Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Första inlägget här, tyvärr av problemkaraktär.

Jag införskaffade mig en Z750 -07 för ett litet tag sedan och trots att jag lovat mig själv att INTE lägga pengar på modifikationer så kunde jag inte låta bli att införskaffa en Rizoma nummerplåtshållare samt ledblinkers. Monterade detta igår utan större problem.

I morse när jag skulle starta hojen tokvägrade den att lyda order. Vrider om nyckeln så att tändningen går på, allt ser ut som vanligt. Dock när jag trycker på startknappen blir displayen helt tom (vilket jag iofs tror är normalt) samtidigt som det bara hörs ett klick någonstans bland allt jox som finns under passagerarsadeln. Startmotorn gör inget ljud av sig överhuvudtaget. Efter klickljudet tänds displayen upp igen (bakgrundsbelysningen är nog aktiv hela tiden dock, slår det mig nu) ungefär som om man slagit på tändningen igen (vet inte om det är någon slags diagnostest som sker). Batteriet är ok, vad det verkar, gjorde en snabb koll och fick ut 12V mellan polerna.

Vad kan ha hänt, tro? När jag kopplade in de nya blinkersarna och skyltbelysningen fipplade jag väl runt en del bland sladdar och annat jox under passagerarsadeln, finns det något där som jag kan ha kommit åt som gör att det inte går iväg någon ström till startmotorn?

Det är alldeles för fint väder för att ha en hoj som inte funkar. :huvet

Låter nästan som det kan vara en säkring som har gått, har du kollat ifall det är så? De sitter under en liten box under passagerar sadeln och en till under förarsadeln. Boxarna är rektangulära, iallafall på -11 modellen, gissar på att det är liknande på -07an också.
 


En första bild på moppen. Blev 26 mil igår och 15 mil i lördags! :banana

Beställt bobbiner och depåstöd då min gamla skrinda hade centralstöd. Lite annat smått och gått kommer väl vidare, vill gärna bli av med dom skitfula och dåliga originalspeglarna.

Jag får väl inhandla DB-killers också till banåkat senare.

Undrar om det var dig jag såg i Västra Hamnen i onsdags. Det var åtminstone en grön Z1000 :)
 
Undrar om det var dig jag såg i Västra Hamnen i onsdags. Det var åtminstone en grön Z1000 :)

Högst troligt då jag bor där, samt har hunnit köra 100 mil sen jag köpte knarren, och då har jag varit en vecka i Norge också (utan hoj). :D
 
Låter nästan som det kan vara en säkring som har gått, har du kollat ifall det är så? De sitter under en liten box under passagerar sadeln och en till under förarsadeln. Boxarna är rektangulära, iallafall på -11 modellen, gissar på att det är liknande på -07an också.
Det var nog batteriet som spökade. Införskaffade mig ett nytt och hips-vips startade hojen på ett kick. Nästa bekymmer kom dock som ett brev på posten. Nu visas hastighet och körsträckor i miles istället för kilometer. Hur ändrar man enhet, tro? Sen har varningslampan och FI börjat blinka när hojen går igång. Lyckats få fram felkod 63 (Exhaust butterfly valve actuator malfunction) men fattar väl egentligen inte så mycket mer än så. Det sitter för övrigt ett GPR slipon på hojen, vilket kanske har med det hela att göra.
 
Det var nog batteriet som spökade. Införskaffade mig ett nytt och hips-vips startade hojen på ett kick. Nästa bekymmer kom dock som ett brev på posten. Nu visas hastighet och körsträckor i miles istället för kilometer. Hur ändrar man enhet, tro? Sen har varningslampan och FI börjat blinka när hojen går igång. Lyckats få fram felkod 63 (Exhaust butterfly valve actuator malfunction) men fattar väl egentligen inte så mycket mer än så. Det sitter för övrigt ett GPR slipon på hojen, vilket kanske har med det hela att göra.

Hur du ändrar till km istället för miles står i instruktionsboken. Om du har slipon så är ju inte det där avgasspjället inkopplat.
 
Om du har slipon så är ju inte det där avgasspjället inkopplat.
Nej inkopplat är det ju inte, men det där gav mig en ledtråd iaf. Vajrarna sitter kvar i servomotorn och nu hade det visst tokat till sig lite där. Ena vajern hade fastnat på något vis så när metallplattan försökte snurra sin sedvanliga procedur vid uppstart tog det helt enkelt stopp. Löste det hela genom att plocka bort vajrarna helt och hållet. No more FI-blink. :)
 
Nej inkopplat är det ju inte, men det där gav mig en ledtråd iaf. Vajrarna sitter kvar i servomotorn och nu hade det visst tokat till sig lite där. Ena vajern hade fastnat på något vis så när metallplattan försökte snurra sin sedvanliga procedur vid uppstart tog det helt enkelt stopp. Löste det hela genom att plocka bort vajrarna helt och hållet. No more FI-blink. :)

Titta mitt brödsmulespår funkade! :) Nä men knasigt att vajrarna satt kvar på hojen, dom hänger och dinglar på mitt originalblås. Fick du ordning på miles/km?
 
Titta mitt brödsmulespår funkade! :) Nä men knasigt att vajrarna satt kvar på hojen, dom hänger och dinglar på mitt originalblås. Fick du ordning på miles/km?
Japp, tackar för brödsmulorna. Fick rätt på visningen av km/h oxå. Har ingen instruktionsbok men hittade tips via Google.
 
Tjenare! Blev nyligen ägare av en z750 10a o har stött på ett fi-lampproblem

När jag testa hojen hos killen så lös inte lampan, jag pynta o åkte hem. I söndags körde jag lite på morgonen (har för mig att lampan ej lös då) sedan tänkte jag att led lampor hade varit nice i strålkastarn fram! Sagt o gjort, jag bytte o nu står jag här med en fi lampa lysandes som ett jävla disco... Har redan testat att byta tillbaka men lampan lyser fortfarande!

Det skumma är att jag kan starta hojen o köra upp till ca 50 grader celsius sen sätter lampan igång, den släcks ibland samt när jag har i friläge, så det kommer o går kan man säga?

Någon ängel som har en ide vad det kan vara :va

Tack på förhand //Alexander
 
Japp, tackar för brödsmulorna. Fick rätt på visningen av km/h oxå. Har ingen instruktionsbok men hittade tips via Google.

Vassego, jag hittade nyss en verkstadsmanual i PDF på typ 700 sidor för Z1000. Går säkert att få tag på till Z750 med lite googlande.

Faktum är att igår när jag drog på genom växlarna på motorvägen strax efter tankning på Statoil så började FI-lampan blinka och FI visades i displayen. Knarren gick som vanligt (som faaaan:yoparty) och när jag kom av motorvägen så stängde jag av hojen och startade igen, lampan släckt och har inte tänts igen. Ska dra ut felkod om det finns någon ikväll.
 
Tjenare! Blev nyligen ägare av en z750 10a o har stött på ett fi-lampproblem

När jag testa hojen hos killen så lös inte lampan, jag pynta o åkte hem. I söndags körde jag lite på morgonen (har för mig att lampan ej lös då) sedan tänkte jag att led lampor hade varit nice i strålkastarn fram! Sagt o gjort, jag bytte o nu står jag här med en fi lampa lysandes som ett jävla disco... Har redan testat att byta tillbaka men lampan lyser fortfarande!

Det skumma är att jag kan starta hojen o köra upp till ca 50 grader celsius sen sätter lampan igång, den släcks ibland samt när jag har i friläge, så det kommer o går kan man säga?

Någon ängel som har en ide vad det kan vara :va

Tack på förhand //Alexander

Se om du kan läsa ut felkoden! Är det slip on på? PC?
 
Se om du kan läsa ut felkoden! Är det slip on på? PC?

Hur får jag ut felkoden? Lampan som blinkar säger ju endast fi (ja detta är min första hoj ;) )
En akra (kolfiber) slipon sitter på, vet ej om de är hel system eller inte, förmodligen är det! Men hade det handlat om den så hade jag väl upptäckt felkoden när jag provkörde den vid köpet? Jag tror det kom när jag bytte till ledlamporna, problemet är om det inte gjorde det -_-
 
Felkoden dår du ut genom att hålla inne mode-knappen i minst två sekunder när mätaren står i ODO-läge. Har du flera felkoder stegar du fram nästa genom att trycka på mode igen.
 
Och jag hade ingen lagrad felkod, alltså var det väl bara lite elspök. Söker man på "FI light Z100" på Google så visar det sig snabbt att det verkar vara hyfsat vanligt med att FI-blink inträffar när man bytt avgas/PC eller så.

Däremot har jag upptäckt minst 10 extra hk då GPR sliponet som sitter på är i titan. Det är ju snabbt som sören! :tummenupp
 
Tändning på. ODO-läge är då mätaren visar hojens totala körsträcka, dvs inte trippmätaren.

Okej, fick fram det nu! När lampan väl blinkar så får jag felkod 62! Däremot så kommer det o går som sagt var, det är ingen service lampa eller? Den är nära 600 mila nu, eller är det bara önsketänkande :dummer

Så, vet någon vart jag kan få reda på vad felkod 62 innebär?
 
Okej, fick fram det nu! När lampan väl blinkar så får jag felkod 62! Däremot så kommer det o går som sagt var, det är ingen service lampa eller? Den är nära 600 mila nu, eller är det bara önsketänkande :dummer

Så, vet någon vart jag kan få reda på vad felkod 62 innebär?

I workshop manualen till Z1000 2009 är felkod 62: subthrottle valve actuator malfunction, wiring open or short.
 
Haha och på svenska innebär detta? Kan det ha något med avgasröret/slipon o göra?

Dra en google eller kolla på riderforums.com om någon vet där. Jag hade i ditt läge kollat allt jag pillat kring när jag installerat LED-grejerna. Räcker ju med dålig kontakt för att något ska balla ur.

Ett annat hett tips är att koppla ur batteriet i någon minut och se om felkoden är kvar.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top