Kawasaki zxr 750 -89 Fighter

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Tjenare allihop.

Kanske dags att dra igång en projekttråd. har dock kommit en bra bit på bygget men är lite kvar och göra så bilder kommer komma löpandes hela tiden.

De börja med att jag köpte hojen av en tjejkompis och skulle "bara" byta bakram då den som satt på var tattarbyggd så det stog härliga till och sönderborrad. tidigare ägare hade sagt att det var en gixxerbakram från -00. kunde inte så mycket om hoj då så åkte till Bike i Trollhättan och köpte en komplett bakram. Kom hem och skulle sätta dit den. Ha, vilket skämt. Dn var ju inte nära för 5 öre på att den skulle passa. Då visade det sig att det var omgjord orginalram men men. Så var ju bara se till att den skulle passa. gick ändå ganska smidigt MEN sen kom allt annat. slutade att man började göra en helt ny kabelhärva då originalet såg ut som hej kom och hjälp mig. Sen slutade de nu med att att allt plockades isär,köpte nytt eller renovera upp de lilla som gick.

Det som är kvar:

lacka resten som är kvar
Lacka gaffelrören och renovera dom
göra färdigt de sista på elen
Få tillbaka motorn från renovering
Fylla på alla vätskor
Bygga om en liten bit av avgasystemet upp till ljuddämparen
byta handtagen till andra (har liggandes)
fixa nya stålomspunna bromsslangar fram samt till kopplingen
köpa nytt batteri
tillverka nya sidokåpor vid tanken
och sen sätta ihop allting permanent när den är lackad och klar

Tips mottagens gärna ang placering av nytt expansionskärl framför sadeln och under tanken. Kan de funka tro eller skulle de bli väldigt omständigt att fylla på/kolla vätskenivån?
 

Bifogat

  • DSC_0538.jpg
    DSC_0538.jpg
    193.9 KB · Visningar: 180
  • DSC_0509.JPG
    DSC_0509.JPG
    199 KB · Visningar: 165
  • DSC_0507.jpg
    DSC_0507.jpg
    241.9 KB · Visningar: 139
  • DSC_0506.jpg
    DSC_0506.jpg
    218.8 KB · Visningar: 117
Last edited:
Här kommer lite mera bilder på hur hojen såg ut när jag köpte den.
 

Bifogat

  • DSC_0094.jpg
    DSC_0094.jpg
    238 KB · Visningar: 105
  • DSC_0097.jpg
    DSC_0097.jpg
    235.2 KB · Visningar: 93
  • DSC_0096.jpg
    DSC_0096.jpg
    238.2 KB · Visningar: 94
  • IMG_0328.jpg
    IMG_0328.jpg
    241.3 KB · Visningar: 103
  • IMG_0327.jpg
    IMG_0327.jpg
    242 KB · Visningar: 86
  • IMG_0326.jpg
    IMG_0326.jpg
    240 KB · Visningar: 108
För slänga upp en liten bild till på hur den såg ut när jag bytte bakramen samt vart de inte funka. nedre delen av ramen var inga problem att fixa. var bara att svarva till 2 st 20 mm distanser.övre delen var lite värre
 

Bifogat

  • DSC_0105.jpg
    DSC_0105.jpg
    232.7 KB · Visningar: 89
  • DSC_0104.jpg
    DSC_0104.jpg
    226.1 KB · Visningar: 101
  • DSC_0106.jpg
    DSC_0106.jpg
    222.1 KB · Visningar: 96
  • DSC_0103.jpg
    DSC_0103.jpg
    239.6 KB · Visningar: 87
  • DSC_0108.jpg
    DSC_0108.jpg
    234.1 KB · Visningar: 98
  • DSC_0131.jpg
    DSC_0131.jpg
    221.1 KB · Visningar: 90
  • DSC_0132.jpg
    DSC_0132.jpg
    222.6 KB · Visningar: 86
  • DSC_0133.jpg
    DSC_0133.jpg
    217.4 KB · Visningar: 91
Kan dra iväg en liten update till i brist på annat :) har även fått på fästena till bakramen samt fått svetsat på en distans där den nya lilla oljebehållare till bakbromsen ska sitta istället för den orginala klumpiga. Fixade även en undertail samt en mycket snyggare reggskylts hållare .den silvriga ramen och svingen är från en donatorhoj (zxr 750 -90 h2). blev en uppgradering från den stora fula svingen till en "mindre",snyggare i mina ögon samt bättre.
 

Bifogat

  • DSC_0134.jpg
    DSC_0134.jpg
    235.9 KB · Visningar: 89
  • DSC_0137.jpg
    DSC_0137.jpg
    236.7 KB · Visningar: 84
  • DSC_0144.jpg
    DSC_0144.jpg
    218.2 KB · Visningar: 79
  • DSC_0151.jpg
    DSC_0151.jpg
    228.8 KB · Visningar: 73
  • DSC_0153.jpg
    DSC_0153.jpg
    230.8 KB · Visningar: 72
  • DSC_0168.jpg
    DSC_0168.jpg
    207.5 KB · Visningar: 75
  • DSC_0177.jpg
    DSC_0177.jpg
    239.3 KB · Visningar: 109
Liten update igen. tänkte bara nämna det som har gjorts än så länge

Det som har gjorts/köpts in i grova drag är:

Nytt oljekyl
nyrenoverade Bromsok med ebc bromsbelägg
Honat om cylindrarna
Renoverat hela toppen och bytta ut till nya avgasventiler som var helt slut
Honda mt-03 lampa med specialfästen och klämmor
r1:a styrkronor samt gafflar
Nytt fram och bakdäck
Bytt alla lager samt packboxar i hjulen
Gjort ny kabelhärva (dock inte helt klart än)
Nytt drivpaket
kawasaki zx9r huvudbroms/kopplingscylinder och ställbara korta handtag
k&n luftfilter
Ngk stift (tidigare var något biltemaskit)
Ebc kopplingslameller+fjädrar
Nytt rostfritt grenrör som ska byggas om
Yoshimura rs3 ljuddämpare
Stålomspunnen bromsslang bak

Och en massa mer.

Det som ska göras i grova drag är:

Stålompspunna bromslangar fram samt till kopplingen
Montera på dom nyrenoverade cylindrarna/kamkedja/kolvringar/toppen och stiften
Dra ur alla lager ur hjulen då jag ångrade mig ang lacken som är svart pulverlack nu
vänta på att få nya kåpor vid tanken tillverkade
renovera den bakre huvudbromscylindern
Göra färdigt den sista elen
få fastsvetsat hylsor för crashpuckar till ramen
Lacka ramen/gaffelrörena/fjädern bak/och alla kåpor+tank

har garanterat glömt en massa mer men de kommer
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top