Kawasaki zx9, vad är det för bult??

Hajen

Önskade vår i hjulklapp....
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Gixxer1000, Ninja Streetfighter
Hade igång hojen, Kawasaki zx9 från -96. Såg att det läckte olja från en bult i nedre framkant av motorn och skulle dra åt den. Det small till i buten och jag kunde dra åt den ett kvarts varv innan det tog stopp. Inget mer oljeläckge och frid och fröjd. Två dagar senare var det återigen blött runtomkring, ser nu att det kommer från en lagning med kemisk metall under där bulten sitter. Då är frågan, vad är det för bult (sitter en likadan på andra sidan och längre upp på motorn) och var det dumt att röra den?? Tacksam för snabba svar.

Bifogat

• namnlös1.JPG
    namnlös1.JPG
    127.7 KB · Visningar: 202
  • namnlös2.JPG
    namnlös2.JPG
    121.3 KB · Visningar: 217
Ingen som har en aning om vad det kan vara för nåt????

Jag har faktiskt en liknande skruv på vänstersidan av motorn på min ZXR, och därifrån kommer det också någon enstaka droppe olja. Jag vet faktiskt inte vad skruven håller fast men jag ska kolla det. :)

PacMan skrev:
2108548 Jag har faktiskt en liknande skruv på vänstersidan av motorn på min ZXR, och därifrån kommer det också någon enstaka droppe olja. Jag vet faktiskt inte vad skruven håller fast men jag ska kolla det. :)
Vore snällt det... har varit runt idag och frågat i olika mc-affärer... Ingen var riktigt säker men det var iaf ingen fara att skruva på den :rolleyes:
Verkstadshandboken har ju inte kommit än och närmaste Kawasakihandlare ligger 10 mil bort... Längtar ut nu!!!

Kan det vara min gamla ninja tro??? Med tanke på att det var svetsat på fotpinnen lika som min ???? äre inte där oljetrycksmätaren som sitter där ??? Ser ut att vara pluggat ???? fast mätaren sitter framåt ??? Kan ha fel... Jag sålde min med trasig oljetrycksmätarinfästning... ?

Last edited:
På min ZXR verkar skruven jag menar bara var nån slags avtappningsplugg eller nåt. Vad tror ni?

Bifogat

• Untitled-1 copy.jpg
    Untitled-1 copy.jpg
    45.6 KB · Visningar: 247
OK, nu är jag säker på att skruven bara är en plugg. Varför den sitter där vet jag inte, men det rinner lite olja ur hålet när jag skruvar bort den. Tanken slog mig att man kanske kan ansluta nån mojäng för att mäta oljetryck eller nåt i det hålet, men det är en vild gissning. Lade i alla fall lite gängtejp på pluggens gängor och hoppas att det ska räcka för att hålla kvar oljan på insidan.

EDIT: Nu såg jag att Ac redan har skrivit nåt om oljetrycksmätare. Då var jag kanske på rätt spår :).

Last edited:
PacMan skrev:
2114359 OK, nu är jag säker på att skruven bara är en plugg. Varför den sitter där vet jag inte, men det rinner lite olja ur hålet när jag skruvar bort den. Tanken slog mig att man kanske kan ansluta nån mojäng för att mäta oljetryck eller nåt i det hålet, men det är en vild gissning. Lade i alla fall lite gängtejp på pluggens gängor och hoppas att det ska räcka för att hålla kvar oljan på insidan.

EDIT: Nu såg jag att Ac redan har skrivit nåt om oljetrycksmätare. Då var jag kanske på rätt spår :).
Verkar vara som så!! Bugar och bockar iaf!! :tummenupp

A© skrev:
2110731 Kan det vara min gamla ninja tro??? Med tanke på att det var svetsat på fotpinnen lika som min ???? äre inte där oljetrycksmätaren som sitter där ??? Ser ut att vara pluggat ???? fast mätaren sitter framåt ??? Kan ha fel... Jag sålde min med trasig oljetrycksmätarinfästning... ?
Jo det är din gamla ninja... Står AC på framskärmen iaf så jag gissar på det.. :rolleyes:
En sak jag undar... Gick den bra i motor när du sålde den??
/Andreas

Jo det tyckte jag... kanske inte 100% men... skulle nog behövas förgasarsync och ventilsjystering... Men den gick bra på mellan och högregistret.. dock lite ojämt vid tomgång... svårt att hålla konstant varv....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg