Kawasaki ZX7R (ZX750P) 61 kw?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hejsan!

Såg idag att den nyinköpta hojen har en effekt på 61 kw. Så står det på papprena iallafall. Ska fråga ägaren om den fortfarande är strypt.

Sen tittade jag i handboken och där står det att ZX7:an fanns i två versioner:

En strypt på 61 kw och en på fulleffekt 90 kw. Det stod inget om vad för slags strypning det var i manualen men följande stod på fordonsidentitetspappret:

ÖVRIGA TEKNISKA DATA, DISPENSER
Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt.
Ursprunglig effekt 90 kw sänkt genom begränsning i förgasare.

Är den strypt på sådant sätt från fabrik? Varför gör man det? Är det svårt att ta bort strypningarna? Hojen ska ändå strypas ner till 25 kw så det spelar ingen roll, men man är alltid nyfiken. Vet inte ens om strypningarna är kvar.

MVH Bojan

EDIT: Svensksåld om det spelar någon roll

Ser nu att den här tråden hade nog passat bättre i teknik/mek forumet :tungan

Per Fireblade skrev:
Är det en 97a är den säkert strypt i trottlarna.Dom äldre brukar va knövligare,andra kammar mm.

Tror också på det:

Ursprunglig effekt 90 kw sänkt genom begränsning i förgasare

hmmm.. jag har med en -97:a. ska leta reda på mitt regbevis. Men jag vet att det har full effekt i motorn för den är körd i dynojet.

Kraschpucken skrev:
hmmm.. jag har med en -97:a. ska leta reda på mitt regbevis. Men jag vet att det har full effekt i motorn för den är körd i dynojet.

Mjo det är klart. Är den svensksåld?

Det står antagligen inte 61 kw på alla ZX7R... men det finns på en del svensksålda.

Fick mail nyss från förra ägaren. Min var tydligen inte strypt, står bara så på papprena. Kommer man att få billigare försäkring på grund av det?

H4 skrev:
Fick mail nyss från förra ägaren. Min var tydligen inte strypt, står bara så på papprena. Kommer man att få billigare försäkring på grund av det?

Nej det tror jag inte, den är redan riktigt försäkringsvänlig. kostar mindre i halvförsäkring om året än vad min FZR600 från -92 gjorde.
jag är 21år och har haft kortet i 8 månader..

Det skall tydligne finnas nått försäkringsbolag som tar på strypteffekt, känner iaf nån som har fått billigare pga strypt på pappret. Hade för mig det var mc-bilsport. Lycka te!

mhv Mar

Min var tydligen ostrypt. Mailade förra ägaren.

Får väl hoppas att det där stämmer då med att man får billigare försäkring :)

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN