Kawasaki ZXR 750 -89 med ojämn tomgång som dör när den varit uppe på höga varv.

Glidargrabb

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2009
Hoj
2006, Triumph Sprint ST
Hej!

Jag har en Kawasaki ZXR 750 från 1989.

Mitt problem ligger i att tomgången är väldigt ojämn och när man kör den o tex kommer fram till en korsning och man kopplar så dör motor då den inte klarar av att hålla den på tomgång.

Har hört att det skulle kunna vara vakuummembranen vid förgasarna som kan vara dåliga, har idag haft isär hojjen och kollat på just dessa men hittar inte några fel. Hur ska membranen se ut, hur vet man om det är något fel på dem?

Kan det finnas några andra kända fel som har just de här symtomen? Kanske t.o.m någon som haft just de här problemet och löst felet?

Tacksam för alla tankar och förslag.

Mvh Mattias i Jönköping

Jag hade just en ZXR -89 med ungefär de symptomen tidigare, men fattade aldrig riktigt vad det var. Tror det var efter att jag hade ställt luftskruvarna lika som det började märkas, så antagligen stod dom olika för att man hade justerat tidigare för att få tomgången bra. Lyckades inte få det riktigt bra, men det hjälpte iaf att synka förgasarna ganska regelbundet.

Hoppas att det var till någon slags hjälp.

Har hört lite om det där med synkning, tänkte höra här först innan jag lägger ut pengar på verstad som synkar!

Tack för kommentaren!

Kolla efter sprickor eller hål i membranen, kolla även så inte insugsgummin har sprickor.
Kolla ventilspelet, rengör förgasarna ordentligt, synka förgasarna.

har ungefär samma problem med min zx6r -96. jobbigt när jag hör att ni tror det är ett fel på hojen. kan det inte bara vara så att tomgången är ställd för lågt? tänkte kolla hur man höjer tomgången (om det går). min hoj ställer sig nu runt 750rpm och verkligen kämpar för att hålla sig där eller över men ibland dör den efter ett par sekunder.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra