Kawasaki zx9r kokar 2000

BjorXen

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r 2000
Hej
Skulle behöva hjälp, jag har en zx9r 00:a.
Problemet med den är att den kokar, det börjar bubbla i expansionskärlet och trycker ut kylarvatten vid 101 grader. Detta händer när den står på tomgång eller vid stadskörning en varm dag. Funkar fint vid landsvägskörning.
Hade ej samma fel förra sesongen, gjorde stor servis i vintras, bytte alla vätskor i hojen och filter samt ventilskystering så att allt låg mellan toleranserna.
Har kollat runt lite på andra trådar och sätt att de tidigare modellern hade problem med toppen. Men i de trådarna så skrev dom att det var som en stråle upp ur kylaren om locket var uppe, jag har ej det problemet.

Tacksam för alla förslag

PS, spelet det nån roll vad man har för typ av kylarvatten? Blå, grön, röd, etc.
 
Färgen på kylarvatten betyder absolut inget alls, så vilken färg du har är inte orsaken. Inte heller vilka kemikalier de har i kylarvätskan du hällt i ska spela någon roll, så länge det inte är två olika kemikalier som inte leker snällt ihop.

Du kan ha lyckats få luftbubblor i kylsystemet nånstans, om du bytte det.
Funkar fläkten? (Om det sitter nån kylarfläkt på din modell)
Funkar givaren till fläkten som den ska (om du har en fläkt)
Går pumpen till kylsystemet som den ska?
 
Ett trycksatt system kokar inte vid 101ºC. Prova att byta till ett nytt kylarlock (samt kolla att fläkten går igång).
 
Det hørest ut som du har en trasig toppakning. Relativt greit å fikse men du bør ta ut motoren, rengjøre alt, sjekke om topp og cylinder er plane og når du først har alt frahverandre så er det kanskje lurt å skifte ringer og shimse ventilene.

Evntuelt kan du kjøpe min ZX9R motor med portet topp og 998cc for 15000 svk levert Piteå. Den har 169 bakhjulshester og er en 2003 modell ( men passer rett i rammen/ ledningsnettet ).

:D
 
Som iceice säger, ett trycksatt system med glykol kokar inte vid 101.
Som ulvhamne säger, fungerar kylfläkten (är inte systemet självavluftande förresten?)?

Lyser lampan som indikerar för hög temp?

Kommer inte ihåg när den gick igång på min gamla zx9a men den var uppe ofta i tresiffrigt inne i stan.


Bilden gäller modell F2.


Om detta stämmer så runt 99-104c
http://forum.motorcycle-usa.com/default.aspx?f=18&m=490665
 
Last edited:
Tack för alla svar :)

Lyckades fixa det, det var luft i systemet, inte säker om kylarlocket funker till 100% men går bra nu när jag luftat det själv.

Tack :)
 
För att svara på färgen på glykolen, jo det spelar roll, färger talar om för dej om det är propylen eller ethylen.
Nyare bilar tex kör oftast med ethylen, dvs röd.
Så kolla vilken typ av glykol din hoj ska ha.
 
För att svara på färgen på glykolen, jo det spelar roll, färger talar om för dej om det är propylen eller ethylen.
Nyare bilar tex kör oftast med ethylen, dvs röd.
Så kolla vilken typ av glykol din hoj ska ha.

Nej, det finns ingen standard för vilken färg de olika sorterna glykol ska ha så går man bara på den och har otur kan man blanda till sig en geggig sörja i kylsystemet, man måste kolla vilken kemikalie det är i.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top