Kawasaki Z900RS, kommer i Oktober.

Den klassiska Z900 har kanske hojhistoriens snyggaste bakdel. Den nya ser ut som alla japanska snikhojar med målgrupp 18-20 år... plastfäste för nummerskylt istället för bakskärm, löjligt tunn sadel som dessutom pekar uppåt därbak osv osv.

Ge mig originalet.
 
Den klassiska Z900 har kanske hojhistoriens snyggaste bakdel. Den nya ser ut som alla japanska snikhojar med målgrupp 18-20 år... plastfäste för nummerskylt istället för bakskärm, löjligt tunn sadel som dessutom pekar uppåt därbak osv osv.

Ge mig originalet.
Fast jag misstänker att man skulle bli grymt besviken om man köper en helt ny hoj och får väghållning, bromsar och prestanda från tidigt 70-tal. Tiden har gjort gott för hojåkandet, de tekniska utvecklingar som gjorts gör nog att man inte skulle sälja en enda hoj om man inte moderniserade.
Däremot är ju en originalare från vilken tid det än är naturligtvis bäst på att representera den era som var.
Och då är det helt plötsligt precis som det ska vara, med både väghållning, bromsar och prestanda!
 
Fast jag misstänker att man skulle bli grymt besviken om man köper en helt ny hoj och får väghållning, bromsar och prestanda från tidigt 70-tal. Tiden har gjort gott för hojåkandet, de tekniska utvecklingar som gjorts gör nog att man inte skulle sälja en enda hoj om man inte moderniserade.
Däremot är ju en originalare från vilken tid det än är naturligtvis bäst på att representera den era som var.
Och då är det helt plötsligt precis som det ska vara, med både väghållning, bromsar och prestanda!

Leksaksdesign har ju ingenting med väghållning och prestanda att göra. Det jag reagerar på är att de gör en ängslig design för snorungar istället för något eget som banar vägen för nya grepp - och gärna är praktiskt på samma gång, dvs en integrerad del av designen med FUNKTION. Det där är ju enbart fjantigt.
 
Känns som om de är rätt sent på bollen, men den såg väl rätt okej ut.

Ja, de var ju sena för 25 år sedan... :D
02110KAWAZEP750X1-01.jpg
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/kawasaki/zephyr-750/1992/


Visst finns det likheter till 1975 års z900?
Jag tycker den ser riktigt bra ut. Den är väl antagligen tänkt för oss gubbar som har minnen från tiden då den var det hetaste man kunde ha.
Det var också den första tunga hoj jag körde, trots att åldern inte riktigt var uppnådd. Men en förstående granne med en lämplig maskin tyckte att 17 år var fullt tillräckligt, vilket jag höll med om.
View attachment 439186
 
Tämligen meningslöst att diskutera preferenser, egentligen. Men vi kör väl på ändå då. :D

Kan inte vara lätt som hojtillverkare att tillfredsställa både gamla gubbar som mest verkar vara av åsikten "ju förr desto bättre", samt dagens så kallade snorungar som mest får skäll för att de vanligen gillar hojar direkt hämtade ur transformers. Hojar som dessutom till stor del tycks vara tillverkade av framtidsmaterialet plast.
 

Jag tror nog att du förstår att jag syftar på att de är sena att haka på den senaste retrotrenden som tagit fart igen de senaste åren. Allt går ju i cykler sägs det och just den här gången var de inte riktigt på tå. Om det sedan spelar någon roll eller inte är en annan fråga.
Hur som helst gillar jag designen, men om det skulle visa sig att den levereras med prestanda och chassi som kan jämföras med originalet så kör jag hellre min gamla Kwack från -82.
 
Den klassiska Z900 har kanske hojhistoriens snyggaste bakdel. Den nya ser ut som alla japanska snikhojar med målgrupp 18-20 år... plastfäste för nummerskylt istället för bakskärm, löjligt tunn sadel som dessutom pekar uppåt därbak osv osv.

Ge mig originalet.

Ja ge mig en riktig bakskärm ist förfan!
 
Jag väntar med spänning på vad den kommer att kosta i Sverige och vad försäkringspremien hamnar på.
 
Jag väntar med spänning på vad den kommer att kosta i Sverige och vad försäkringspremien hamnar på.

Tippar på 100 k så att den hamnar i linje med XSR 900, försäkring samma där 5-6 tusen för en som passerat 30, väntar med spänning jag också!
 
Tippar på 100 k så att den hamnar i linje med XSR 900, försäkring samma där 5-6 tusen för en som passerat 30, väntar med spänning jag också!

Skönt att ej bo i en storstad hör jag
Den vanliga z900 eller xsr900 skulle kosta mig 9800:- hos svedea och då närmar jag mig 50.
 
Skönt att ej bo i en storstad hör jag
Den vanliga z900 eller xsr900 skulle kosta mig 9800:- hos svedea och då närmar jag mig 50.

Kollade lite närmare, 7000 för en XSR 900 för mig, 37 och boendes i Österåker, tycker att dina 9800 låter mkt med tanke på ålder. Du får flytta till Österåker:)
 
Kollade lite närmare, 7000 för en XSR 900 för mig, 37 och boendes i Österåker, tycker att dina 9800 låter mkt med tanke på ålder. Du får flytta till Österåker:)

Ha ha ja det är kanske så man får lösa det :D
Hur som helst är jag nästan barnsligt sugen på att testa kawan
 
Vet inte hur bra koll man har, men i England gissar man på att standard-Z:ed hamnar på £9999 (Vad blir det? I runda slängar omkring 105 000 SEK, rakt översatt, väl?). Och cafén kring £10,699 (111 000 SEK).
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top