Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Z1000 problem!
Bakbromsen fungerar felfritt när jag kör själv.
Så fort någon sätter sig bakom(skjuts) så tappar den trycket!?
Så fort passageraren stiger av kan jag pumpa upp trycket direkt!
Varför blir det så tro?
Har luftat och vätskenivån ligger där den ska..

Tacksam för svar!

Mvh Bula
 
Hej

Ny Z750 -11 ägare och har köpt dessa delar till den:

Motorskydd
http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=3404762DDDF&MId=Z750

Vindruta
http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34047624884&MId=Z750

Är det någon annan Z750 eller Z1000 ägare som har monterat dessa delar på sin hoj själva som kan berätta lite om hur man gör?

Motorskyddet kräver att man tar bort originalbultar och kåpor från hojen, känns svettigt att göra det, eller är det riskfritt?

Vindrutan kräver att man borrar 4st hål i instrumenthuset(!?) och det känns också nervöst att göra själv, tänk om man borrar rakt ner i en sladd eller något annat. Instrumenthuset är ju helt tillslutet, vore bra om man kunde få isär det före man borrar...

Nåväl, tips på hur ni andra gjort tas tacksamt emot.
 
Hej

Ny Z750 -11 ägare och har köpt dessa delar till den:

Motorskydd
http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=3404762DDDF&MId=Z750

Vindruta
http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34047624884&MId=Z750

Är det någon annan Z750 eller Z1000 ägare som har monterat dessa delar på sin hoj själva som kan berätta lite om hur man gör?

Motorskyddet kräver att man tar bort originalbultar och kåpor från hojen, känns svettigt att göra det, eller är det riskfritt?

Vindrutan kräver att man borrar 4st hål i instrumenthuset(!?) och det känns också nervöst att göra själv, tänk om man borrar rakt ner i en sladd eller något annat. Instrumenthuset är ju helt tillslutet, vore bra om man kunde få isär det före man borrar...

Nåväl, tips på hur ni andra gjort tas tacksamt emot.


Skyddet: inga problem:)

Rutan: För att vara säker kan man ju använda en borr-förkortare, bara använda vad som helst, litet rör eller något så att du bara kan borra en halv cm eller så.. :) maybe.

Fast det ska väl gå att skruva isär huset`?
 
Tack, det gick bra till slut, hålrummet mellan sladdar m.m. är stort i instrumenthuset.

Någon som vet hur man kan öppna instrumenthuset?
Lyckades att "tappa" ner en mutter till vindrutan där... :(
 
Tack, det gick bra till slut, hålrummet mellan sladdar m.m. är stort i instrumenthuset.

Någon som vet hur man kan öppna instrumenthuset?
Lyckades att "tappa" ner en mutter till vindrutan där... :(

Borde väl gå att skruva loss, om jag inte tittat på helt fel bilder så sitter själva kåpan(den runt lampa o allt) ihop med instrumenteringen.

kolla runt lite så löser du nog det.
 
Tjena! Jag äger en z1000 med Mivv gp slipon som en verkstad monterade åt mig eftersom jag inte kan nåt om detta:) De strypte även AIS:en som tillför luft så det inte ska bli avgasknallar och så, vilket det heller inte blev. Nu till Frågan: Vet ej om det har med dessa ingrepp att göra eller om nåt annat kan ha hänt men motorbromsen verkar inte funka. ska tilläggas att jag inte kört z1000 så länge och är väldigt ny mc förare. Men på min Xt flyger man nästan av vid kraftig motorbroms:) Hur ska motorbromsen kännas på z1000?
 
Hur ska motorbromsen kännas på z1000?

Nu har jag ingen Z1000 men en Z750 och motorbromsningen känns säkert lite olika från hoj till hoj och också beroende på hur pass mycket du motorbromsar (hastighet och från vilken växel).

Om du ligger på 6:ans växel och bara släpper gasen så motorbromsar du, ligger du på 6:ans växel och växlar ner till 5:an och släpper ut kopplingen och släpper på gasen så motorbromsar du, du ska känna en märkbar hastighetsminskning, men långt ifrån att du ska "flyga av".

Jag har svårt att tro att något skulle ha ändrats pga deras ingrepp, motorbromsningen har inget med ett slip-on att göra. Tror knappast att det är något du behöver oroa dig för.
 
Tjena! Jag äger en z1000 med Mivv gp slipon som en verkstad monterade åt mig eftersom jag inte kan nåt om detta:) De strypte även AIS:en som tillför luft så det inte ska bli avgasknallar och så, vilket det heller inte blev. Nu till Frågan: Vet ej om det har med dessa ingrepp att göra eller om nåt annat kan ha hänt men motorbromsen verkar inte funka. ska tilläggas att jag inte kört z1000 så länge och är väldigt ny mc förare. Men på min Xt flyger man nästan av vid kraftig motorbroms:) Hur ska motorbromsen kännas på z1000?


Kan låta konstigt men det beror helt enkelt på att det är 2 helt olika motortyper på xt och z1000. En radfyra ger inte alls lika mkt motorbroms jämfört men en enstånka som det sitter i xtn.
 
Nu har jag ingen Z1000 men en Z750 och motorbromsningen känns säkert lite olika från hoj till hoj och också beroende på hur pass mycket du motorbromsar (hastighet och från vilken växel).

Om du ligger på 6:ans växel och bara släpper gasen så motorbromsar du, ligger du på 6:ans växel och växlar ner till 5:an och släpper ut kopplingen och släpper på gasen så motorbromsar du, du ska känna en märkbar hastighetsminskning, men långt ifrån att du ska "flyga av".

Jag har svårt att tro att något skulle ha ändrats pga deras ingrepp, motorbromsningen har inget med ett slip-on att göra. Tror knappast att det är något du behöver oroa dig för.

Tack för snabbt svar:tummenupp Var ute och testa lite i idag och visst känns motorbromsen men inte alls som på XT:n kanske på gott och ont ska nog inte jämföra för mycket tror jag:)

Kan låta konstigt men det beror helt enkelt på att det är 2 helt olika motortyper på xt och z1000. En radfyra ger inte alls lika mkt motorbroms jämfört men en enstånka som det sitter i xtn.

Jo, när jag tänker efter är det ju inte så konstigt men jag hade kört Xt:n så mycket så man blir lite snurrig när man sedan hoppar på kawan...lite som dag och natt. grymt tacksam för snabba svar:tummenupp Man har ju lite frågor som nybörjare:)
 
En snabb fråga. Är det någon annans z750 som låter som ett gäng gräshoppor när man kör vid bullerplank osv vid lätt gas? Nu menar jag inte från ljuddämparen utan troligen kedjan eller något.
 
Letar efter en VIT hugger till Kawan men har efter ett par veckor på google inte lyckats hitta något!

Letar efter en liknande hugger fast till Z1000 -09, denna är till en Z750:
z104.jpg


Eller finns det någon på forumet som har en snyggare hugger? =)
 
Letar efter en VIT hugger till Kawan men har efter ett par veckor på google inte lyckats hitta något!

Letar efter en liknande hugger fast till Z1000 -09, denna är till en Z750:
z104.jpg


Eller finns det någon på forumet som har en snyggare hugger? =)

dessa här vita: http://www.s2concept.fr/index.php?cPath=894_821_853

ser nog snyggare ut när de väl är på med!

Ebay: http://global.ebay.com/Parafango-posteriore-Kawasaki-Z-1000-0709-in-vtr/170674401046/item


på andra noter:
fräcka rör ^^
http://global.ebay.com/Kawasaki-Z1000-2010-GPR-Exhaust-Slipon-Thunder-Double/270601269069/item
 
Last edited:
känner jag mycket väl igen:)

Gött, då är det troligen inte något som är fel på den.
BTW: Någon som vet om man vågar lägga på kapellet (har biltemas) direkt efter att man har varit ute o kört?
Är rädd för att det ska smälta eller i värsta fall börja brinna om det nuddar avgasröret eller motorn, så jag väntar alltid en timma eller två innan jag går ner o hänger över den.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top