Kawasaki ZR7 startar inte efter vinterförvaringen

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Har en kawasaki ZR7, 99:a (750:a, radfyra) som efter vinteruppehållet inte startar längre.

Har stått ute, under kapell i vår carport. Jag bytte filter o olja i höstas och batteriet har stått på underhållsladdning hela vinter.

Nu i dag innan jag försökte få igång hojjen bytte jag Luftfilter, till ett K&N och jag bytte också tändstiften.

Startmotorn går runt som den ska, men motorn tänder inte. Jag provade både innan och efter byte till nya tändstift; utan någon skillnad.

Har lite funderingar kring förgasarna. Köpte hojjen förra våren, och har hela tiden tyckt att den varit lite svårstartad. En mekaniker som hjälpte mig med några saker i somras nämnde att det troligtvis har med förgasarna att göra; det blir avlagringar, och att det inte är så mycket att göra, och det enda som hjälper är att öppna upp förgasarna för rengöring. Kan detta blivit så mycket värre över vintern att hojjen inte alls startar?

Någon som har några tips?
Mycket tacksam för era tankar!

/T

Jo som mekanikern påpekade kan det med stor sannolikhet ha med fuggarna att göra. Plocka ner och gör rent så blir det nog bra!..:tummenupp

Nu är ju inte mekandet min starka sida, och det känns som att plocka isär förgarsarna är över min nivå. Kan det verkligen inte ha med något annat att göra? Det är ju inte så att jag inte har fått igång hojjen tidigare, utan mer att det varit lite gnällig. Det kan ha krävts både två och tre försök innan den startat och lite trixande med choken.

Testa om den startar på startgas. Startar den då så vet du iaf att tändningen är ok. Kan ju oxå tänkas att det tar en stund att få fram soppa efter att den stått så länge.

Dränera förgasarna

Går att göra utan o plocka bort nånting, bara man tillverkar en fruktansvärt lång insexnyckel

Som redan har sagts så testa startgas och att dränera förgasarna. Det är en bra idé att göra det varje höst så startar den som ingenting framåt våren.

Sen för att verkligen utesluta allting. En kompis hade försökt få igång sin ZX7-R bra länge utan framgång. Med startgas gick den igång men dog efter bara några sekunder. Efter att jag frågat om han vridit på bränslekranen startade den plötsligt förvånansvärt lätt. :rolleyes:

Efter att ha gjort slut på krämen i batteriet och väntat dryga veckan; laddat upp batteriet och sedan försökt igen kan jag meddela att plötsligt hoppade hojjen igång.

Nu har ju värmen kommit och det är inte så fuktigt ute som när jag försökte senast. Antar att hojjen inte alls tyckte om de förhållandena.

Tack ändå för era tankar!

/T

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back