kawasaki zx9r årsmodell 94-97??

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag är väldigt sugen på att sälja min hoj och byta upp min till en kawasaki zx9r. den får kosta mellan 40.000-50.000kr. helst 45.000 eller mindre. detta medför att jag kollar på hojar runt årsmodell 94-97 för dessa går att få för dessa priser.

jag skulle vilja att ni ger lite för och nackdelar med dessa hojar. vad är bra, vad är dåligt. är det något särskilt man bör kolla på när man köper en begagnad zx9r?

är det några större skillnader mellan årsmodellerna 94, 95, 96 och 97? jag har för mig att jag läst någonstans att det gjordes stora förändringar till årsmodell 98.. stämmer det? det var någon som skrev att 98 blev mycket bättre. bör man kanske vänta tills nästa år och hoppas på att 98'orna har sjunkit i pris då?

sen är det klart att jag är öppen för förslag på andra sporthojar som kostar runt 45.000kr och har en 140 hk så att det blir rejäl toppfart i dom.. men jag har inte riktigt kunnat hitta några konkurenter. cbr 900 finns för det priset men dom verkar bra mycket slöare. inte alls samma drag. 98'ors r1 kostar bra mycket mer.

Den första ZX9R hade (har) rätt rejäla barnsjukdomar. Till att börja med blev det nån miss i planeringen av bakfjädring/utväxling vilket gör att cykeln gärna sladdar "oförklarligt" vid gaspådrag i vissa situationer. Det går att fixa med andra drev ochlite mek med dämperiet, så det är ingen större fara. Värre är att topplockspackningen på dessa hojar verkar vilja vara varsomhelst utom just mellan topp och cylinder. Också reparerbart, men inte billigt och definitivt inte kul.

vilken är det första zx9r'en? jag vet inte vilket år den första gavs ut och hur länge den "gällde". mer info tack :)

Det HAR sålts ZX-9R '98 i bra skick för 45000kr. Jag tycker du ska ha tålamod och försöka plocka dig en sådan istället. Enorm skillnad.

/a

aLcATRAZ skrev:
Det HAR sålts ZX-9R '98 i bra skick för 45000kr. Jag tycker du ska ha tålamod och försöka plocka dig en sådan istället. Enorm skillnad.

/a

jag har letat som fan och alla 98´or är så dyra tycker jag.
det är en kille här på sh som säljer en 94'a för 35!!!! det är inte dyrt direkt. men jag får väl kolla lite mer efter 98'or så kanske det dyker upp billigare.

Mattias skrev:
Den första ZX9R hade (har) rätt rejäla barnsjukdomar. Till att börja med blev det nån miss i planeringen av bakfjädring/utväxling vilket gör att cykeln gärna sladdar "oförklarligt" vid gaspådrag i vissa situationer. Det går att fixa med andra drev ochlite mek med dämperiet, så det är ingen större fara. Värre är att topplockspackningen på dessa hojar verkar vilja vara varsomhelst utom just mellan topp och cylinder. Också reparerbart, men inte billigt och definitivt inte kul.

jag har letat 98'or som en tok för att man ska slippa dessa problem men 98'orna jag hittar har haft följande priser..
62, 58, 59, 64, 63, 59 ,75, 55, 62, 55, 65, 59 ,59, 65, 59, 60, 55, osv..
dvs som billigaste ligger runt 55.000kr

om jag då köper en 96'a eller nått sånt för 40.000kr, så har jag 15.000kr att köpa topplockspackningar för. att byta topplockspackning på en bil är inte så svårt. borde väl va rätt lätt på hoj också. desto värre är det väl ifall andra saker går sönder när packningen åker på sne. sen blir det även större värdeförlust på en 98 än en tidigare hoj ifall jag säljer den efter kanske ett år.

avråder ni från att köpa tidigare än modell 98 eller? det borde väl funka att göra som jag beskrev också?

om jag måste punga ut 55.000 för en 98 känner jag att jag inte har råd. men 40.000 har jag råd med.

är det ingen här som har något gammal nummer av bike eller nått sånt liggande där dom testar zx9r årsmodell 94-97? vore ultrabra isåfall om denna artikel kunde scannas in här så att man fick läsa lite. gärna när dom jämför med andra hojar av liknande årgångar också.

bmwjohan skrev:
sen är det klart att jag är öppen för förslag på andra sporthojar som kostar runt 45.000kr och har en 140 hk så att det blir rejäl toppfart i dom..

Du letar efter en ZX9R med 140HK?
Min ZX9R har 140+HK men den hade du inet fått för några futtiga 45 :rolleyes:

Försök att köpa den nyare ZXnian, alltså C-modellen.

750RR

bmwjohan skrev:
är det ingen här som har något gammal nummer av bike eller nått sånt liggande där dom testar zx9r årsmodell 94-97? vore ultrabra isåfall om denna artikel kunde scannas in här så att man fick läsa lite. gärna när dom jämför med andra hojar av liknande årgångar också.

Jag har.... men jag har ingen scanner :p

750RR

Re: Re: kawasaki zx9r årsmodell 94-97??

maverick_750rr skrev:
Du letar efter en ZX9R med 140HK?
Min ZX9R har 140+HK men den hade du inet fått för några futtiga 45 :rolleyes:

Försök att köpa den nyare ZXnian, alltså C-modellen.

750RR

så här står det på www.mcpoolen.se om en ninja 9'a 96'a

Motor: Rad 4:a, vattenkyld, DOHC, 899 cc, 4 vent
Effekt: 143 Hk/10000 rpm
Vridmoment: 74 Nm/7000 rpm
Kraftöverföring: 6 växlad, kedja
Torrvikt: 183 Kg
Chassi: Deltaboxram, uni-trak, 46 mm gaffel
Bromsar: Dubbla 296 mm skivor med sexkolvsok fram, 220 mm skiva med enkelkolvsok bak
Tankvolym: 19 liter

så 143 hk orginal

synd att du inte har någon scanner :(

hmm.. alla verkar tycka att man absolut ska köpa 98 eller nyare.
jag kör en suzuki gsx-r 750 88'a nu så det är denna jag ska byta upp mig ifrån. att byta till en ninja 9'a årsmodell 94-97 måste väl ändå vara ett rejält uppbyte från min nuvarande hoj?

Tjena!

Åker själv på en zx9r -95 och tycker att det är en helt ok hoj. Riktigt bra klipp i den, skön sittställning helt enkelt en grym hoj enligt mig.
Fast det är klart att det blev en rejäl uppdatering av den till 98:års modell, framförallt blev den ju betydligt lättare men den kostar ju som sagt ganska mkt mer.
Har du pengarna så köp 98 eller nyare, har du inte råd med den nyare så är det absolut inget fel på den gamla!

Kawazaki ZX9r -98

Om du är sugen på en välvårdad Kawazaki ZX9r -98

skicka mig ett PM så kan vi diskutera vidare

Bifogat

• sÄljes.jpg
    sÄljes.jpg
    100.7 KB · Visningar: 344
tack så mycket gasolis för dom där artiklarna :tummenupp

det värsta är väl bara att när man läser dom låter det ungefär som att den första artikeln handlar om en gammal moppe och den andra värdens bästa sporthoj. verkar vara en enorm skillnad på modell 98 och tidigare modeller. tyvärr för min del.

zx-9r.. tack för länken.. är inne och kollar för fullt där nu.

Lombardo.. du har pm

sen börjar man undra var olika internetsidor får sina uppgifter ifrån. uppgifterna som jag klippte in från www.mcpoolen.se stämmer inte för fem öre med uppgifterna i artiklarna. skumt???

Last edited:
bmwjohan skrev:
...den första artikeln handlar om en gammal moppe och den andra värdens bästa sporthoj. verkar vara en enorm skillnad på modell 98 och tidigare modeller. tyvärr för min del.

Jag lovar, även om -98 är ordentligt uppdaterad så är det en väldigt potent sporthoj före det med prestanda som räcker långt och som kan skrämma skiten ur en ovan förare!
:rock

Jag hade en ZX9R-96 fram till för några veckor sedan.
Under de två åren jag åkte på den hade jag inga som helst problem med den och var kanonnöjd.
Trevlig lättsvängd hoj med gott om pulver.
Tyvärr lät det som nuvarande ägare har fått problem med topplockspackningen + att jag har hört andra bekanta som haft problem med just packningen så det är nog som Mattias säger en svag punkt.
Annars tycker jag det är en stabil hoj man kan åka ruskigt fort med. Kan kännas lite svajjig i kurvor vid 200+ med det borde ju bara göra att du känner dig som hemma :crash
Inga problem att åka på Uppsalas GP-bana - Rörken Ring (en gokartbana)
Tycker nästan att den var mer lättkörd där än Bladen jag har nu, iofs kanske jag inte skulle säga det samma om jag bytte tillbaka.

Så köp! du blir garanterat nöjd. Man känner inte av vikten när man fått rull på skrotet, för mycket, det väger den....

när man nu får problem med topplockspackningen. vad måste man då göra och hur mycket kostar det?
brukar det gå sönder någonting i motorn när topplockspackningen pajar/hamnar på sned?
på tex bmw(bilar) går ofta toppen sönder ifall packningen gör det. det är väldigt lätt att det blir sprickor i toppen.
sen vet jag att på en bmw(bil) kostar det snuskigt mycket att få en topplockspackning bytt på verkstad. oftast runt 9000kr och uppåt.
kostar det lika mycket på hojar?
jag skulle självklart försöka byta själv först. är det svårt? jag har lite meckarvana i alla fall.
det känns som att det inte borde vara så farligt ifall man bara kan byta till en ny topplockspackning, men ifall andra saker går sönder blir det väldigt mycket dyrare.
om man sätter dit en ny packning borde man väl passa på att limma dit den så kanske den sitter lite bättre.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT