Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Hej alla

Ny här så detta är min andra post på detta forum, denna gång i rätt forumdel.
Jag ville få ställa några frågor till er Kawasaki Z750 ägare som jag hoppas kunna få hjälp med. Jag har köpt en del tillbehör till den som jag skulle behöva lite hjälp med hur man sätter dit.

Dels har jag köpt en ny bakdel (skylthållare, blinkers, plåtbelysning), där följde det även med ett motstånd. Nu undrar jag hur ni har gjort när ni har monterat detta gällande sladdarna. Original sitter det kontakter som man bara ska kunna dra isär, men på det nya sitter det inga kontakter alls, bara lösa sladdar (smart INTE). Hur har ni gjort? Har ni bara klippt av kontakten på originalsladden och skarvat eller?
Och motståndet? Vart sätter man det? Ska det sitta på en av kablarna, vilken i så fall? Och hur hur får man dit det, löda eller?

Det är toktrångt där under sadeln också och oerhört svårt att komma åt allt, och sladdarna är ju i exakt längd så det är svårt att kunna dra i dem, samt att kontakterna sitter under en regel som måste tas bort för att komma åt, och för att ta bort den regeln så måste även bakvingarna (plasten) monteras bort, och trots att jag lossat två bultar till denna (de enda synliga) så sitter vingen som berg... Vet inte hur de tänkt att man ska få bort den...

Sedan har jag köpt en växelindikator då Z750 saknar en sådan original. Är det någon här som har monterat en sådan? Mest undrar jag hur ni har dragit sladden, måste man ta bort tanken? Kontakten sitter ju under sadeln. Och hur har ni monterat den fram vid instrumenten?

Sista fråga, finns det att få tag på manual/verkstadshandbok till Z750 -11?

Tacksam för alla svar
Mvh
Emelie
 
Hej alla

Ny här så detta är min andra post på detta forum, denna gång i rätt forumdel.
Jag ville få ställa några frågor till er Kawasaki Z750 ägare som jag hoppas kunna få hjälp med. Jag har köpt en del tillbehör till den som jag skulle behöva lite hjälp med hur man sätter dit.

Dels har jag köpt en ny bakdel (skylthållare, blinkers, plåtbelysning), där följde det även med ett motstånd. Nu undrar jag hur ni har gjort när ni har monterat detta gällande sladdarna. Original sitter det kontakter som man bara ska kunna dra isär, men på det nya sitter det inga kontakter alls, bara lösa sladdar (smart INTE). Hur har ni gjort? Har ni bara klippt av kontakten på originalsladden och skarvat eller?
Och motståndet? Vart sätter man det? Ska det sitta på en av kablarna, vilken i så fall? Och hur hur får man dit det, löda eller?

Det är toktrångt där under sadeln också och oerhört svårt att komma åt allt, och sladdarna är ju i exakt längd så det är svårt att kunna dra i dem, samt att kontakterna sitter under en regel som måste tas bort för att komma åt, och för att ta bort den regeln så måste även bakvingarna (plasten) monteras bort, och trots att jag lossat två bultar till denna (de enda synliga) så sitter vingen som berg... Vet inte hur de tänkt att man ska få bort den...

Sedan har jag köpt en växelindikator då Z750 saknar en sådan original. Är det någon här som har monterat en sådan? Mest undrar jag hur ni har dragit sladden, måste man ta bort tanken? Kontakten sitter ju under sadeln. Och hur har ni monterat den fram vid instrumenten?

Sista fråga, finns det att få tag på manual/verkstadshandbok till Z750 -11?

Tacksam för alla svar
Mvh
Emelie

ett litet longshot här men jag tror det är samma på 750 som 1000. till blinkersen har en viss längd fram till kontakten. så den lär du få kapa o skarva på den nya, såvida du inte lyckas få tag i just en sån kabelsko(vilket för övrigt skulle vara riktigt najs att få tag på då jag själv ska byta blinkers). ang Vingen, är det inte så att den har hullingar som du måste typ lirka ut. kan va det som gör att den sitter som berget(tog en stund för mig med när jag strippade min inför lackering).

Motstånd får nån annan svara på, men lödning är nog det enda rätta min syster monterade miniblinkers på sin 1000 och hon körde inte med några motstånd. kanske är annorlunda på 750.
 
Dels har jag köpt en ny bakdel (skylthållare, blinkers, plåtbelysning), där följde det även med ett motstånd. Nu undrar jag hur ni har gjort när ni har monterat detta gällande sladdarna. Original sitter det kontakter som man bara ska kunna dra isär, men på det nya sitter det inga kontakter alls, bara lösa sladdar (smart INTE). Hur har ni gjort? Har ni bara klippt av kontakten på originalsladden och skarvat eller?
Och motståndet? Vart sätter man det? Ska det sitta på en av kablarna, vilken i så fall? Och hur hur får man dit det, löda eller?

Det är toktrångt där under sadeln också och oerhört svårt att komma åt allt, och sladdarna är ju i exakt längd så det är svårt att kunna dra i dem, samt att kontakterna sitter under en regel som måste tas bort för att komma åt, och för att ta bort den regeln så måste även bakvingarna (plasten) monteras bort, och trots att jag lossat två bultar till denna (de enda synliga) så sitter vingen som berg... Vet inte hur de tänkt att man ska få bort den...

Jag klippte orginalsladdarna som går ut på baksidan av orginalplåthållaren (alla 3 sladdar). Skala sedan blinkerssladdarna (2st, den 3:e är för plåtbelysningen om du har någon). Jag satte dit en vanlig "hona" på blinkerssladdarna. Motståndet ska sitta mellan de knippsade sladdarna och de nya blinkerna. (du ska alltså INTE börja knipsa sladdarna som sitter borta vid ramen bland alla relän). Var noga med att gul kabel från motståndet går till motsvarande gul kabel på dina blinkers, samma med svart kabel från motståndet till svart kabel på blinkers. Kopplar du dem fel riskerar du att bränna motståndet direkt.

Jag gjorde detta nyligen på min Z1000 men din Z750 bör se ganska likt ut vad gäller elektroniken. Hoppas det löser sig!

Edit: "Honorna" som jag använde finns att köpa på Claes Ohlsson för cirka 30 spänn. Angående motståndet så utgår jag från att dina nya blinkers är LED-blinkers? Om det inte är LED utan "vanliga" glödlampsblinkers så tror jag inte att du behöver något motstånd.
 
Last edited:
Var också tvungen att skarva sladdarna. Men jag lyckades få in "allt" under sätet genom det lilla hålet som finns. Så här blev det:
z750_electric_behind_plate.jpg

z750_electric_under_seat.jpg
 
Hej alla

Ny här så detta är min andra post på detta forum, denna gång i rätt forumdel.
Jag ville få ställa några frågor till er Kawasaki Z750 ägare som jag hoppas kunna få hjälp med. Jag har köpt en del tillbehör till den som jag skulle behöva lite hjälp med hur man sätter dit.

Dels har jag köpt en ny bakdel (skylthållare, blinkers, plåtbelysning), där följde det även med ett motstånd. Nu undrar jag hur ni har gjort när ni har monterat detta gällande sladdarna. Original sitter det kontakter som man bara ska kunna dra isär, men på det nya sitter det inga kontakter alls, bara lösa sladdar (smart INTE). Hur har ni gjort? Har ni bara klippt av kontakten på originalsladden och skarvat eller?
Och motståndet? Vart sätter man det? Ska det sitta på en av kablarna, vilken i så fall? Och hur hur får man dit det, löda eller?

Det är toktrångt där under sadeln också och oerhört svårt att komma åt allt, och sladdarna är ju i exakt längd så det är svårt att kunna dra i dem, samt att kontakterna sitter under en regel som måste tas bort för att komma åt, och för att ta bort den regeln så måste även bakvingarna (plasten) monteras bort, och trots att jag lossat två bultar till denna (de enda synliga) så sitter vingen som berg... Vet inte hur de tänkt att man ska få bort den...

Sedan har jag köpt en växelindikator då Z750 saknar en sådan original. Är det någon här som har monterat en sådan? Mest undrar jag hur ni har dragit sladden, måste man ta bort tanken? Kontakten sitter ju under sadeln. Och hur har ni monterat den fram vid instrumenten?

Sista fråga, finns det att få tag på manual/verkstadshandbok till Z750 -11?

Tacksam för alla svar
Mvh
Emelie

Nu har du ju fått massa bra svar:)
Kommenterar lite jag med:
Vingarna, är helt rätt, de sitter med svarta plastpluppar underifrån, går inte att missa:) ska gå att "skruva" loss och sedan bara dra ur.

indikatorn, börja med att ta bort sidkåporna så kan du nog dra kabeln under tanken utan att ta loss den, visserligen är det bara en skruv för tanken ifall man vill lyfta den lite. Placera indikatorn där du vill ha den:)

vad är det för blinkers du köpt?
Jag köpte Rizoma, då fick jag ett knasigt motstånd, med det var bara att sätta fast en på varje blinkers-kabel, alltså bara sätta den mellan blinkers-sladden och kontakten där orginal satt. Jag använde mig av random kabelskor och klippte av orginalkontakten, klämde åt, drog eltejp runt, satt perfekt:)
Och precis som nämndes, motsånden är för att vanliga lampor ligger på 21W, led ligger på 10W, så motståndet tar bort 11W.
Samma med plåtbelysning, klippte, satte på nya skor.
Går att hitta skor som man kan sätta på blinkers-sladdarna och sedan få in i orginal kontakten om man orkar:) Biltema?

manual: Manual - den ska funka perfekt!
 
Stort tack för alla era bra och konkreta svar, det var värdefullt och till stor hjälp, utan er hade det varit svårt.

Nu har jag bytt ut hela baken och satt dit en ny skylthållare från Lightech samt nummerplåtsbelysning från samma företag. Nya miniblinkers (LED) är på plats, vindruta (kawasaki original), växelindikator, motorskydd (kawasaki original) samt broms och kopplingshandtag (svarta, inställningsbara och ledade).

Det som är beställt nu som förhoppningsvis kommer om en, max två veckor är en Ermax Hugger, sedan tror jag inte att jag ska göra så mycket mer på hojen, jo, byta ut de främre blinkers mot små LED så att det ser lika ut fram/bak :)

Än en gång, tack för all hjälp!
 
Hmmm, nu till nästa problem. Var och köpte nya LED blinkers till fram nu och skulle ner och ta bort original och montera de nya, men HUR får jag bort original utan att demontera halva fronten?

Det sitter en liten stjärnskruv bakom blinkersen som jag antar ska tas bort, tas denna bort lossnar även en hållare som det ser ut, och då kan man dra ut blinkersen. Men denna lilla skruv sitter så pass illa till att det är omöjligt att komma åt med en mejsel på grund av att framgaffeln också sitter i vägen.

Någon som bytt fram på sin Z750, och hur gjorde ni?
 
Hmmm, nu till nästa problem. Var och köpte nya LED blinkers till fram nu och skulle ner och ta bort original och montera de nya, men HUR får jag bort original utan att demontera halva fronten?

Det sitter en liten stjärnskruv bakom blinkersen som jag antar ska tas bort, tas denna bort lossnar även en hållare som det ser ut, och då kan man dra ut blinkersen. Men denna lilla skruv sitter så pass illa till att det är omöjligt att komma åt med en mejsel på grund av att framgaffeln också sitter i vägen.

Någon som bytt fram på sin Z750, och hur gjorde ni?

Jag använde mej av flera förlängare och även en "vinkel". Alltså en ledad bitshållare.. Var lite pilligt, men det fick ganska smidigt. Tänk på att du måste ha nya täckbrickor till som nya blinkerserna, som skall täcka dom stora hålen där orginalblinkersen sitter..
 
Letar efter en VIT hugger till Kawan men har efter ett par veckor på google inte lyckats hitta något!

Letar efter en liknande hugger fast till Z1000 -09, denna är till en Z750:
z104.jpg


Eller finns det någon på forumet som har en snyggare hugger? =)

snyggare finns inte enligt mig,hade dom inte kostat skjortan hade jag köpt en direkt,ist vart det en budget variant från s-racing..
 
Hur är Z750 / Z750R för en kille på 190cm och 95kg.
Är den för liten storleksmässigt?
 
Hur är Z750 / Z750R för en kille på 190cm och 95kg.
Är den för liten storleksmässigt?

jag måste säga att jag tycker nog hojen är för stor för mig som är 175cm, stannar jag vid rödljus så står jag på tår nästan, kan ju luta mer menmen..
jag tror 195 ska funka bra, en polare på 190 satte sig och kände sig hemma!

men du får åka till en handlare och provsitta!
 
Hmmm, nu till nästa problem. Var och köpte nya LED blinkers till fram nu och skulle ner och ta bort original och montera de nya, men HUR får jag bort original utan att demontera halva fronten?

Det sitter en liten stjärnskruv bakom blinkersen som jag antar ska tas bort, tas denna bort lossnar även en hållare som det ser ut, och då kan man dra ut blinkersen. Men denna lilla skruv sitter så pass illa till att det är omöjligt att komma åt med en mejsel på grund av att framgaffeln också sitter i vägen.

Någon som bytt fram på sin Z750, och hur gjorde ni?

Tror att det är enklast att ta lös hela frontkåpan, den sitter med fyra insexskruvar. Två nedtill under kåpan och två uppe nedanför instrumentering. då kommer man åt skruvarna men frontkåpan kan hänga kvar i alla sladdar och vajrar. Det finns en länk till manual på första sidan i denna tråd.
 
Hur är Z750 / Z750R för en kille på 190cm och 95kg.
Är den för liten storleksmässigt?

Jag är 196 och 96 tung, Kan säg att 750n har passat bäst för mig av dem jag provat.. var inne ett tag på triumph tripple s men den var alldeles för liten benen låg liksom fel på tanken på nåttvis. 750n dock har en perfekt formad tank även för mina långa strutsben :yoparty

prova hos handlare!
 
Någon mer än jag som lyckas hitta friläge mer än där det ska vara, lite då och då ?
Jag får för mig att det oftast inträffar vid krafigt gaspådrag för att sedan slå av en stund och därefter växla.

Eller är det något som är på väg åt skogen??
 
Någon mer än jag som lyckas hitta friläge mer än där det ska vara, lite då och då ?
Jag får för mig att det oftast inträffar vid krafigt gaspådrag för att sedan slå av en stund och därefter växla.

Eller är det något som är på väg åt skogen??

min gjorde så någon gång runt 100 mil kanske upp till 2-3 gånger:) har inget med din hoj att göra! växlar man för snabbt vid kraftigt gaspådrag är det väl vanligare, kuggarna hinner inte sätta sig på plats!

körde en hoj från 95, yamaha tror jag, där hände det lite då och då:P störande
 
Är det nån som vet var man kan få tag på täckbrickor till framblinkers till Z750?
Har letat utan att lyckas, de jag finner är bara en platt metallbit, plastbit eller gummibit med ett hål i och visst täcker de hålet och passar bra, men så fort jag släpper den så lossnar den ju då det inte finns någon skruv, bricka, låsanordning eller liknande att fästa den med.

Original så är ju själva blinkersen i gummi med en avfasad yta som man klämmer in i hålet och sedan sätter man en metallbricka bakom som man sedan skruvar fast.

Tänkte om det finns någon täckbricka att köpa som är specifikt för Z750/Z1000?
Eller hur har ni andra fått era att sitta fast?

Hoppas någon här vet :)
 
snyggare finns inte enligt mig,hade dom inte kostat skjortan hade jag köpt en direkt,ist vart det en budget variant från s-racing..

Sabbaton, den från S-racing, ser den någorlunda bra ut? Har funderat på att beställa från dem alternativt bikeshop.se
 
Okej...
Fästena jag köpt till framblinkers passade bra, nu är det bytt fram också, blev skitsnyggt MEN... det uppstod ett problem som jag inte blir klok på.
Jag bytte ju först bak och lät det vara original fram en vecka. Bak satte jag på motstånd som man ska göra. Blinkersen både fram och bak fungerade klockrent, blinkade i samma takt och i rätt hastighet.

Nu efter jag monterat allt fram, även här med samma motstånd, så blinkar det på högvarv både fram och bak, alltså i en betydligt högre blinktakt än normalt.
Hur är detta möjligt när det fungerade före bytet fram och att jag även har använt samma motstånd bak som fram och sladdarna är exakt lika kopplade fram som bak...

Någon som har någon idé?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top