Kawasaki Z900 RS, är den iskall?

Om man som tillverkare ska flörta designmässigt med gamla muskelhojjar, så tycker jag att man ska slänga in den värsta spisen man har. Men istället letar man motor i mellansegmentet!? Ett exempel på detta fenomen är katanan. Ett annat är hojen i denna tråd som fick en rejält strypt motor. Hur tänker dom?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

är gsx-s 1000 motorn i mellansegmentet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
är gsx-s 1000 motorn i mellansegmentet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hayabusa är toppsegment hos Suzuki så en 1000cc blir lite tamt enligt cpkossa.

Z 900 RS med enkeldämpare bak ser fel ut när man jämför med orginalet, i övrigt tycker jag att den ser bra ut tack vare att mycket av orginalet är kopierat.
Den gröna versionen med en vit linje gillas INTE.
 
Last edited:
Om man som tillverkare ska flörta designmässigt med gamla muskelhojjar, så tycker jag att man ska slänga in den värsta spisen man har. Men istället letar man motor i mellansegmentet!? Ett exempel på detta fenomen är katanan. Ett annat är hojen i denna tråd som fick en rejält strypt motor. Hur tänker dom?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

De som köper dylika hojar vill ju ha ett billigt attribut med design och image. De är inga hojåkare som letar egenskaper. De som köper Katanan verkar ju dessutom sakna både estetiskt sinnelag samt historisk förankring. De kan ju lika gärna köpa en gammal BMW R65... Den är iaf byggd som en motorcykel och har bruksvärde.
 
Såg omslaget till någon hojtidning i veckan. Nya katanan, någon modern nakenhoj, samt ur-katanan. Ur-katanan är verkligen sanslöst läcker. Äkta drömhoj. De andra två kändes totalt könlösa i jämförelse. Och då tycker jag ändå nya katanan ser helt OK ut, egentligen...
 
dubbla bakdämpare!

Precis...!

För min egen del finns det en sak som går FETBORT med både Z900RS och XSR900 och det är just avsaknaden av twindämpare...! Att kalla sin hoj för "retro" och sedan lyckas slarva bort dubbla, svingarmsmonterade stötdämpare är inget annat än tjänstefel...

98% av alla gathojar byggda före 1980 hade twindämpare. Att då kalla sin hoj "retro" när man använder ett stötdämparlänkage eller en singelstötdämpare gömd under tanken blir bara fel. För en väsentlig del av uttrycket "retro" är väl trots allt att utseendet ska anspela på gamla tider...?

Nä, jag väljer i så fall min egen XJR1300 Racer. Alla dagar i veckan. Eller en CB1100. Eller möjligtvis den modell av Triumph Thruxton som man inte har lyckats fucka upp med USD-framgaffel.
 
Ur-katanan är verkligen sanslöst läcker. Äkta drömhoj.

Den är ju det!

Låg, brutal, nyskapande. Ser ut som att den gör 200 knyck redan när den står stilla. Motorn som ett knippe muskler mitt under. En uppmärksamhetsmagnet för alla motorintresserade, även de som aldrig ens sett en hoj förr.

bikepics-1870427-984.jpg


(Den "nya" Katanan är och ser ut som en kinafiddy med insektsantenner, högt styre och alldeles för små hjul. Plast. Urk.)
 
Last edited:
Är inte marknaden lite retro-fatigue då? Det bara sprutar ut nya retrocaféräcers och hela poängen med en sån är väl att man ska stuka till den själv?
 
Jo, den här retro/scrambler - trenden har ju vällt in som en lavin, verkar säljas i mängd men jag ser inga på gatorna.
Folk kanske tröttnar fort, vad vet jag.
 
Den konkurerar ju med "finmärken"
Tror det är lite av problemet, köper du en hoj för lite glassrundor har du allt som oftast lite pengar.

R-nineT, Ducati scrambler (eller vad de nu heter) och halva triumphs sortiment har ju viss status som märke (och har massa kläder att tillgå etc)

Så som image-pryl-glassmaskin så är nog z900 lite svårare att sälja. Inte för dyr, inte billig nog.
 
För min egen del finns det en sak som går FETBORT med både Z900RS och XSR900 och det är just avsaknaden av twindämpare...! Att kalla sin hoj för "retro" och sedan lyckas slarva bort dubbla, svingarmsmonterade stötdämpare är inget annat än tjänstefel...

98% av alla gathojar byggda före 1980 hade twindämpare. Att då kalla sin hoj "retro" när man använder ett stötdämparlänkage eller en singelstötdämpare gömd under tanken blir bara fel. För en väsentlig del av uttrycket "retro" är väl trots allt att utseendet ska anspela på gamla tider...?



Jo, så får man förstås tycka, även om retro aldrig varit en tillverkningsstandard eller manual för hur man absolut måste göra. Ordet retro, ursprungligen från latinets retro och franskans rétro (eller rétrospectif), betyder alltså bara tillbakablickande. Själva syftet är således att inspireras av, eller intressera sig för, en tidigare eras trender, mode eller teknologi. Inte göra en blåkopia. I motsats då till vintage där föremålet faktiskt tillverkats under en specifik tidsperiod i det förgångna...

Men, big deal - jag gillar Zätan. Andra gör det inte. Så vem är jag att döma andra...?
 
Jag tycker att kawan är jävligt elegant.
Inte mer retro än att den känns äkta. Snarare en klassisk hoj än en retrohoj.
Det verkar ju vara hyfsad prestanda också.
Nu verkar hojarna med 1 - 2 år på nacken gå för 80 - 90 tusen vilket känns rimligt.

Jag tycker även att nya katanan ser rätt okej ut. Originalet är ju en legend, men satans jävla ful.
 
Jag tycker även att nya katanan ser rätt okej ut. Originalet är ju en legend, men satans jävla ful.

Vissa saker är ok att tänka men inte att säga. Nästa gång blir det matchstraff.

Vad gäller Z900 RS är det en riktigt snygg hoj men.. Provkörde en förra sommaren och tyckte den var rätt så ointressant. Det var inget extra förutom att den kommer att se bra ut på alla foton man tar.
 
är gsx-s 1000 motorn i mellansegmentet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja.
Kortfattat. Gäller även CB1000.

Långfattat så också ja, Inte kubiksmässigt men när vi pratar 175hk Tuono och SD med herrijösses mycket mer mellanregister, och ducce streetfighter med 200+ på topp, så hamnar de i någonslags mellanmjölkssegment.
 
Den konkurerar ju med "finmärken"
Tror det är lite av problemet, köper du en hoj för lite glassrundor har du allt som oftast lite pengar.

R-nineT, Ducati scrambler (eller vad de nu heter) och halva triumphs sortiment har ju viss status som märke (och har massa kläder att tillgå etc)

Så som image-pryl-glassmaskin så är nog z900 lite svårare att sälja. Inte för dyr, inte billig nog.

Tror att det stämmer rätt bra. Till de kilometrarna en sådan går är även tillförlitligheten hos en flång ducce eller trajja med garanti alldeles tillräcklig också. Skall man pendla ett par decennier i ur och skur kan en japps vara bättre, skall man handla glass i grannbyn på midsommar...
 
Köpte just en Z900RS. Kommer att fixa kåpa från japan och byta till SC Project slip-on. Undrar om det är värt att köpa en power commander? SC säljer en till modellen. Några tips på en duktig kille (eller tjej såklart) med bromsbänk och bra kunskap. Stockholm.
 
Köpte just en Z900RS. Kommer att fixa kåpa från japan och byta till SC Project slip-on. Undrar om det är värt att köpa en power commander? SC säljer en till modellen. Några tips på en duktig kille (eller tjej såklart) med bromsbänk och bra kunskap. Stockholm.

Skoj!
Jag går i tankarna om jag ska köpa en jag med.
Varför köpte du en utan kåpa om det är med kåpa du vill ha?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top