Kawasaki ZX750H1/ZXR750 -89 luftintag

Korpasjaervii

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2013
Hoj
1989, Kawasaki ZX750 H1
Hej!

Jag köpte en Kawasaki ZX750H1/ZXR750 från 1989 i somras och håller nu på att mecka med den så att den blir fräsch till när jag får köra den i augusti.

Halva luftburken saknas så jag tänkte använda universalluftfilter men efter att ha kollat lite så har jag lite funderingar som jag inte hittade några svar på i hojens handbok.

20130401_135337(2).jpg 20130401_135420.jpg

Som ni kan se på bild #2 så sluter lufburkens botten tätt runt det som är inom den röda markeringen på bild #1 och lämnar det som är inom de blåa markeringarna öppet.

Det som jag undrar är:
1. Vad är funktionen av det inom de blåa markeringarna?
2. Om jag monterar dit ett universalluftfilter som då bara förser det inom den röda markeringen med ren luft, kommer det att fungera bra då eller måste det inom de blåa markeringarna också få ren luft?

Tack på förhand!
MVH
Korpasjaervii

Nämen, vänta nu.
Det är väl vaccumförgasare som standard på zxr?
Ta INTE bort original-luftburken hur gärna du än vill. Vaccumförgasare får spelet om man ändrar på mottrycket som std-luftburken ger. Dvs det blir inte körbart. Skaffa den halva av burken som fattas och använd standardfilter.

Nämen, vänta nu.
Det är väl vaccumförgasare som standard på zxr?
Ta INTE bort original-luftburken hur gärna du än vill. Vaccumförgasare får spelet om man ändrar på mottrycket som std-luftburken ger. Dvs det blir inte körbart. Skaffa den halva av burken som fattas och använd standardfilter.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort