runda och stänger av den, för att sedan starta igen då man ska rulla in den i garaget så vill den inte starta. Men den kan även få för sig att inte starta från början heller så det går inte specificera tillfällen då den bestämmer sig för att inte starta.

Innan detta hände kunde samma sak hända fast det klickade i startrelät. Men detta händer aldrig nu för tiden. Värt att nämna är att tändningen går alltid på helt felfritt så startlåset bör vara felfritt. Får för mig ibland att det kanske är nån kabel som glappar då jag rycker i varenda jävla kabel bakom framkåpan när problemet uppstår och ibland har jag tur och den vill starta igen.

Åtgärder jag redan gjort:

- Bytt tändstift
- Bytt filter och olja
- Bytt batteri
- Skruvat isär och sprayat all elektronik i gashandtagslådan (eller vad den nu kallas)
- Kollat så knappen vid startstopped vid stödet går ända ut när stödet fälls upp
- Haft isär startrelät och vänt på kolet där i (var dock lite kort, därför jag vände det, men problemet kvarstod efter detta också och den startar bara ibland)
- Jag har mätt upp med multimeter typ överallt enligt ett elschema i Haynes reparationshandbok men det spelar ju ingen roll då jag inte får något utslag om "glappet" ligger rätt så det inte glappar.

Så.. HJÄLP MIG! Jag blir galen på skiten då jag inte kan tänka ut fler lösningar än att det skulle vara något kabelbrott någonstans, men det verkar konstigt då alla kablar är fina och så. Dessutom är jag för oerfaren för att reda ut kabelbrott och vettig elsökning själv och verkstäder råder mig att hitta nån som kan göra det istället då de påstår att sådant kan dra iväg på tid och pengar för både mig och dem... Med andra ord vill de inte hjälpa mig med detta problemet.

Inga dumma svar nu tack i denna tråd och tack på förhand :)

Om det nu skulle vara startrelät, var hittar jag ett sådant? helst online då jag knappast kan komma iväg om dagarna till en vettig butik. Har försökt hitta men hittar inga till min modell och årtal, såvitt inte det är universal till alla jäkla motorcyklar :S

Last edited:
Det låter ju som glapp i handtagsdelen, startknappen alltså.
Fast det har du säkert redan provat och uteslutit?
Reläet känns avlägset, troligare är glapp mellan knapp och relä. Med elschema framför sig ser man vilken kabelfärg man ska leta sig fram via.
Och sprätta upp den lindade kabelstammen måste man göra...

Var bor du?

Raffekawa: Ja, nånstans mellan startknapp och relä har också slagit mig. Men själv känner jag mig oerfaren vad gäller kablage och elektronik så vågar inte sprätta upp och skarva om m.m. tror inte jag är kapabel till det :( har även sprayat 5-56 på allt i gashandtaget och på den där metallbiten mellan startknappen, och inga sladdar där såg fula ut heller. Jag bor i Hultsfred :) Är det långt ifrån? Jag har även Haynes rep.manual som inkluderar alla elscheman på hojen :)

Glömde nämna att jag kollat alla stift och säkringar också vilka var fina :)

Wizzard: Jag har gjort ett halvhjärtat försök att kolla detta men vet inte riktigt hur jag ska kolla. Pinnen/knappen vid stödet skjuts ut och in fint i alla fall och sladden därifrån ser hel och fin ut såvitt jag har kunnat se, däremot vet jag inte alls hur det kopplas vidare till kopplingen och så så har inte haft möjlighet att undersöka det. Läste om ett annat fall som hade samma hoj som jag och han trodde sitt problem var i kopplingshandtaget med startspärren där.

Hur skall det funka på din hoj då sidostödet är nere?

Om den står på neutral och på sidostödet, ska den kunna starta då oavsett sidostödet? Eller hur funkar din hoj?

Det låter ju som en startspärr som inte riktigt "släpper" eller liknande?

Edit: Har du kollat dödarknappen?

Tomas72: Jag vet inte hur det ska fungera från fabrikat men när jag köpte den för 4 år sedan så var det bara att den slog ifrån och stannade om jag for iväg på ettan med stödet nerfält. Nu framåt slutet fick jag för mig att jag var tvungen att ha neutralen i för att få start på den men eftersom det är glapp kan det också bara vara idéer :P
från början så ska man kunna starta hojen oavsett växel eller neutralläge, men det blir stopp enbart om man kör iväg med hojen med stöd nerfält som sagt :) Försökte kolla på dödarknappen när jag hade isär gashandtaget men allt där inne såg fint ut.

Back