Kawasaki z800/z800e

Hallå alla glada!
Jag har kollat en hel del i tråden för att se om någon redan ställt frågan, hur är det för långa personer att köra den här hojen? Jag är sjukt sugen på att skaffa en, men är osäker på hur den är för oss som är lite längre. Hur är körställningen och komforten på denna? Sen så vill man ju helst inte att det ser ut som om man sitter på en liten monkeybike, vilket är lätt hänt för oss! :p När farsan åkte runt på sin vn800 så såg det ut som om han satt på en böld som stack ut ur röven :lol (jag vet, inte alls samma typ av hoj eller någonting, var bara exempel på hur det såg ut!)
Mvh

Vet ju inte hur lång du är. Men jag är ca 190cm och är rätt kraftigt byggd av mig. Så hade lite samma problem med monkeybike fenomenet..men måste säga att z800 var bra mycket bättre än många andra märken! Har en skönt åk komfort och bränner utan vidare en tank i ett kör☺ men försöka att provsitta ngn o skapa en egen uppfattning.
 
Försökte köra med tankväska men pga plastkåpor och remmar gled väskan runt hela tiden och var i vägen i u-svängar på parkering eller när man ligger i kurvor.

Kom åt tutan konstant! Fruktansvärt frustrerande och pinsamt.
Tankväska hämmade aktiv körning för mig i alperna och i Norge.


Z800 har lastöglor under sadeln samt öglor som sitter på stänkskärmen/ regplåten.

Packrulle duger gott och väl. Dock får du lära dig att packa påsen åt rätt håll, så du får ut regnkläderna snabbt vid regn.

Du kan köpa gumminät på biltema som du lägger packningen över på bönpallen. Förhindar att packrullen glider runt samt skyddar lacken. Hela 80kr.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Antislip-netGlidskyddsnat-2000022163/


View attachment 430267View attachment 430268
Jag har rensat min bakdel så har ingenstans att fästa de bakre banden som du visar på den sista bilden. Några förslag?
 
Har samma problem men om du som jag har en R&G Tail Tidy så tycker jag att det borde gå att sätta dit någon typ av krok på plattan som sitter under sadeln, på undersidan mot hjulet. Eventuellt behöver man byta till lite längre M6-bultar beroende på hur grova infästningen till kroken är, idealiskt har man en krok som dras i två bultar så att det ger lite stadga för att dra fast en väska eller en rulle i.
 
Köpte precis i veckan en - 16 Z800. Har en grön passagerarkuts som jag skulle vilja byta ut till en svart, kanske någon därute som har en liggandes och kan tänka sig ett byte eller att sälja till en rimlig peng?

Kör lugnt allihopa :)
 
Jag har precis bytt från standard däcken till metzeler z8. Funderade också på m7rr men med tanke på att jag ska åka en del i Norge behöver jag få ut fler mil. Hitills otroligt nöjd med dem. De är mycket mer snabbstyrda än originalen och känns nästan som en ny hoj

Vad har ni pröjsat för däck och byte? Har just bokat in pärlan för att skifta mitt bakdäck som f ö är helt slut, jag är nere på corden efter typ 500 mil, och valde Michelin Pilot Road 4, för inte tokbilliga 2600kr inkl demontering från hojen.. Framdäcket ser OK ut, blir nog ett Michelin där också vid nästa skifte..
 
Har samma problem men om du som jag har en R&G Tail Tidy så tycker jag att det borde gå att sätta dit någon typ av krok på plattan som sitter under sadeln, på undersidan mot hjulet. Eventuellt behöver man byta till lite längre M6-bultar beroende på hur grova infästningen till kroken är, idealiskt har man en krok som dras i två bultar så att det ger lite stadga för att dra fast en väska eller en rulle i.

Svarar på eget inlägg om någon annan har nytta av erfarenheten. Kör med Helds halvmjuka väska Livigno på 45 liter som har dragfästen på fram- och baksida och de medföljande strapparna funkar perfekt att dra till krokarna som sitter längst bak på svingen vid bakre fotpinnarna, så mitt montage av öglor under sadeln var rätt onödigt. Kan tänka mig att Jofamas lilla väska funkar lika bra, den väskan kändes lite smidigare men sladdrigare - Helden är stadigare och lite rymligare.
 
Så... tog lappen i förmiddags... Och eftersom jag redan handlat en liten båge så fick jag äran att åka på den hem oxå! Skapligt skön känsla! :)

13592732_10153944497131645_2510050865542475478_n.jpg
 
Tjenare! Snygg båge i riktigt coola färger, jag hade en Z800 fram tills igår som jag sålde ;-( Det var inte du och en yngre grabb som käkade på Woken vid Åkermyntan idag? Kan inte vara en helt vanlig färg på din båge, i så fall så är världen väldigt liten ;-) Välkommen till MC-livet! Trevlig helg!

Så... tog lappen i förmiddags... Och eftersom jag redan handlat en liten båge så fick jag äran att åka på den hem oxå! Skapligt skön känsla! :)

View attachment 432210
 
Tjenare! Snygg båge i riktigt coola färger, jag hade en Z800 fram tills igår som jag sålde ;-( Det var inte du och en yngre grabb som käkade på Woken vid Åkermyntan idag? Kan inte vara en helt vanlig färg på din båge, i så fall så är världen väldigt liten ;-) Välkommen till MC-livet! Trevlig helg!

Nope, det var inte jag. :)
Måste säga att det är en härlig värld. Frugan åkte med idag, så nu är hon såld.. Så nästa säsong ska hon ta hojkort och köpa båge oxå. :D
 
Hallå alla glada!
Jag har kollat en hel del i tråden för att se om någon redan ställt frågan, hur är det för långa personer att köra den här hojen? Jag är sjukt sugen på att skaffa en, men är osäker på hur den är för oss som är lite längre. Hur är körställningen och komforten på denna? Sen så vill man ju helst inte att det ser ut som om man sitter på en liten monkeybike, vilket är lätt hänt för oss! :p När farsan åkte runt på sin vn800 så såg det ut som om han satt på en böld som stack ut ur röven :lol (jag vet, inte alls samma typ av hoj eller någonting, var bara exempel på hur det såg ut!)
Mvh

Min vän provkörde min Z800 (196cm) och han tyckte det var lite trångt för benen. Själv är jag 184cm och sitter perfekt! Du bör väl ha en handlare du kan besöka och provköra själv?
 
Last edited:
Jag har precis servat min (100mil) & betalade 1584:- på Biketech i Norrköping! :tummenupp

Själv hamnade jag på 3600 kr för min 100-mila. Då det det däremot inräknat montering av snake skin och vindkåpa samt en flaska kedjespray för 179kr. Monteringen lär knappast kostat något dock då det är 4 klisterlappar och 4 skruv. Trist att det ska vara så stor skillnad för samma arbete.
 
Dreva om?

Är det bara jag som stör mig lite på att ligga på 6000 rpm i typ 110? Är det någon som har testat att dreva om den för att få ner rpm på högsta växel?
 
Själv hamnade jag på 3600 kr för min 100-mila. Då det det däremot inräknat montering av snake skin och vindkåpa samt en flaska kedjespray för 179kr. Monteringen lär knappast kostat något dock då det är 4 klisterlappar och 4 skruv. Trist att det ska vara så stor skillnad för samma arbete.

Visst är det surt med skillnaden men skulle vara kul att se kvittot på de jobbet, måste vara någon rabbat på arbetet om hojen är köpt där eller liknande för bara olja och filtret kostar över 1000kr.


iPhone Tapatalk
 
Visst är det surt med skillnaden men skulle vara kul att se kvittot på de jobbet, måste vara någon rabbat på arbetet om hojen är köpt där eller liknande för bara olja och filtret kostar över 1000kr.


iPhone Tapatalk

Jag lämnade in min hoj på samma ställe som jag köpte den splitt ny ca 1 vecka innan service. Mitt kvitto säger;
Oljefilter x 1 = 208 kr
Motul 10W40 x 4 = 676 kr
Förbrukningsmaterial x 5 = 175 kr
Arbete x 25 = 2375 kr
Kedjespray x 1 = 179 kr

Jag tyckte själv att det var lite i högsta laget för 100-mila men ifrågasatte aldrig. Är supernöjd med all service jag fått från handlaren gällande allt annat och bra kundservice har jag inget emot att betala lite extra för! :)
 
Tycker ni att en 2013 k-z800e med 2000 mil har rullat långt, all service gjord som skall göras.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top