Kawasaki ZXR 750

  • Thread starter Thread starter HK
  • Start date Start date
Jag tog in min ZXR750 -93a från tyskland (122hk). På det tyska reg-pappret stod två effektuppgifter, dels för strypt 98hk-utförande och dels fulleffekt 122. Vid inregistreringen tog dom tydligen 98hk för det är det jag fick på det svenska reg-pappret och därmed blev det f.klass 6. Gött! ;)

För övrigt körde jag 130 mil i sträck utan att kroppen gick sönder så det går nog ;)
 
Notera att 91 och 92 är *exakt* samma hoj förutom färgen så du kan lugn köpa den som är fräschast. Bike skrev någon gång att 91:ans hårda bakfjädring var fixad i 92:an men det är fel, först -93 ändrades länkaget så att fjädringen blev mjukare.

Byta ut länkaget mot ett från en zxr 93-95, ej rr-modellen, eller zx-7r 96-2001 (600 spänn på skroten) så blir den bra.
 
tmp skrev:
Notera att 91 och 92 är *exakt* samma hoj förutom färgen så du kan lugn köpa den som är fräschast. Bike skrev någon gång att 91:ans hårda bakfjädring var fixad i 92:an men det är fel, först -93 ändrades länkaget så att fjädringen blev mjukare.

Byta ut länkaget mot ett från en zxr 93-95, ej rr-modellen, eller zx-7r 96-2001 (600 spänn på skroten) så blir den bra.

91:ans bakdämpare börjar bli gammal och har därför ett behov av renovering.
Man får en kanon-dämpare om man lämnar in den och får tillbyggt en kompressionsdämpningsjustering och får utbytt olja, packningar och bussningar.
Jag gav 1500 kr för en sådan renovering/ombyggnad med Öhlinsolja i dämparen.
 
TH har sänkt priserna på gamla hojjar ganska mycket verkar det som, jag betalar 3400 krhalv/helår för min (-95a, 122 hkr, jag, 23 år, zon vette fan) , hel/helår vill de 9400 kr för.

//J
 
Jag har en ZXR 750 -91 till salu. Om någon är intresserad är det bara att PM'a mig.
 
Någon som har lust att skicka över ett regnummer på en 89a eller en 93a så jag som är 24 år i zon 3 kan kolla upp vad jag skulle få betala? Jag kollade upp i början av säsongen på en 92a och skulle få betala 8900 på en halv/helår på trygghansa. Tänkte be Insplanet om en liten genomkörare så jag vet om det är nått att fundera på i höst/vinter inför nästa säsong.

Tilläggas bör ju att en ZX7R -97a skulle kosta 6500 och min brors Motard -04a skulle kosta 24...
 
CalleE skrev:
Någon som har lust att skicka över ett regnummer på en 89a eller en 93a så jag som är 24 år i zon 3 kan kolla upp vad jag skulle få betala? Jag kollade upp i början av säsongen på en 92a och skulle få betala 8900 på en halv/helår på trygghansa. Tänkte be Insplanet om en liten genomkörare så jag vet om det är nått att fundera på i höst/vinter inför nästa säsong.

Tilläggas bör ju att en ZX7R -97a skulle kosta 6500 och min brors Motard -04a skulle kosta 24...

U got PM! :7peta
 
Zxr750

Jodå du,, det är nog en av de bättre köpen du kan göra.
0-400 meter på ca 11sek!! Min kostar 3147:- /år helförsäkring (30år och bor på landet) men den kostar inte mycket om du halvförsäkrar den inne i en stad..
Kolla så den inte är strypt om den är nyare än 91!! Det är kostsamt att ta bort det då.
Kända fel är kamkedje sträckaren. Den skramlar massor och när den börjar låta när du har växel i och drar på så kan du byta den, innan dess är det "som det ska". En ny kamsträckare får du för 620:- på Motorspeed.se, en från APE som är manuell..

Min är just nu på service för det har inte gjorts av de två förra ägarna, ca 3500mil!! och den håller än,, bombsäker maskinellt sett.. Totalt med inställning av förgasare och ventiler, Nya injektornålar från Dynojet, Ny kamsträckare, Advance kit (flyttar kammen 5grader för bättre mellanregister), nya filter till olja och Open Air till luften, ny kylare, nya skivor fram och en service översikt kostar som mest 8500:- !!!! Den är BILLIG i delar!!!
Ett helt avgassystem på skroten kostar 1800:- så även dom dyra delarna är billiga..
Kåpor får du tag på överallt och dom kostar inte heller mycket, men man kan ju kladda på lite glasfiberspackel så länge om det är sprickor i den..

TIPS: Kolla stiften, är dom kladdiga (blöta) så avstå!! Annars e det bara en inställningsgrej... Är den trimmad så få ALLA papper på det!!! Annars får du en som min, som måste in på service direkt, för det MÅSTE till en bänkning efter sånna ingrepp för att den ska gå rent... Varva ut den på 1,2,3. Ettan ska vara kort sen ska 2,3 vara jämnbördiga,, alltså inga direkta "klipp" men dock något mer effekt mellan 5500RPM upp till 9000RPM.. då går den som orginal..
Akta dig för CC ökningar, försäkringen gäller INTE ALLS då!!!

Jag tror jag fick med allt.. =)
PS: Kola om du får en i originalfärgerna Grön Vit Blå. Ligger på mellan 30-35 lappar, annars pruta ner den till ca 25papp. Min har gått 6200mil och hänger på de flesta nya maskiner, dock inte R1,, men en GSXR 750 drar inte ifrån förrän vid 200Km/h!! Min gör ca 250 nu eftersom den inte är i topptrim..

Billiga bra sidor:

http://motospeed.se/fs.asp

http://www.performancemotorcycleparts.com


Kolla bara att om du handlar från utlandet att dom skickar det som "privat" packet,, annars riskerar man MOMS!! =)

Lycka till och du! Får du tag på en hoj så kolla in resan som ska göras nästa sommar under FORUM - Resor på www.bike.se

Matthew
 
Reg NR

En 89 kostar dig MAX 6papp.. min går på 3147 på landet och jag är 30... kolla med mitt reg nummer,, folksam var billigast för min del.. ORT 446..
 
Försäkrings frågan..

Jo, den räknas som "gammal" när den är 10 eller mer år från påställning/modell.. Då dalar premien rejält =) Allt snack om att strypning sänker premier är bullshit,, det kollar dom inte längre, det är den effekt den KAN ha som räknas,, Kolla efter hojjar som inte krockar så offta, det är en av sakerna som bolagen kollar,, sen är det Vikt/Hk som avgör oxå... =)
 
Hade en ZXR750 -92 som första hoj och var grymt nöjd. Bra drag och helt ok topphastigeht även om det inte är några 285 som nån skrev ovan. Jag fick den aldrig över 240. Den är dock grymt vacker och jag önskade att jag hade kunnat behålla den. Något som strulade lite för mig var packboxarna i framgaffeln som jag tyvätt fick låta byta vid flera tillfällen men i övrigt gick den som en klocka. Köp! :)

/Olzki
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top