Kawasaki ZXR 750

fazerfun skrev:
Tunga cyklar har jag inget problem med. Men hur är det med kvaliteten? Kawas tidigare modeller har ju inte varit kända för att vara skottsäkra direkt. Har tex fått varningssignaler vad gäller toppen tex och det låter ju som om det kan bli potentiellt dyrbart.

Enligt Bikes begagnattest är motorn i alla fall "näst intill oförstörbar". En del har tydligen haft problem med ventiler, som tydligen är/var lite för mjuka eller hur det nu var. Det vet jag tyvärr inget om, men jag tror att det var problem som visade sig efter förhållandevis få mil (rätta mig gärna). Ventilspel ska kollas var 1000:e mil enligt Haynes. Kvaliteten överlag tycker jag känns mycket bra faktiskt, och allt känns stadigt och rejält lixom.

Jag skickar med en bild på min också. Som du ser är svingen annorlunda, och så har 90:an en hästkraft till, alltså 108.

Bifogat

• Bild(17).jpg
    Bild(17).jpg
    82.2 KB · Visningar: 87
PacMan skrev:
Enligt Bikes begagnattest är motorn i alla fall "näst intill oförstörbar". En del har tydligen haft problem med ventiler, som tydligen är/var lite för mjuka eller hur det nu var. Det vet jag tyvärr inget om, men jag tror att det var problem som visade sig efter förhållandevis få mil (rätta mig gärna). Ventilspel ska kollas var 1000:e mil enligt Haynes. Kvaliteten överlag tycker jag känns mycket bra faktiskt, och allt känns stadigt och rejält lixom.

Jag skickar med en bild på min också. Som du ser är svingen annorlunda, och så har 90:an en hästkraft till, alltså 108.

Även jag har inget direkt att anmärka på vad gäller kvalitén.

Jag har haft min 89:a sedan 1999 och de fel som dykt upp är normala slitagesaker (drivpaket, batteri, ventiljusteringar, packboxar, mm) eller åldersrelaterade saker (glapp vid en säkringshållare, avgassystemet gick av, sprickor i kåpor, mm)

PacMan skrev:

Så om en hoj med 8000 mil på mätaren har drabbats så borde det vara åtgärdat?? 8000 mil....trodde aldrig att jag någonsin skulle titta åt en hoj som gått så långt men fan va snygga det är...färgerna är ju helt galna men så rätt!!!

Du ska inte sälja din?? :rolleyes:

fazerfun skrev:
Så om en hoj med 8000 mil på mätaren har drabbats så borde det vara åtgärdat?? 8000 mil....trodde aldrig att jag någonsin skulle titta åt en hoj som gått så långt men fan va snygga det är...färgerna är ju helt galna men så rätt!!!

Du ska inte sälja din?? :rolleyes:

Hehe, nej du. Jag tycker nämligen precis som du. :)

Jo, jag tycker att det borde vara åtgärdat i så fall.
Föresten är det möjligt att ventilproblemen åtgärdades på 90-års modell. Provkör, titta, lyssna och var lagom misstänksam är mitt råd. Motorn kan ha ett litet tickande ljud för sig på tomgång, och det ska vara helt normalt på den här modellen. Jag tror det är bensinpumpen som låter lite bara.

Lycka till! :tummenupp

Jag har bara provsuttit zxr750, -93 tror jag det va. Körställningen på min gixxer från -92 va betydligt extremare i min mening. Extremare i detta fall anser jag som negativt.

Det enda jag vet är att man ska se till att dom är ostrypta (från -93 tror jag) för det är rätt dyrt annars.. man måste bl.a. byta kammar på dom för att få ut alla pållarna..
Har bara kört en ZXR och det var en -89:a tror jag. Den kändes lite tyngre och lite segare än 92:ans GSX-R som jag hade då men annars var den helt ok.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park