Kawasaki zx10r 2011

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Hej :) Jag funderar på att köpa en sån begagnad som finns här i gbg. Det jag undrar är vad ägare till dessa fantastiska maskiner anser efter ha ägt dem ett tag. Finns det något negativt som man kanske inte märker på en första provtur? Är mellanregistret så dåligt som man har läst? Ja som sagt berätta gärna vad ni tycker om hojen helt enkelt :)

Tack på förhand

Det är klart att allt är relativt men för en normal människas behov (alltså inte racingförare) så har den mer än nog så mycket mellanregister. Provkört en i ca 20 minuter och jag upplevde den som en kanonhoj. Samtidigt är en modern GSXR också en kanonhoj och en S1000RR också en. Som sagt dock, en 200 hästars sporthoj kommer aldrig att upplevas som trött. Det beror helt enkelt på vad man jämför med.

Det som kommer avgöra är personliga preferenser.

Ut och provkör.

Några gömda problem är nog svårt att uttala sig om. Första hojarna som kom ut från produktion hade nåt problem med kamaxlarna om jag inte missminner mig men Kawasaki återkallade alla för att åtgärda problemet så det finns inte nu idag.

I övrigt är den nog som alla andra moderna sporthojar: stabilt chassie, bra fjädring, tilltagen sving, bra bromsar, etc.

Det är klart att allt är relativt men för en normal människas behov (alltså inte racingförare) så har den mer än nog så mycket mellanregister. Provkört en i ca 20 minuter och jag upplevde den som en kanonhoj. Samtidigt är en modern GSXR också en kanonhoj och en S1000RR också en. Som sagt dock, en 200 hästars sporthoj kommer aldrig att upplevas som trött. Det beror helt enkelt på vad man jämför med.

Det som kommer avgöra är personliga preferenser.

Ut och provkör.

Några gömda problem är nog svårt att uttala sig om. Första hojarna som kom ut från produktion hade nåt problem med kamaxlarna om jag inte missminner mig men Kawasaki återkallade alla för att åtgärda problemet så det finns inte nu idag.

I övrigt är den nog som alla andra moderna sporthojar: stabilt chassie, bra fjädring, tilltagen sving, bra bromsar, etc.

Jag resonerar som så att om jag köper en ny hoj så måste det vara abs på den. Vilket dessvärre gör att både r1 och gixxer faller bort. Dock så tycker jag båda två är mycket snyggare än vad ninjan är. Bimmer är för dyr :(

Det som fick mig att välja min hoj var att allt kändes rätt och enkelt då jag provkörde. Jag var "hemma" direkt trots att jag jämförde med min R1-07 som jag kört i några år. Mellanregistret kanske är bättre på någon annan hoj men det är inget jag tänker på. R1 o Gixxer är "gamla", alternativet var BMW för mig men inget jag direkt går igång på trots att det är en fantastidk hoj.

Men en nyare sporthoj väljer man efter tycke o smak och jag gillar grönt just nu.

achtung< lägg pengarna på kortet, sedan tar du det som blir över och köper en zx10r 04-05, dom har mer motor än du klarar av, jag lovar!!

Intressant ämne, har funderingar på att byta min gamla arbetshäst ZX10R-08, med typ std superbike kit (kit ecu, tunnare topp-packning, acra helsystem, öhlins etc ) mot nya generationens ZX10:a med motsvarande grejer på. Det som gör mig lite tveksam är just ryktet om ett sämre mellanregister då man som medelförare (1,42 på torpet) använder det ganska mycket ut ur böjarna. Jag gillar motorkaraktären på gammeltian, kommer jag bli besviken om jag byter? Hade varit intressant om någon som har erfarenhet av båda hade kunnat svara.

Intressant ämne, har funderingar på att byta min gamla arbetshäst ZX10R-08, med typ std superbike kit (kit ecu, tunnare topp-packning, acra helsystem, öhlins etc ) mot nya generationens ZX10:a med motsvarande grejer på. Det som gör mig lite tveksam är just ryktet om ett sämre mellanregister då man som medelförare (1,42 på torpet) använder det ganska mycket ut ur böjarna. Jag gillar motorkaraktären på gammeltian, kommer jag bli besviken om jag byter? Hade varit intressant om någon som har erfarenhet av båda hade kunnat svara.

Min uppfattning är att mellanregistret inte är sämre, men det kommer mycket mer kraft på toppen. Det ger en känsla av sämre mellanregister. Sen är standardutväxlingen mycket lång på 1-3 växel som "förvärrar" situationen som man får åtgärda med lite omdrevning eller byta växellådskassett :tungan

achtung< lägg pengarna på kortet, sedan tar du det som blir över och köper en zx10r 04-05, dom har mer motor än du klarar av, jag lovar!!

Haha tanken är att jag ska få fixat kortet med :) Har lektion nästa vecka och uppkörning den 27 juni... Har övningskört mycket det senast och tränat på mina brister :) Det viktigaste är inte effekten utan vill ha abs på hojen. Sen är ju TC bra med! Annars så hade jag lätt köpt en r1 med crossplane motor :banana

Min uppfattning är att mellanregistret inte är sämre, men det kommer mycket mer kraft på toppen. Det ger en känsla av sämre mellanregister. Sen är standardutväxlingen mycket lång på 1-3 växel som "förvärrar" situationen som man får åtgärda med lite omdrevning eller byta växellådskassett :tungan

Fungerar abs och tc som de ska? Kör du mycket bana med hojen? Ser att du med bor i vackra mölndal :) Vad får du ge för att försäkra den och vilket bolag använder du? Borde ju göra susen att sätta på ett två kuggar större drev bak :)

Fungerar abs och tc som de ska? Kör du mycket bana med hojen? Ser att du med bor i vackra mölndal :) Vad får du ge för att försäkra den och vilket bolag använder du? Borde ju göra susen att sätta på ett två kuggar större drev bak :)

ABS:en fungerade finfint när jag var ut och provade. TC:n kan jag inte uttala mig då det inte är optimalt att prova ligga med sladd på en hoj man lånat och bara kört några minuter. :)

Jag har inte ägt den bara provkört den 2 gånger. Mellanregistret är inte alls imponerande enl mig men på toppen så händer det ju grejer i alla fall:-)
Allt annat så är den ju riktigt bra (som övriga nya sporthojar)
Är man inte super bra på att gasa så kommer du i princip tycka att den är slöare än en gammal då du inte så ofta ligger på de höga varv som krävs.

Min är en ex racehoj som är kittad så den har inte ABS, men TC verkar fungera bra. För närvarande kör jag enbart bana. Min är helförsäkrad helår hos Folksam, kostar ca 1500/mån.

Min är en ex racehoj som är kittad så den har inte ABS, men TC verkar fungera bra. För närvarande kör jag enbart bana. Min är helförsäkrad helår hos Folksam, kostar ca 1500/mån.

Okej men den är gatreggad med andra ord. Okej det är ju inte farlig med 1500, dock tror jag att det kmr bli något dyrare för min del. Har också folksam och betalar 1100 i månaden för rettan halvförsäkrad. Kollade med trygghansa och de ville ha 4300/månaden för helförsäkring på en zx10r :huvet Tack för hjälpen :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien