Kawasaki ZX10R eller Yamaha R1?

Winventive

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2018, Yamaha R1
Som rubriken lyder, så undrar jag vilken hoj som har mest krut och är mest lätthanterlig. Har i dagsläget en yamaha r1 -2001. Men känner att jag vill uppgradera mig till en lite nyare hoj. Då står det mellan en zx10r - 04 eller en R1 04-05.
Vilken hoj är att föredra? Lista gärna både för- och nackdelar på båda hojarna så att jag också kan bilda mig en egen uppfattning. Är självklart tacksam för alla svar.


Winventive.
 
Jag bytte från en Fireblade 929-01 (samma antal hk som i din R1) så jag förstår din fråga... Själv valde jag mellan K5 och ZX10R. Provkörde en R1-05 men det blev byte till min nuvarande Ninja-05 och kan säga att den har betydligt bättre mellanregister än R1 från samma års mod. R1an kommer på topp (riktigt höga varv). Kawa 04/05 upplevs som en ganska hysterisk hoj. Ofrivilliga wheelies händer lite när som och styrdämpare är att rekommendera på den hojen! Hojen har ganska kort hjulbas och effekten på det gör att den blir till en anabola matad bulldog som inte är så förlåtande mao riktigt fin cykel på alla sätt och vis!! :)
Ninja 06 ändrade dem hjulbasen och hela utséendet på hojen och den blev betydligt mer förlåtande trots att det är samma effekt i 06 som i 04/05.

Sen är det ju också så att alla nyare 1000cc är egentligen "same shit". Heter man inte Rossi så spelar det mindre roll om man kör R1, Gixxer, Kawa m.m. Alla hojar har för och nackdelar. Det gäller att prova och bilda sin egen uppfattning!
 
Last edited:
Jag köpte en ZX10 -04 mest för att jag ville bli av med min snöskoter och den var det enda intressanta i butiken. Jag tyckte den var ganska ful och var väl inte så sugen egentligen men nu älskar jag den. Dessutom har jag börjat gilla utseendet, den är ju svincool. Motorn går som kulor och krut och den känns verkligen "vild". Nu har jag inte kört 04-05 R1 tillräckligt mycket för att uttala mig men yamman nog ganska mycket klenare på mellanregistret.

Året innan hade jag en GSXR 1000 -08 och det enda jag saknar från den är växelindikatorn. Annars har jag roligare på Kawan.
 
kan hålla med föregående skrivare...har själv en R1-05 och är nöjd med den. men som sagt så kommer effekten sent på höga varv trotts att jag har pc3 m.m. men den är väldigt lättkörd och förlåtande. kompisen har en zx10-04 o den går som ett skållat ollon på alla varv. finns grym botten i den o sen satte han i pc3 helsystem o bänkat. blev ännu brutalare men sen är den som o sitta på en huggkubbe o köra. stenhård i allt o som sagt innan en styrdämpare är ett måste om man ska köra lite aktivt o busa lite. så komfortmässigt talar för R1 o brutal banhoj så zx10 :) dom går ju ungefär lika fort ;)
 
Kawan såklart! Glöm inte att dreva ner den, känns klart rappare till en billig peng.

/S
 
Jag har haft båda hojarna både på gata och bana.
Kawa -04, jämnare register i maskin, som Stefan skriver dreva ned den, ett kugg upp på framdrevet = kul. Chassiet är spännande...den kräver uppmärksamhet och vill piskas.

R1-04, väldigt spetsigt register, upplevs som varvillig på topp och förhållandevis seg i mellanregistret. Chassiet är mer neutralt. Man sitter mer I hojen, kawan sitter man mer PÅ hojen.

R1án är mer helgjuten som hoj med reservation för effektregistret, kawan är mer som en crackrökande vilde även när man vill softåka!
 
Tack för alla svar, så utav det jag förstått så är kawan en roligare hoj!
Jag är ju fortfarande newbie egentligen. Kör heller inte på bana eller så, har inga funderingar på att börja göra det än heller. Kanske får det bli senare i sånna fall ;). Jag kommer väl bara att busa ute på vägarna så att säga.
Undrar också om cbr 1000rr leker i samma gäng som r1 och zx10r? är hondan nåt att ha? årsmodell 04-06 utgår jag ifrån då.

Winventive
 
Har en zx10 :à 04:à , o som sagt en sjuk hoj som drar jämt på hela registret. En styrdämpare är ett måste dock.
Min blåa ä till salu förresten , styrdämp sitter på. Ä sugen på en R1:à.
 
ca 3500 mil, jag har väl kört 3-400 av dom, en bankörning i söderhamn, men det är väl ingen riktig bana, lite bakhjul har den också gått fast snällt och fint, inga krashlandningar eller växlingar utan koppling. Ägare kan jag kolla upp i morgon, riktigt fin är den. Jag kan PM:a vilka som har den så jag inte åker dit för smygreklam.

Acrapipa sitter det på också.

DSC_1947-2.jpg
 
Kwackaskakin är ju hysteriskt kul att köra..men i slutet är det ju inte materialet det hänger på utan piloten..

har aldrig varit ngt fan av R1 alls...snabbast är sukkin K5-K6..
 
R1an är det förnuftiga valet, snällare motor, "bekvämare" sittställning. 1000 mils intervall på service. Allmänt bättre kvalite.

Zx10an: hysterisk motor i en hoj som känns väldigt liten och kompakt, extremare sittställning, bara 600 mil mellan service.

Hondan: Samma som R1 fast 600 mil mellan servicearna.

Jag skulle välja Kawan utan tvekan :) klart roligast för pengarna!
 
Last edited:
ZX10:an -04-05 är den minsta 1000 kubikare som har tillverkats tror jag. Mycket brutal och därmed rolig hoj! Jag ska sälja min 04:à om nån är sugen? Nyskick, grön, svensksåld, 1800 mil. Säljer den billigt!
 
Jag hade en R1-04 i fyra år och tyckte den var hur bra som helst.Tror inte du blir besviken på vilken som utav R1/ZX10/Blade/GSX-R bara du hittar en som är fin
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top