Kawasaki zxr 750 -92

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
Hejsan.

Jag har en Kawasaki zxr 750 -92.
Jag undrar om det är någon strypning i den för det står på mitt registreringbevis på Övriga uppgifter så här står det :

Motorcycklen provad och godkänd med angiven effekt, ursprungliga effekt 74kw (100 hk) sänkt genom begränsing i förgasaren.

Vet någon hur dom har gjort, när jag kollar ner i förgasaren så ser jag inget, typ brickor eller distanser. Någon som har ett tips? För jag vet ju inte om föra ägaren har tagigt bort det.

tacksom för alla svar.

MvH
Weberg

Strypbrickor kan sitta mellan förgasare o topp. Det kan vara hål borrade i trottlarna så de inte lyfter lika högt. Eller...det kan vara monterat ett trottelstopp , så de inte kan lyfta så högt.

Strypbrickor, tror jag inte man kan se fint till ventilerna, ser inte ut som någor som styper där. Jag skruva av den svarta locket som sitter på förgasaren men jag, tror där trottlen sitter men hur vet jag om dom är hål borrade? eller det ser man ganska lätt?

Har du locket borta så är det bara att lyfta ur en trottel o titta. Hålet sitter isåfall på sidan , inte nere i botten. Där ska det vara ett hål , utöver hålet där du sätter nålen(i alla fall var det så på mina gasare till en zx9 -96).
Har du hål på sidan av trotteln så rugga upp ytan lite med våtslippapper , dit med kemisk metall o täta , slipa till ytan igen när det härdat o i med trottlarna igen. Klart !

vad står det för angiven effekt istället då??
jag har en zxr750 från 1989 och i mitt regbevis står det också att effekten är sänkt genom begränsning i förgasare!
från 79Kw till 74Kw.
har hört att det var för att gatcyklarna innan nått årtal inte fick ha mer än 100hk i motorn i sverige.!?
nån som kan rätta mig eller bekräfta att det är rätt?
vet att ägaren innan mig satte i nya nålar och andra munstycken från dynojet då cykeln var skummt bestyckad innan!
enl honom var det just att den var konstigt bestyckad, som gjorde den "strypt" från fabrik.

//Robin

Jag ska kolla om det sitter ett hål på sidan jag återkommer om jag hittar något.

Står inget på pappret om vad jag har för Kw men när jag kollar på VV så har jag Motoreffekt, kw: 59,0.
Det är ju en rejäl strypning om jag får säga på 20 kw.

Men har din strypts till 74 från 79 så är det ju inte så stor skillnad.

Last edited:
Har läst hela tråden som du skicka offroad me blev inte riktigt klok på vad man ska göra. om man ska lägga igen heller borra.
Man får ju ta upp dom och kolla hur dom ser ut.

Men som sagt i reg papperna så ska den vara strypt. men kan ha fel.

MvH

Du får plocka upp en trottel å kolla/ jämföra med bilden på länken ovan.
Det står så i mina regpapper med.

Tycker du att din hoj verkar strypt då? i min har jag efter ett par års trubbel lyckats hitta ursprungs effekten, strypningar fanns det inga i min, men däremot nån som rättat till ett fel med att göra ett annat.....?!
/ Offroad

Står 59kw i mina papper oxå...ingen aning vilken effekt där är men tycker nog att det känns mer än 100 som skall vara ursprungseffekten. ZXR 750 -91

Så nu har jag fotat det och hoppas någon kan föra klara lite. Det ser ut som där har varit 4 hål 2 på varje sida men igenlagt och slippat på. "gropar"

Tycker den går bra men är det en strypning så kan ju den gärna vara borta så jag kan få all effekt.:tummenupp
Hoppas ni förstår bilderna.

MvH Weberg

Bifogat

• Foto479.jpg
    Foto479.jpg
    81.8 KB · Visningar: 94
  • Foto478.jpg
    Foto478.jpg
    85.8 KB · Visningar: 116
  • Foto481.jpg
    Foto481.jpg
    78.9 KB · Visningar: 85
  • Foto480.jpg
    Foto480.jpg
    80.5 KB · Visningar: 86
Min är Tysklandsimport så den har 100hk. Vi tar ett rejs till våren så märker vi om det är någon skillnad :tummenupp
Annars kan jag kolla hur mina trottlar ser ut till helgen, men det är lite jävligt att plocka bort membranet, får se om jag orkar.

Det finns ju andra saker man kan hitta på Kawa oxo förutom förgasarstrypningar med trottlarna... En ljuddämpare med bättre flöde och lite större munstycken brukar ju kunna göra underverk... och glöm då inte att se till att luftfiltret inte blir den punkt där det uppstår en "flaskhals".... :)

Det finns ju andra saker man kan hitta på Kawa oxo förutom förgasarstrypningar med trottlarna... En ljuddämpare med bättre flöde och lite större munstycken brukar ju kunna göra underverk... och glöm då inte att se till att luftfiltret inte blir den punkt där det uppstår en "flaskhals".... :)

Att byta luftfilter är inte så smart eftersom det sitter vacumfuggar på den, dessutom flödar ett vältvättat std-filter klart tillräckligt.

Ljuddämpare kan va en ide, men troligen är originaldämparen redan ganska urbränd på så gammal hoj(min åstadkom 114dB med originalet på senaste besiktningen:D )

Last edited:

Söker man lite "internatoinellt" på zxr750 så finner man en del som försökt locka fram fler hästar, men andra luftfilter och större luftintag brukar inte ge nåt!?
Själv har jag ett Dynojet kit monterat av tidigare ägare (som varit till mycket besvär.... men fungerar nu!)
Förställde tändningen några grader och det märktes faktiskt på gasresponsen :D
Vill man ha fler hästar som riktigt märks är det flatslide förgasare och kamaxlar från ZXR750R som gäller.
/ Offroad

Den där trotteln är ostrypt :tummenupp
/ Offroad

Ja men det är ju toppen =) behöver man ju inte tänka mer på det, hur ser du att den är ostrypt?

+ Vet någon var man kan köpa Sportfilter till kawasaki 92? köpte ett BMC till kawa 93 zxr men passar inte för 5 öre. så nu har man ett liggandes bara, ingen som behöver?

Va då, passar förgasare och kammar rätt på från ZXR750R ??

MvH

Ja men det är ju toppen =) behöver man ju inte tänka mer på det, hur ser du att den är ostrypt?

+ Vet någon var man kan köpa Sportfilter till kawasaki 92? köpte ett BMC till kawa 93 zxr men passar inte för 5 öre. så nu har man ett liggandes bara, ingen som behöver?

MvH

Ja kammar och förgasare från R passar, om du hittar några.
Byt inte till ett "sportfilter" den kommer inte att gå bättre troligen sämre, std-filtret flödar mer än tillräckligt!

MvH

Jo, men lycka till med letandet. De har redan utgått ur kawasortimentet så det är begagnatmarknaden som gäller för dig.

Jag har en likadan som dig som jag undrar ifall den går som den ska :rolleyes: Du o jag kan ju räjjssa nån dag. Man startar på Ängelholmsleden utanför snuthuset och så drar man bort till MAX i Hyllinge, förloraren bjuder på valfritt meal. :banana

Sånt KAN man bara inte neka till. Original mot original :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...