Kawasaki z800/z800e

Jag har kollat in denna mc och även provkört den. Ser bra ut och går bra. Tänkte kanske byta ut min mc till denna tills jag kollade upp vad det kostar att lämna in den för service. Jäklar, var dyr den är. Detta skulle jag betala hos Kenneths MC-Service i Göteborg: 100mil 3200kr, 1200mil 5700kr, 2400mil 7300kr. Visst det är 1200mils intervall mellan varje service men ändå. Då är min mc ganska billig trots allt. Nej, det blir ingen Z800. Så ni som har köpt Z800, kollade ni upp vad service kostar innan ni köpte den?

Låter som din service kille tar i lite väl mkt i prissättning:va.. nu har jag bara gjort min 100 mila än så länge men den gick på 1500 spänn. och tror inte 600 servicen är speciellt dyrare heller. Mc-kompaniet i Väring lite utanför Skövde är där jag servar min hoj :)
 
Jag har kollat in denna mc och även provkört den. Ser bra ut och går bra. Tänkte kanske byta ut min mc till denna tills jag kollade upp vad det kostar att lämna in den för service. Jäklar, var dyr den är. Detta skulle jag betala hos Kenneths MC-Service i Göteborg: 100mil 3200kr, 1200mil 5700kr, 2400mil 7300kr. Visst det är 1200mils intervall mellan varje service men ändå. Då är min mc ganska billig trots allt. Nej, det blir ingen Z800. Så ni som har köpt Z800, kollade ni upp vad service kostar innan ni köpte den?


Det är därför du inte ska serva på Kenneths. Jag halverade min servicekostnad när jag servade min Honda CB600FA på Ahlqvist MC.

Service av z800, 100 mil kostar omkring 2000 kr på Johans MC, och dem vågar ta betalt. Resterande servicekostnad har jag dock inte koll på.
 
Min blev inte heller billig 3400kr 100 milaren

Och det var till största del arbetskostnad (2500)
 
Last edited:
Jaha om allt går som det ska så är en grön/svart Z800 klar för hemleverans om cirka 1 vecka i vänta på regskyltarna.

Var och provkörde den och föll pladask. Det jag överraskades över var den silkeslena motorgången och gasrullen. Inga ryck utan väldigt jämn och fin.

Letade efter om det satt en styrdämpare monterad men icke. Väldigt kursstabil.


Har haft svårt att hitta mellanklass med bra bett i bromsarna och inte för mjuk i framgaffeln, tror jag hittade rätt till slut.
 
Last edited:
nån som kan svara på ifall detta passar? alltså svensk regplåt etc, o ifall det är lättinstallerat:) http://www.amazon.co.uk/Tail-Tidy-K...UTF8&qid=1400497828&sr=8-2&keywords=z800+tail

Vart är reflexen ? om inte baklyktan har en inbyggd reflex är det kanske bättre och hitta en skylthållare med reflex monterad ?

Bara en tanke. kanske går att få tag i plastreflexer billigare. Skiljer ju cirka 500kr i pris med eller utan reflex ser jag på ebay.
 
nån som kan svara på ifall detta passar? alltså svensk regplåt etc, o ifall det är lättinstallerat:) http://www.amazon.co.uk/Tail-Tidy-K...UTF8&qid=1400497828&sr=8-2&keywords=z800+tail

Jag köpte denna till min hoj och den fungerar utmärkt. Inklusive lampa, dock inte reflex, men det borde väl gå att sätta på i efterhand relativt enkelt. Det är ändå inte dags för besiktning på ett bra tag ;-)

http://www.ebay.co.uk/itm/271439753966?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
 
de ända jag sett som är "fullständiga" är ju så pass mycket dyrare :P

Vart är reflexen ? om inte baklyktan har en inbyggd reflex är det kanske bättre och hitta en skylthållare med reflex monterad ?

Bara en tanke. kanske går att få tag i plastreflexer billigare. Skiljer ju cirka 500kr i pris med eller utan reflex ser jag på ebay.
 
Jag köpte denna till min hoj och den fungerar utmärkt. Inklusive lampa, dock inte reflex, men det borde väl gå att sätta på i efterhand relativt enkelt. Det är ändå inte dags för besiktning på ett bra tag ;-)

http://www.ebay.co.uk/itm/271439753966?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649


bra tips! då köpte du mini blinkers till eller ?=) är det en superenkelt ingrepp att byta blinkers? jag har aldrig nånsin satt händerna i nåt som har med motorcykel att göra så är helt grön
 
bra tips! då köpte du mini blinkers till eller ?=) är det en superenkelt ingrepp att byta blinkers? jag har aldrig nånsin satt händerna i nåt som har med motorcykel att göra så är helt grön

Yes, köpte blinkers separat. Vanliga LED mini-blinkers ifrån Ebay.

Det är inte särskilt avancerat, men kan vara riktigt frustrerande, trångt och tidskrävande. Jag vet inte hur andra gör, men själv klipper jag originaltrådarna, köper skarv och kopplar på nya med en hel del eltejp. Kan behöva köpa till brickor till de främre. På Z800an fick jag dela på hela tailen för att komma åt ordentligt med sladdar osv. Ingenting som kan gå sönder, men som sagt, frustrerande.

Problemet jag har nu är att LED-blinkers blinkar fortare än vad som är tillåtet. På min gamla Z750 -10 så kunde man sätta dit ett plug-and-play relä, men har inte hittat något till z800. Så tills vidare blinkar det väldigt fort. Någon annan som har löst det på sin z800?
 
Last edited:
Nuså har jag gjort min första lite längre resa med hoj blev totalt 80 mil fördelat på två dagar:) måste säga att jag är enormt impad av åkkomforten på hojen då det bara stannades för tankstop:) det ända var väl att man fick lite träsmak i slutet men vafan det utjämnades med åkglädje :D Nu är bara saken den, märkte det inte var allt för bekvämt med rygga, vet någon nått om några praktiska väskor som inte ser allt för fula ut och fortfarande behåller hojens look?:)
 
Nuså har jag gjort min första lite längre resa med hoj blev totalt 80 mil fördelat på två dagar:) måste säga att jag är enormt impad av åkkomforten på hojen då det bara stannades för tankstop:) det ända var väl att man fick lite träsmak i slutet men vafan det utjämnades med åkglädje :D Nu är bara saken den, märkte det inte var allt för bekvämt med rygga, vet någon nått om några praktiska väskor som inte ser allt för fula ut och fortfarande behåller hojens look?:)

Jag har precis köpt denna, dyr, men ska vara det bästa med enkel på/avkoppling utan att den vidrör tanken. Hämtar den idag, kan ta bild på hur det blev...

http://adventuremc.se/sv/by-product...vo-engage-1680-ballistic-nylon-black-7-l.html

Som större väska tänkte jag Kriega US30, den har fått bra omdömmen på sporthoj, men den ligger längre fram i tiden...
 
Jaha då var jag och hämta hojen idag. Det är svårt och köra E4:an och försöka ta sig hem under 4000 varv :huvet kliar som fan i gashandtaget.

Jag kommer bli svårt att inte gasa på 160 mil tror jag det va.

Men jäklar vad stabilt spår den har. Påminner om CBR1000RR med styrdämpare på. Spåriga vägar i stockholm märks knappt när jag körde hem den.

Enda negativa jag upptäckt är den urusla vänd-radien. Känner mig som en blåval som skall parkera.... Men fan va gott det blir när den får släppas lös över 6000 varv.
 
Jaha då var jag och hämta hojen idag. Det är svårt och köra E4:an och försöka ta sig hem under 4000 varv :huvet kliar som fan i gashandtaget.

Jag kommer bli svårt att inte gasa på 160 mil tror jag det va.

Men jäklar vad stabilt spår den har. Påminner om CBR1000RR med styrdämpare på. Spåriga vägar i stockholm märks knappt när jag körde hem den.

Enda negativa jag upptäckt är den urusla vänd-radien. Känner mig som en blåval som skall parkera.... Men fan va gott det blir när den får släppas lös över 6000 varv.

Eller så kör man lugnt till första service och struntar i varven.

Jag körde normalt men varvade aldrig över 6000 dom första 100a milen.
 
Tja kul med en Z800 tråd. Kört 800mil med min gröna nu sjukt nöjd! Har Acra I kolfiber rensad bakdel mm.. I vinter blir det beställa katt ersättare å pc5 från ebay sen mapp på det kommer bli sjukt kul att se hur denna fina hoj blir med lite extra muskler.
 
Hej på er!

Går i tankarna på att köpa mig en Z800. Är det någon som vet om det på något sätt går att koppla ur ABS:en?
Tack på förhand!
 
Hej på er!

Går i tankarna på att köpa mig en Z800. Är det någon som vet om det på något sätt går att koppla ur ABS:en?
Tack på förhand!


Inte vad jag kan se i manualen. Dock är fram och bak ABS oberoende av varandra. Du får nog dra ur säkringen.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top