Kawasaki ZX-12R tråden

  • Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date
Jag kör zx9 nu men ska byta upp mig till en 12:a. Någon årsmodell man inte ska köpa? Eller annat man ska tänka på ?

Det enda jag tror mig hört är att första modellen (-00) var lite elak mot kopplingen. Efter -00 tror jag man ändrade lite på motorkaraktären. Å andra sidan måste man nog köra väldigt hårt för att paja något. Så det är bara att kolla det vanliga och tjöpa! :)
 
Någon som vet hur man får av baksadeln till det lilla utrymmet under där på en -02 ZX12-R? Jag har skruvat ut de 4 piggarna på sidorna, men det går ej att få av baksadeln. Sitter som berget. Provat trycka åt olika håll i sidled och letat efter om den är säkrad men ej hittat något. Vill ju inte dra sönder några fästen med våld heller. Arrrghhhh blir galen
 
Någon som vet hur man får av baksadeln till det lilla utrymmet under där på en -02 ZX12-R? Jag har skruvat ut de 4 piggarna på sidorna, men det går ej att få av baksadeln. Sitter som berget. Provat trycka åt olika håll i sidled och letat efter om den är säkrad men ej hittat något. Vill ju inte dra sönder några fästen med våld heller. Arrrghhhh blir galen


? vad menar du , får du inte av sadeln ? eller får du inte av plasten från sadeln ?

På a svarar jag : sitter med nyckellås på sidan , på b svara jag för plasten framåt :va
 
Någon som vet hur man får av baksadeln till det lilla utrymmet under där på en -02 ZX12-R? Jag har skruvat ut de 4 piggarna på sidorna, men det går ej att få av baksadeln. Sitter som berget. Provat trycka åt olika håll i sidled och letat efter om den är säkrad men ej hittat något. Vill ju inte dra sönder några fästen med våld heller. Arrrghhhh blir galen

? vad menar du , får du inte av sadeln ? eller får du inte av plasten från sadeln ?

På a svarar jag : sitter med nyckellås på sidan , på b svara jag för plasten framåt :va

På B säger jag lyft passagerarsadeln i bakkant, dra bakåt:tungan. På a har Preben redan svarat.
 
Jag vill höja ett varningens finger för er som tänkt köpa biltemas depåstöd "82713 Depåstöd fram, gaffelkrona" och använda det när ni hissar upp era zx12or (A1-A2)

Min frontkåpa (den runt framljuset) sprack när jag skulle lyfta upp cykeln, ramair intaget tar i överkanten på depåstödet när man lyfter upp cykeln. Detta resulterar i att depåstödet inte lyfter i gaffelkronan utan i frontkåpan... :brinnerup

Detta inträffade för någon månad sedan och jag lagade kåpan genom att svetsa ihop den på baksidan. Tyvärr höll inte detta så idag fick jag svetsa kåpan från två sidor = omlackering :gråta

Allt detta pga dålig belysning i garaget och biltemas förbannade skit stöd :mad:

Så ett tips till er som ska använda stödet, PLOCKA AV HELA FRONTEN! Av med backspeglar, sadel, tankkåpan, dom två svarta kåporna på varje sida av tanken, lossa sedan på dom 2 nedersta skruvarna till hastighetsmätaren, lossa dom 6 skruvarna som håller ihop frontkåpan med sidokåporna och skruva sedan lös två skruvar under ramair intaget... Sedan så är det bara dra fronten rakt fram.

Detta sparar er minst 2-3k eller vad det kommer kosta att lacka om kåpan :gråta
 
lite off topic men jag var och körde en polares zx12:a igår. Vilken sjuk hoj alltså! drog ur den lite smått och vipps uppe i 250 blås (enligt mätaren dock). Trodde den skulle vara klumpig att köra, (den ser ju rätt stor ut) men icket! Det coola var att den gick att smyga med hur fint som helst också. Att det dessutom går att åka långa turer utan problem gör ju inte saken sämmre.. hmm sugen? JA! :)
 
Inget kvar av min 12:à :(. På väg till jobb i måndags morse fick en bilist som tur var stop på mig . Hojen hade börjat brinna strax bakom under bakom sadeln under färden !!!!! . Många tack fick han o sen var det bara till att stå o titta på lite lätt skakig medans hojen blev till en kol klump , fy fan va en hoj kan brinna ! När brandkåren kom hade den nästan slutat brinna .
Efter lite googlande så sitter där tydligen några kablar som har nått med laddningen att göra precis där branden startade som brukar bli varma o smälta lite i kopplingarna .
Pass på o kolla era kablar , en mil till o jag hade minst haft en rejäl brännskada
 
Då var 12.an såld.
Lite överblivna delar finn under köp & sälj
 
Hej, har en 2001 som gått en 1800 mil. KN sportfilter och Hindle helsystem. Motorn bluddrar ibland och går bra på topp men svårkörd i stadstrafik där den går magert rikt om vartannat och gasen får nästan vridas tillbaks mellan växlarna så att den inte "ryck gasar" vid vissa varvtal. Tänkte köpa en power commander III och det finns färdiga mappar för mitt system och filter. Värt 2300? Monterar själv Och ladda ner omappning. Får jag inte till det så kan jag för ca 3000 få den i dynobänk och injusterad på RG i Falkenberg. Vad tycker ni? Nån som testat PC på sin ZX12a?:yoparty
 
Bellon - Menade du att köpa PC IIIan eller att få den injusterad på dynobänk? Testade du att mappa den själv?
 
Jaha och så var det intressant kanske med styrdämpare till ZX-12R -01an. Fråga 1 är - Behövs det? Nr 2 är har någon en länk till vad man skall köpa? Hittar inte någonstans någon som passar.

Tacksam för hjälp
 
Är i tagen och skaffa mig en ZX12-R, har dock lite funderingar. Hur funkar den som sporttourer, står och väger mellan denna och en Blackbird. Har varit ute och testat båda men givetvis endast under kortare turer. Hur lång räckvidd ligger ni på ungefär, vid inte alltför vilt gasande? Något särskilt man bör kolla på dessa maskiner, det är en -01 som inte rullat särskilt långt?

MVH Dan
 
Hej Dan,

Jag hade en Kawasaki ZZR1100 i ett antal år som första hoj (hade den i 3 år) och bytte sedan till en ZX12R -01 med 1500 mil på mätaren för något år sedan. Var då inne på en blackbird också. Men valet föll på ZX12Rn och det ångrar jag inte. Har förvisso aldrig kört en Blackbird, så kan inte uttala mig om den.
Men jmf med ZZR1100 som är en utpräglad sporttourer så är ZX12an råare, sportigare, och mer "vild" än ZZR1100. Det går att blåsa på ordentligt om man vill och den är ändå bekväm för längre körningar (jag är ändå 1.95 lång och 110 kg).
För min egen del blir det mest kortrundor men även kört ca 2 h i sträck och inga problem. Dessutom kan man ha jäääääkligt kul på vägen.
 
Tjenare allesammans!

Precis köpt en zx12r 03a från polen som skall reggas i sverige.
Är således på jakt efter ett besiktningsavgasrör (eller iaf orginal ljuddämpare)
Någon av er som har liggandes hemma?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top