Kawasaki ZX6R 2005 hemma!

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
3/4L GSXR
I sista veckan hämtade jag en sprillans nya Kawasaki ZX6R!
Med i priset fick jag stålarmerade bromsslangar och Michelin Pilot Sport däck.
Har kört dom första 100 mil, och haft den på 100-mila servis idag, så jag kan nu varva tills ca. 8000 rpm.

Hur är den att köra då?
Jämfort med en 03 R1:a (min sista hoj) har den självklart inte lika många kuser, men det gör absolut inget, då den är mycket bättre att hantera.
Den känns mycket lättare än R1:an, i stort set som en BMX med 130 hk.

Komfortmässigt är R1:an bättre, man sitter inte bra på ZX6R:an, och det är omöjligt att se instrumentet, då vindskärmen sitter precis i vägen.

Jag måste säga jag är mycket nöjd, jag var lite fundersam på om det var rätt att köpa denna i stället för min 03 R1:a, men jag tycker den passer mig bättre - den svängar bättre, tyckar jag.

Sluta upp med feg-inkörande så mår både du och hoj bättre. Har du på allvar legat under 6000 varv i 100 mil? :va

Förutom gnället så grattis till en jäkligt schysst hoj! Har ZX6RR och både chassi och motor är guld. Motorn på 636an lär väl ha ännu mer pulver. :tummenupp

RacerKeld skrev:
Med i priset fick jag stålarmerade bromsslangar och Michelin Pilot Sport däck.
Har kört dom första 100 mil, och haft den på 100-mila servis idag, så jag kan nu varva tills ca. 8000 rpm.

Hur är den att köra då?
Jämfort med en 03 R1:a (min sista hoj) har den självklart inte lika många kuser, men det gör absolut inget, då den är mycket bättre att hantera.
Den känns mycket lättare än R1:an, i stort set som en BMX med 130 hk.

Komfortmässigt är R1:an bättre, man sitter inte bra på ZX6R:an, och det är omöjligt att se instrumentet, då vindskärmen sitter precis i vägen.

Jag måste säga jag är mycket nöjd, jag var lite fundersam på om det var rätt att köpa denna i stället för min 03 R1:a, men jag tycker den passer mig bättre - den svängar bättre, tyckar jag.

med andra ord.du trivs med mindre hästar, sämmre sittstälning, åå att man slipper se varvtalet & hastighetsmätare..njaaa du är ju inte bortskämd ju :3freak :D

RacerKeld skrev:

Jag bara undrar hur du kan tycka att den är så slö om du nu bara har varvat 8000 rpm som mest..eller var det 6000 t o m? Jaja..
Grattis iaf :tummenupp

Har också en ny zx6a och har kört mina 100 första, ska serva på tisdag!! Tycker dock att man sitter asbra på den!! Känns som man kan åka hur långt som helst!
Du har gjort ett bra köp! Synd på färgen bara!!
Kan lägga till att jag inte klarade av att inte varva mer än de 4000 som står i boken!

/I

Aldrig har väl folk enats om inkörning...

Men personligen tror jag det är bäst att man tar det lungt de första milen (~10) och sen (när hojen är varm, aldrig aldrig tokgasa när den är kall) kör relativt normalt fast man undviker de sista 10% innan rödmarkering tills hojen är förbi inkörningsintervallet. :)

skoteridioten skrev:
Jag bara undrar hur du kan tycka att den är så slö om du nu bara har varvat 8000 rpm som mest..eller var det 6000 t o m? Jaja..
Grattis iaf :tummenupp

Tacker :)
Jag tycker inte den är slö, men jämfört med en R1:a har den inte like mycket "action".
I gengäld tyckar jag det är en snabbare hoj, då den svängar bättre. Jaja, smaken är som :arsele
Och ja, jag har faktiskt kört 100 mil under 6000 RPM :) Det var ett tufft jobb, men någon måste göra det!

Titanium färgen är grym!

RacerKeld skrev:
Tacker :)
Jag tycker inte den är slö, men jämfört med en R1:a har den inte like mycket "action".
I gengäld tyckar jag det är en snabbare hoj, då den svängar bättre. Jaja, smaken är som :arsele
Och ja, jag har faktiskt kört 100 mil under 6000 RPM :) Det var ett tufft jobb, men någon måste göra det!

Titanium färgen är grym!

Håll stumt hela tiden, så är den inkörd och klar efter 10mil...

RacerKeld skrev:
Titanium färgen är grym!
Håller med! Hade jag köpt 10:an i år hade jag tagit den. :tummenupp

Angående instrumenteringen hade Kawa en 6:a med dubbelbubbelglas på mässan i Göteborg. Det var ett originaltillbehör och gjorde hojen mycket snyggare då originalet helt enkelt är så lågt att det ser platt ut. Problemet med instrumenteringen torde försvinna med det glaset.

Det där med inkörning har ju varit uppe en del gånger, jag blev övertygad av nån hemsida som ngn hade gjort. Sluta fjunköra hojen! Hans argument var att om man fjunkör den slits inte kolvringarna in rätt och de släpper då igenom mer luft vilket innebär att du får sämre kompression och därför mindre hästkrafter. Om man kör ordentligt(men inte löder på som satan, lite lagom) så slits kolvringarna in rätt och sluter ordentligt mot cylinderväggen...

Btw, grattis till hojköpet :yoparty . Synd på färgen bara, karatehojar ska ju va gröööna! :tuttar

Strider skrev:
Jaha, då har du slarvat bort 5% av effekten. Gratttis till ett dåligt val. :arsele

Varför tror du man köper en RR och inte en R? Inte för man vill ha mindre effekt utan för att man kör race!
:va
Har du någon källa till detta? Jag skulle gärna ville se två jämförbara effektkurver, på två likadana hojar som är ïnkört med full gas hhv. liten gas.
Jag har också set den hemsidan, men jag väljer att tro med på Kawasaki som har gjort hojen, än en kille som (såvida jag vet) inte har gjort mycket annat än en hemsida - mitt val. Och varför skulle Kawasaki ljuga om detta och be mig inköra hojen så att den ger mindre effekt?

Jag har inte köpt en RR, och jag fatter inte vad det har med saken att göra.

Detta är inte en tråd om inkörning, men en tråd om hur kul den nya karatehojen är - särskilt i titanium :D

Å herrejävlar va jag vill ha den hojen! :drool

Ska minsann försöka få provköra en sådan snart tror jag bestämt...

Fast jag vill ha den orangea, som iofs inte kommer till swe, men ändå...

Grattis till en BRA hoj :tummenupp
Kan ej förstå att du som haft en R1 kan klaga :va
Har kört ca 2500 km och kan bara säga att den blir bara bättre/roligare för var kilometer. Och allt gnäll om instrumenteringen kan jag ej förstå? Enda nackdelen som jag hittat e det låga kåpglaset vid farter runt 260 och uppåt.
Men :confused: får ju ej köra så fort heller.

Otroligt vad mkt pulver det finns i den maskinen, om man glider i 2:ans växel och vrider stumt så innan varvtalen bottnar går det dubbelt för fort och framhjulet e i luften.
Sedan lyder den otroligt bra med två, på trots det korta axelavståndet e den inte så vinglig som många andra.

Vet ej hur lång du e men själv torde jag mäta 183 över havet, och mej passar den som hand i hanske......
30 km inkörning och sedan full gas (provade väl 240) nu har man haft tillfälle att vara upp i 287 OBS enligt mätarn :4skrika
Skulle vara roligt veta hur mkt den ljuger :confused:

Sedan hur du sitter vet jag ej men jag sitter mkt bra. Och att jämföra denna med en R1 e ju som att jämföra en ELEFANT med en hare :rofl Kan ju prova hur mkt det skilljer mellan dom på strippen. Skulle vara roligt att veta..

Hoppas du blir lika nöjd som jag e :banana

Speedsoda skrev:
Det där med inkörning har ju varit uppe en del gånger, jag blev övertygad av nån hemsida som ngn hade gjort. Sluta fjunköra hojen! Hans argument var att om man fjunkör den slits inte kolvringarna in rätt och de släpper då igenom mer luft vilket innebär att du får sämre kompression och därför mindre hästkrafter. Om man kör ordentligt(men inte löder på som satan, lite lagom) så slits kolvringarna in rätt och sluter ordentligt mot cylinderväggen...

Jepp, för står det på internet så är det sant
:rolleyes:

Blip skrev:
Jepp, för står det på internet så är det sant
:rolleyes:

NEJ kanske inte :confused: men ganska konstigt att fabriken inte nekar på frågan om det skadar att ta den till banan som första åk :va

Dessutom finns det återförsäljare/importörer som rekommenderar en tuff inkörning :yoparty

Om någon godtycklig lirare bad er göra något jobbigt och tråkigt skulle ni nog inte tro på honom men om det är lätt och roligt då är det nog sant. De som konstruerat hojen fattar ju ändå inget... :rolleyes:

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing