Kawasaki ZX10 -88 Effekt

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Kawasaki ZX10 -88 effekt/strypt

Är på väg att köpa en Kawasaki ZX10 -88.

Söker man på reg nr hos Vägverket har den 74kW/100hk men när jag söker information på nätet verkar den ha 100kW/137hk.

Är hojen strypt då eller är det bara som det står i regbeviset?
Om den är strypt, är det lätt att ordna så man får full effekt?

Last edited:
ojojoj, det var många år sedan man hade en sån!
stämmer, den angivna effekten var 137pållar och att du skulle hitta en hoj från -88 med 100hästars strypning kvar tvivlar jag på...
kommer inte ihåg riktigt men har för mig att den var strypt med trottellocken på nån vänster..

Ok, de låter bra. Kanske blir köp på torsdag! :-)

Något speciellt jag ska tänka på?
Har haft en GPZ 1000 RX innan och den trivdes jag bra med och denna ska väl vara ganska lik.

Inget specifikt för den modellen vad jag vet, den har ju 20år på nacken så det är nog slitage i allmänhet.

Så du har haft en gpz 1000 rx och ska köpa en zx-10? :)
Mycket intressant då jag har en gpz 1000 rx och ska stoppa in en motor från en zx-10 :)
Its a small world.

Det blev den hojen, riktigt fin!

En sak jag reagerade på när jag körde hem den var bränsleförbrukningen. Jag trodde den skulle vara lägre men den låg ungefär på litern. Då körde jag 110-140km/h i ~30mil.

Är detta normalt eller något jag borde se över?
Körde på V-power och 2,2kg i däcken.

V-power behöver du nog inte trycka i så länge du inte bestyckar om förgasarna för det bränslet.
Tror bränsleförbrukningen berodde mer på det låga tryck du hade i däcken. Kör upp det till 2,7 så kommer den rulla lättare. Om du inte vågar p.g.a gamla däck, byt däck.

En sak jag reagerade på när jag körde hem den var bränsleförbrukningen. Jag trodde den skulle vara lägre men den låg ungefär på litern. Då körde jag 110-140km/h i ~30mil.

Service kan få bukt på det,förgasargenomgång, byta luftfilter, tändstift kan sitta löst så du har dålig kompression, kanske sliten termostat så du aldrig kom upp i arbetstemp, choken kan ha hängt sig, det kan bero på lite allt möjligt, det är ju trots allt en äldre maskin som börjar bli lite sliten som gör att förbrukningen stiger pga det, kan tänka mig det var rätt kallt oxå när du körde, och kanske rätt häftiga accelerationer, ja..då får man soppaförbrukning på ny som gammalhoj, ju roligare man har, ju mer bränsle går åt:)

Last edited:

den förbrukningen är på tok hög,min går mellan 35-40 mil på en tank på långkörningar..då d går 22l itanken så räkna med 0.55-0.65 vid dom hastigheterna...tror att förgasarna skulle synkas..

V-power behöver du nog inte trycka i så länge du inte bestyckar om förgasarna för det bränslet.
Tror bränsleförbrukningen berodde mer på det låga tryck du hade i däcken. Kör upp det till 2,7 så kommer den rulla lättare. Om du inte vågar p.g.a gamla däck, byt däck.

Ok, ska prova att dra i lite mer luft. Däcken är bytta förra sässongen så de ska va grönt, ser helt nya ut.

Service kan få bukt på det,förgasargenomgång, byta luftfilter, tändstift kan sitta löst så du har dålig kompression, kanske sliten termostat så du aldrig kom upp i arbetstemp, choken kan ha hängt sig, det kan bero på lite allt möjligt, det är ju trots allt en äldre maskin som börjar bli lite sliten som gör att förbrukningen stiger pga det, kan tänka mig det var rätt kallt oxå när du körde, och kanske rätt häftiga accelerationer, ja..då får man soppaförbrukning på ny som gammalhoj, ju roligare man har, ju mer bränsle går åt:)

Ska kolla stift, filter o sånt nu när jag har den hemma i garaget.

Kanske skulle man kosta på den en förgasarsynk, är det dyrt?

Nu när du säger det reagerade jag över att arbetstempen såg låg ut hela tiden. Kanske skulle testa byta termostat, är väl varken svårt eller dyrt?

Det var grymt kallt, ~0 hela resan men hur påverkar det förbrukningen?

Inga speciellt häftiga accelerationer faktiskt, känner inte hojen och ville bara marcha hem så "snabbt och säkert som möjligt".

har du några bilder eller något sådant hur det var löst med luftburk och tank på din gpz med zx-10 motor?

Det var fyra öppna filter, de två i mitten satt nästan rakt på förgasarna och de två på yttersidorna hade en liten gummiböj för att vinkla ner domlite åt sidorna.

Vill dock tillägga att detta kanske inte är optimalt, jag fick aldrig riktigt rätt på att justera in de så de gick rätt vid hastigt gaspådrag.

Det var fyra öppna filter, de två i mitten satt nästan rakt på förgasarna och de två på yttersidorna hade en liten gummiböj för att vinkla ner domlite åt sidorna.

Vill dock tillägga att detta kanske inte är optimalt, jag fick aldrig riktigt rätt på att justera in de så de gick rätt vid hastigt gaspådrag.

hur såg tanken ut?
hade du svetsat om den en aning eller kanske rakt av tagit en zx-10 tank och stoppat på?

hur såg tanken ut?
hade du svetsat om den en aning eller kanske rakt av tagit en zx-10 tank och stoppat på?

Nej inte va jag vet men den passa inte 100%, fick spänna dit den med skruvarna vid batteriet.

Inte jag som gjorde motorbytet så jag kan inte svara på så mycket fakta.

Detta är en bild ifrån annonsen, inte helt rättvisande faktiskt. Djupet i lacken syns inte alls här. Min första tanke är att lacka fälgarna svarta och ta bort de där LASER-märket. Någon som vet om man kan köpa vita blinkers till den?

zx10.jpg

Angående bränsleförbrukningen:
Har börjat riva i den nu och plockat av luftburken, luftfiltret där satt ser ju inte nybytt ut precis. Ska kolla stiften och oljan imorgon.

Choken verkar funka fint, ser inte ut till att kunna "hänga" sig.

Någon som kan berätta var jag hittar termostaten?

Detta är en bild ifrån annonsen, inte helt rättvisande faktiskt. Djupet i lacken syns inte alls här. Min första tanke är att lacka fälgarna svarta och ta bort de där LASER-märket. Någon som vet om man kan köpa vita blinkers till den?

zx10.jpg

Angående bränsleförbrukningen:
Har börjat riva i den nu och plockat av luftburken, luftfiltret där satt ser ju inte nybytt ut precis. Ska kolla stiften och oljan imorgon.

Choken verkar funka fint, ser inte ut till att kunna "hänga" sig.

Någon som kan berätta var jag hittar termostaten?
Nollgradigt ute.. Högst troligt att termostaten funkar som den ska.
Det kyler på mycket bra i fartvinden när du kör.
Tror mer på en allmän service. synka fuggar, Kolla ventiler. Kanske ta ett lambdaprov på den.

snygg hoj :) vill du byta :D

Nja ... :-P

Nollgradigt ute.. Högst troligt att termostaten funkar som den ska.
Tror mer på en allmän service. synka fuggar, Kolla ventiler. Kanske ta ett lambdaprov på den.

Var ska nålen stå när den är driftsvarm? Kan ju kolla hur varm den blir i garaget.

Ventilerna är ställda på firma (Mascot Motor) till en kostnad av 2300:- för mindre än ett år sen, inte många mil sen.

Kanske låter dumt men om man ska synka förgasare, ska dom sitta på MC eller kan man lämna in dom lösa? Tänkte om något dera var bäst/sämst. Någon idé att själv ta isär och eventuellt rengöra? Såg att tex Lelles hade nya flödesnålar, kan det vara lönt att byta? Jag fick faktist även med en brygga med fyra förgasare av samma sort men en modell större, 36mm va original och dessa va 40mm om jag förstod de rätt. Kan det vara något att testa med?

Nollgradigt ute..
Jotack! Jag körde 30 mil hem så jag vet, mardrömsfärd för fingrar och tår trots MC skinnstövlar och dubbla skinnhandskar. Fick stanna många ggr och tina på vägen. Tur man hade följebil och det fanns många McD på vägen :)

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...