Kawasaki ZX9R Dreams

Var har du köpt din kylarslang till termostathuset?

Om du menar de färgade silicon slangarna så är de köpte på Ebay. Samco komplett slangkit till ZX9R.

De metallomspunna slangarna är Biltema Edition:)
 
De metallomspunna slangarna är Biltema Edition:)

Oj.
Kör du med dessa :gnissla
Jag fick reklamera dessa och med hjälp av en kompis/biltema anställd så togs de ur sortimentet.

Monterade dessa dagen innan jag skulle till Elmia 2011 jag han komma 3 km in till bensinmacken innan de sprack och pissade soppa över hela motor och ner på avgasystemet.

Har sett att de kommit in nya i sortimentet så jag antar att de bytt leverantör.
 
Jag skulle aldrig använda Biltemas slang till bensin eller annan lösningsmedelsbaserad vätska.

Endast kylvatten och som dräneringslang för luftburk, det håller de för:)



Oj.
Kör du med dessa :gnissla
Jag fick reklamera dessa och med hjälp av en kompis/biltema anställd så togs de ur sortimentet.

Monterade dessa dagen innan jag skulle till Elmia 2011 jag han komma 3 km in till bensinmacken innan de sprack och pissade soppa över hela motor och ner på avgasystemet.

Har sett att de kommit in nya i sortimentet så jag antar att de bytt leverantör.
 
Tänkte passa på och fråga dig om du kan kolla ytterdiametern på dina gaffelben där uppe.
Jag tänkte byta ut gaffeln på min zzr och sätta dit usd gaffel från en zx9r :crash

Men frågan är om jag måste byta styrkrona oxå.

Sen blir det bromsar oxå från zx9r :tummenupp
 
Gaffelbenen på ZX9R 94-97 är 52mm.

Lycka till med bytet:)



Tänkte passa på och fråga dig om du kan kolla ytterdiametern på dina gaffelben där uppe.
Jag tänkte byta ut gaffeln på min zzr och sätta dit usd gaffel från en zx9r :crash

Men frågan är om jag måste byta styrkrona oxå.

Sen blir det bromsar oxå från zx9r :tummenupp
 
Man har allt hunnit med lite småpill i mellandagarna så nu är det dags för en liten uppdatering.

Det har varit mycket förberedande för lack med slipande, maskerande, tillverkande av smådetaljer, injusteringar samt motorarbeten.

Jag inköpte en Gixxer originalsadel med ambitionen att använda denna men tyvärr så blev den för kort mot tanken så en justering av en ZX9R sadel satt som en smäck.

Men nu kommer lite bilder:)

ZX9R Dreams 20130101 035.jpgZX9R Dreams 20130101 034.jpg
 
ZX9R Dreams 20130101 017.jpgZX9R Dreams 20130101 020.jpgZX9R Dreams 20130101 021.jpgJag håller ju på med motorerna (2st) då jag vill ha en i reserv:gnissla

Topparna är ju som de flesta vet en akilleshäl för årsmodellerna 94-97.

Jag har 3 toppar och en av dem vet jag behöver svetsas men har hoppet att det andra 2 är ok. Dock så visar en av dem en minimal spricka mellan ventilerna:( Se bild.

Men jag lämnade in båda för provtryckning igår för att se om det verkligen är ett problem.
Samtidigt skall de portas, planslipning samt inslipning av ventiler vid behov. Nya toppackningar etc

I övrigt så ser båda motorerna ut att vara friska och i god kondition. Båda skall dock lackas i sidenmatt svart.

Fler bilder:
 
Här lite fler bilder innan avfärd till topp gurun:)

ZX9R Dreams 20130101 026.jpgZX9R Dreams 20130101 028.jpgZX9R Dreams 20130101 029.jpgZX9R Dreams 20130101 030.jpgZX9R Dreams 20130101 032.jpgZX9R Dreams 20130101 033.jpg
 
Wow, spännande!
Tänk om jag skulle våga mig på att testa plocka isär min och åtminstone rengöra den.... :)
 
Har du skickat dem till Erland eller? Hur meckigt är det att byta toppackning på dessa motorer? Menar mer hur det funkar med att ställa kammar och sånt, har bara gjort det på motorer med enkel överliggande. Dock har jag ett par ZXR400 motorer som står, varav en behöver ny toppackning. Måste man ha klocka och grejer för att få rätt på kammarna?

Hojen ser ut att bli lika fin som din förra, vilket är ett bra betyg.:tummenupp
 
Nope, jag gav grabbarna på MMR chansen med topparna. De gav mig ett gott intryck:tummenupp

Det är förhållandevis enkelt att byta toppackning. Kammarna vållar inga problem om man bara ser till att markeringarna på dem är där de skall vara i TDC 4 när du plockar av kamkedjan. Inga klockor eller liknande.

Men som vanligt måste man hålla reda på prylarna och genomföra det lugnt o metodiskt.

Dock bör man byta de 4 yttre bultarna i toppen då dessa är sträckbultar. Övriga dras med momentnyckel enligt en förutbestämd ordning.

Annars är det piece of cake:yoparty

Vi får väl se? Målet är "less is more" som min andra med allt nytt eller renoverat.

Dock vacklar jag med färgvalet:)



Har du skickat dem till Erland eller? Hur meckigt är det att byta toppackning på dessa motorer? Menar mer hur det funkar med att ställa kammar och sånt, har bara gjort det på motorer med enkel överliggande. Dock har jag ett par ZXR400 motorer som står, varav en behöver ny toppackning. Måste man ha klocka och grejer för att få rätt på kammarna?

Hojen ser ut att bli lika fin som din förra, vilket är ett bra betyg.:tummenupp
 
Last edited:
Tackar för infon! Jag har som sagt noll-koll på "moderna" motorer. Helst skulle allt varit lika enkelt som en Honda MT50 motor.:D
 
Yesss:yoparty

Jag ropade hem en ny framlampa till bygget:)

En MV Agusta F3 framlykta som är ny. Den blir riktigt fräck:tummenupp

Här är skönheten:

MV Agusta framlampa.jpg
 
Last edited:
Yesss:yoparty

Jag ropade hem en ny framlampa till bygget:)

En MV Agusta F3 framlykta som är ny. Den blir riktigt fräck:tummenupp]

Grattis :tummenupp USA antar jag? För UK lysena har väl fel ljusbild?
Tror den kommer sitta som en smäck med resten av hojen! :yoparty

Vad kör du för infästning?
 
Nope! Dyskland:tummenupp Det är en originallykta

Infästningen och en eventuell ram runt får jag fundera ut när den kommer. Löser sig alltid.


Grattis :tummenupp USA antar jag? För UK lysena har väl fel ljusbild?
Tror den kommer sitta som en smäck med resten av hojen! :yoparty

Vad kör du för infästning?
 
En liten men ack så viktig uppdatering:)

Idag testade jag ut hur det skulle bli med framlyktan samt hur jag skulle fästa den.

Jag kommer att kapa av "öronen" och fundera om jag skall ha den som den är eller lacka den:va

Den blir i vilket fall annorlunda men snygg vete tusan?

Imorgon trycktestar MMR topplocken så får vi se vad utfallet blir.

Här lite bilder på lyktan.

Kawasaki ZX9R Dreams 006.jpgKawasaki ZX9R Dreams 001.jpgKawasaki ZX9R Dreams 003.jpg
 
Annorlunda sa bull, det där med lampor är svårt

Nu när du har isär motorn, så monterar du en spacer på reservmotorn. Det är dax för laddtryck:yoparty

Du verkar ha bra ordning i garaget!
 
Av med hundäronen eller tillverka nån schysst "kåpa" runt om? :näsblod
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top