Kawasaki ZXR 750

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Den här tyckte jag var fin....

http://www.blocket.se/view/4641515.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Dessvärre har jag ingen som helst erfarenhet av modellen (eller Kawasaki). Har ju lite fördomar vad gäller kvaliteten på Kawas tidigare modeller... :rolleyes: är just den här modellen behäftad med några typfel? Är priset rimligt med tanke på att den gått rejält långt? Hur är den att köra i jämförelse med tex GSX R 750? Är körställningen mer extrem tex?

fazerfun skrev:

Dessvärre har jag ingen som helst erfarenhet av modellen (eller Kawasaki). Har ju lite fördomar vad gäller kvaliteten på Kawas tidigare modeller... :rolleyes: är just den här modellen behäftad med några typfel? Är priset rimligt med tanke på att den gått rejält långt? Hur är den att köra i jämförelse med tex GSX R 750? Är körställningen mer extrem tex?

Kan bara tala för ZXR750-93 och styret på den sitter under styrkronan, därmed mer extrem sittställning än GSX 750R-00 iaf.
//Heli

fazerfun skrev:

Sålde en sån i höstas, dock ombyggd till SF. Känsligt område på dessa är toppen, speciellt avgasventilerna. Jag skickade iväg toppen på portning och genomgång då den drog olja, det slutade med 8 nya insugsventiler åxå :död
Bytte även kolvringar och då visade det sig att åxå kolvarna sjöng på sista versen, inget unikt egentligen med tanke på det övriga slitaget dock.

Har ingen aning hur långt min hade gått, men den var iaf bankörd och jag gissar på bortåt 10k mil...trots detta gick den rätt OK. Speciellt efter genomgången :yoparty

Körställningen är lite mer extrem än motsvarande R750 och hojen väger lite mer. Däremot har Kawan bättre effektregister. Sen är ju slangarna bara för übergrymma :Bugar

Modellen är övervärderad och ligger av nån anledning högre i pris än sina konkurrenter.

Den hojen är en hink, kolla hellre efter en 91--------------------->

Jämfört med vilken GSXR750 då? Av samma årsmodell eller?

Båda är hinkar då.

Köp en 91:a eller nyare. Det är en bättre och snyggare cykel. Jag hade en 91:a som första hoj och tyckte den funkade bra. Lagom med effekt och billig försäkring.
Och att den sedan är en av dom absolut läckraste(tycker jag) hojar som någonsin byggts gör ju inte saken sämre!

MVH Martin

Blomquist #14 skrev:
Vad är en hink i detta sammanhang? :va

En sur gammal tung möghoj. Har mer problem än fungerande dagar.

Fast vill man ha den för att man tycker den är fin kan man ju köpa. Dock ska den vara i riktigt jävla gott skick innan man slår till :gnissla

glenoyne skrev:
Och att den sedan är en av dom absolut läckraste(tycker jag) hojar som någonsin byggts gör ju inte saken sämre!

MVH Martin

Det är asmånga som tycker det :)

Jag sålde en -93a som gått 4000 mil i schysst skick för 26000 så leta efter nått nyare. Annars är ZXR750 bra hojar både prestandamässigt och kvalitetsmässigt. Hade inga problem med min.

Nog att jag tycker mig e tung... men den funkar!
Så köp dig en 91 eller nyare... dom GÅR att slanga med... ja lär mig just nu. :)
Men annars så blir min hoj Kawwa zx10r spy grön till nästa sommar.

Robban Nr1 skrev:
Nog att jag tycker mig e tung... men den funkar!
Så köp dig en 91 eller nyare... dom GÅR att slanga med... ja lär mig just nu. :)
Men annars så blir min hoj Kawwa zx10r spy grön till nästa sommar.

Kul! Försökte lite med min. Men jag tror(vet) att det var skit bakom styret!!

MVH Martin

fazerfun skrev:

Själv kör jag runt på en 89:a, som är i stort sett likadan. 89:an var bra mycket billigare att försäkra för mig än 91:an. Miltalet på den där är ju ganska imponerande, så priset borde vara lite lägre tycker jag.

Bra hoj annars. Lite tung men stadig, och med ett maffigt mellanregister. En höjning bak fixar man lätt till, och det gör den lite mer lättsvängd om man nu vill det. :tummenupp

Mavve skrev:
En sur gammal tung möghoj. Har mer problem än fungerande dagar.

Fast vill man ha den för att man tycker den är fin kan man ju köpa. Dock ska den vara i riktigt jävla gott skick innan man slår till :gnissla

Eftersom jag kört mkt R1100 så är jag van vid tunga hojar....man får ta i lite helt enkelt...

fazerfun skrev:

Jag tycker du ska lägga till ngr tusen å köpa nyare zx7R de kan man hitta från 28k å uppåt :tummenupp

PacMan skrev:
Själv kör jag runt på en 89:a, som är i stort sett likadan. 89:an var bra mycket billigare att försäkra för mig än 91:an. Miltalet på den där är ju ganska imponerande, så priset borde vara lite lägre tycker jag.

Bra hoj annars. Lite tung men stadig, och med ett maffigt mellanregister. En höjning bak fixar man lätt till, och det gör den lite mer lättsvängd om man nu vill det. :tummenupp

Tunga cyklar har jag inget problem med. Men hur är det med kvaliteten? Kawas tidigare modeller har ju inte varit kända för att vara skottsäkra direkt. Har tex fått varningssignaler vad gäller toppen tex och det låter ju som om det kan bli potentiellt dyrbart.

newbee skrev:
Jag tycker du ska lägga till ngr tusen å köpa nyare zx7R de kan man hitta från 28k å uppåt :tummenupp

Ok. Fast en för 28k har då inte jag hittat.... hajar att det är en modernare hoj men vilka är de stora skillnaderna??

fazerfun skrev:
Ok. Fast en för 28k har då inte jag hittat.... hajar att det är en modernare hoj men vilka är de stora skillnaderna??

Den största skillnaden är väl maskinellt (inte lika känslig topp) å chassi mässigt..

Såg en 96 eller 97:a på blocket för ngr veckor sen 28k skulle han ha för den.. :)

Eller denna :tummenupp litte mer jobb, men pruta lité modigt å den kan bli din :tummenupp

http://www.blocket.se/view/4751382.htm?caller=kl_s&l=0&city=0&c=1

Last edited:
Yeap ZXR har en mer extrem sittställning än GSX-R från samma tidsperiod.
Tycker själv att kawan är bra mycket roligare att köra.
De flesta jag har pratat med tycker att motorerna är av bra kvalitet också, hoppas dom har rätt.. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park