Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Z750/1000

Fått funderingar på att lägga av med sporthojs åkandet och är lite nyfiken 750 alt 1000. Vad har ni bänkat era hojar till? 750 resp. 1000 vore tacksamt för lite siffror. Får väll smickra er med att denna modell är designmässigt en 10 poängare. Men är den rolig att köra?

/Jocke
 
Z750 tankpad

Nån som smygpimpat sin Z750 en tankpad från kawa (originaltillbehör)? Bilder?

Tänkte fixa en tankpad och blev lite nyfiken hur originaltillbehörstankpaden (:confused:) ser på hojen...
 
Stjärtdödaren behöver fixas.

Någon som provat denna eller har de inte kommit ut på marknaden än?
Under utveckling står det, lite tvetydigt tycker jag.

Med tanke på att jag ska köra sträckor på 70 mil på en dag i sommar, så känns det som att antingen en sån här eller en Air Hawk behövs, för att unvika en babianröv.

// Ullis
 

Bifogat

  • customsadel.jpg
    customsadel.jpg
    33.5 KB · Visningar: 83
Fått funderingar på att lägga av med sporthojs åkandet och är lite nyfiken 750 alt 1000. Vad har ni bänkat era hojar till? 750 resp. 1000 vore tacksamt för lite siffror. Får väll smickra er med att denna modell är designmässigt en 10 poängare. Men är den rolig att köra?

/Jocke

Min 750 är bänkad till 7 hk mer på topp och 20 hk mer på mellanregistret. Kommer inte ihåg siffrorna för vridet men det är klar skillnad även där. Min hojs bänkningsgraf finns på AVA MC:s hemsida. Du kan kika där på hela kurvan.

Jag var på Barkarby idag och då passade jag på att prova originalhojen (Z750). Det är väldigt stor skillnad mellan min och original, på botten och mellan och det märks även skillnad på topp jämfört med original. Däremot blev jag förvånad över hur pass bra hojen gick original på toppregistret. Jag är toknöjd med min hoj. Jag provade en R6:a idag men då tycker jag faktiskt att R6:an var ganska tråkig. Visst gick den bra på topp men det går inte att jämföra botten och mellanregistret med Z750. Dessutom är det riktigt skön sittställning på Z750.
 
Last edited:
Min 750 är bänkad till 7 hk mer på topp och 20 hk mer på mellanregistret. Kommer inte ihåg siffrorna för vridet men det är klar skillnad även där. Min hojs bänkningsgraf finns på AVA MC:s hemsida. Du kan kika där på hela kurvan.

Jag var på Barkarby idag och då passade jag på att prova originalhojen (Z750). Det är väldigt stor skillnad mellan min och original, på botten och mellan och det märks även skillnad på topp jämfört med original. Däremot blev jag förvånad över hur pass bra hojen gick original på toppregistret. Jag är toknöjd med min hoj. Jag provade en R6:a idag men då tycker jag faktiskt att R6:an var ganska tråkig. Visst gick den bra på topp men det går inte att jämföra botten och mellanregistret med Z750. Dessutom är det riktigt skön sittställning på Z750.

Mappade dom cykeln där också, eller är det mappen som följer med när man köper PC5? funderar starkt på att köpa en PC5 till min cykel också, känns som väl investerade pengar,
 
Mappade dom cykeln där också, eller är det mappen som följer med när man köper PC5? funderar starkt på att köpa en PC5 till min cykel också, känns som väl investerade pengar,

Allt gjordes på AVA MC i Sthlm innan jag köpte hojen. Den är mappad med PC3 (föregångaren till PC5). Mappningen är ej originalmappen. Den är bänkkörd för att få hojen att gå optimalt med slip-on och K&N-filtret. Det är mappen som min hoj gick bäst med som finns på deras hemsida. Har ingen koll på vad en bänkning kostar men om du köper PC5 på samma ställe där du köpte ditt system så borde dom bjuda på bänkningen kan man tycka:)

Har diskuterats tidigare i tråden att motorn går snålt om man har slip-on utan att mappa om. Därför rekommenderar jag dig att göra det. Är klart billigare än ett ev. ras. Kommer göra bränsleblandningen optimal för systemet och därför kommer motorn gå bättre.
 
Last edited:
Någon som vet vad garantin säger om att sätta på ett slip-on?

Utebliven garanti vid ev motorhaveri pga påverkan på motorn kanske?

// Ullis
 
Allt gjordes på AVA MC i Sthlm innan jag köpte hojen. Den är mappad med PC3 (föregångaren till PC5). Mappningen är ej originalmappen. Den är bänkkörd för att få hojen att gå optimalt med slip-on och K&N-filtret. Det är mappen som min hoj gick bäst med som finns på deras hemsida. Har ingen koll på vad en bänkning kostar men om du köper PC5 på samma ställe där du köpte ditt system så borde dom bjuda på bänkningen kan man tycka:)

Har diskuterats tidigare i tråden att motorn går snålt om man har slip-on utan att mappa om. Därför rekommenderar jag dig att göra det. Är klart billigare än ett ev. ras. Kommer göra bränsleblandningen optimal för systemet och därför kommer motorn gå bättre.

åfan, trodde inte man kunde köra PC3 på 09-10, enl dynojets hemsida finns den bara till 07-08 och PC5 för 09-10..

köpte ju desvärre mitt slip-on direkt från italien och hade tänkte snik beställa en PC5 från staterna.. men kanske bättre att hitta nåt ställe som säljer PC5 och mappar, någon som har ett bra tips på ett sådant ställe längs västkusten?

Någon som vet vad garantin säger om att sätta på ett slip-on?

Utebliven garanti vid ev motorhaveri pga påverkan på motorn kanske?

// Ullis

Kan ju vara så, men man borde väll kunna ta det på försäkringen isf, visst, självrisk blir det ju...

Eller, kan garantin verklliegn försvinna? Kawa säljer ju Nån Edition hoj nu med Acra system?

Dessutom borde det vara straff på att köra omkring med orginalburken :D
 
Last edited:
köpte ju desvärre mitt slip-on direkt från italien och hade tänkte snik beställa en PC5 från staterna.. men kanske bättre att hitta nåt ställe som säljer PC5 och mappar, någon som har ett bra tips på ett sådant ställe längs västkusten?

Satt och kikade på det där med PC V, AutoTune osv och kom fram till att det är rätt OK priser på dom via Ebay från UK istället för att försöka rota reda på dom nånstans i staterna. Men om man vill jaga den där sista guldslanten så går det säkert att kirra billigare nånstans, förstås. :)

Har tidigare köpt PC3 till ER-6an från staterna, blev billigt. 2200 den gången.

PC V till Z1000 2010 går t.ex på 274 pund från UK + frakt x 11 nånting då.
 
Satt och kikade på det där med PC V, AutoTune osv och kom fram till att det är rätt OK priser på dom via Ebay från UK istället för att försöka rota reda på dom nånstans i staterna. Men om man vill jaga den där sista guldslanten så går det säkert att kirra billigare nånstans, förstås. :)

Har tidigare köpt PC3 till ER-6an från staterna, blev billigt. 2200 den gången.

PC V till Z1000 2010 går t.ex på 274 pund från UK + frakt x 11 nånting då.

Jo de e sant, har också kikat ilte i UK, bra med det låga pundet! men för att få det max optimerat måste man ju hitta någon som mappar också,, och de kanske blir billigare om man köper PC5 + mapp där istället för att köpa PC5 från UK och sedan betala något hutlöst för att få cykeln mappad? vad kostar en PC5 i sverige?
 
PC 5 i sverige, för mycket i jämförelse. Kommer inte ihåg exakta priset men tyckte inte det var billigt.

Det var just pga detta med maps och skit som jag kikade på AutoTune, vet några på riderforums som kör detta på sin Z och det verkar funka skapligt.
 
PC 5 i sverige, för mycket i jämförelse. Kommer inte ihåg exakta priset men tyckte inte det var billigt.

Det var just pga detta med maps och skit som jag kikade på AutoTune, vet några på riderforums som kör detta på sin Z och det verkar funka skapligt.

Men AutoTune, det är bara en påbyggnad på PC5 va?

Så man måste alltså köpa

PC5 298.99 GBP
+
AutoTune Kit 234.99 GBP

Dvs 533.98 GBP = 6235:- eller?

(hittade priserna på nån engelsk sida, finns säkert billigare.... :))
 
Men AutoTune, det är bara en påbyggnad på PC5 va?

Så man måste alltså köpa

PC5 298.99 GBP
+
AutoTune Kit 234.99 GBP

Dvs 533.98 GBP = 6235:- eller?

(hittade priserna på nån engelsk sida, finns säkert billigare.... :))

Jepp, stämmer, fast som sagt går det att finna billigare. :)
 
Jepp, stämmer, fast som sagt går det att finna billigare. :)


...... Min motorcykel kommer få mig dödad. kanske inte av farten, men när jag berättar för min bättre hälft att vi tyvärr inte kommer åka på någon semester denna sommaren heller då daniel skall köpa lite saker till sin älsklingspryl :)
:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta
(förra sommaren va de själva hojen som satte käppar i hjulet för vilda semsterplaner :););):) )
 
...... Min motorcykel kommer få mig dödad. kanske inte av farten, men när jag berättar för min bättre hälft att vi tyvärr inte kommer åka på någon semester denna sommaren heller då daniel skall köpa lite saker till sin älsklingspryl :)

(förra sommaren va de själva hojen som satte käppar i hjulet för vilda :yopartysemsterplaner :););):) )

Haha, det är ett hårt liv. :)
 
Allt gjordes på AVA MC i Sthlm innan jag köpte hojen. Den är mappad med PC3 (föregångaren till PC5). Mappningen är ej originalmappen. Den är bänkkörd för att få hojen att gå optimalt med slip-on och K&N-filtret. Det är mappen som min hoj gick bäst med som finns på deras hemsida. Har ingen koll på vad en bänkning kostar men om du köper PC5 på samma ställe där du köpte ditt system så borde dom bjuda på bänkningen kan man tycka:)

Har diskuterats tidigare i tråden att motorn går snålt om man har slip-on utan att mappa om. Därför rekommenderar jag dig att göra det. Är klart billigare än ett ev. ras. Kommer göra bränsleblandningen optimal för systemet och därför kommer motorn gå bättre.

Såå...
jag som nybörjare måste fråga nu då...
jag har beställt ett Mivv slip-on och tänkte lägga på det, men nu när jag läser er diskusion här så förstår jag att jag måste göra ett och annat ytterligare för att undvika motorhaveri...
har jag rätt?

hatar att vara nybörjare!!! :huvet
 
Såå...
jag som nybörjare måste fråga nu då...
jag har beställt ett Mivv slip-on och tänkte lägga på det, men nu när jag läser er diskusion här så förstår jag att jag måste göra ett och annat ytterligare för att undvika motorhaveri...
har jag rätt?

hatar att vara nybörjare!!! :huvet

Nej nej, det behöver du inte, däremot blir det inte någon större effektökning av att bara byta dämpare.
 
försäkring

Är det möjligt att komma ner i kostnad för en z750?
endast trafik och hålla på och ställa av den eller någon annat specifikt försäkringsbolag? Vad skulle jag landa på för kostnad. Mitt mål är under 3k
 
Nej nej, det behöver du inte, däremot blir det inte någon större effektökning av att bara byta dämpare.

ok, tackar!
men om jag kompleterar med ett k&n filter och/eller powercomander då bör jag tänka på att ta kontakt med någon som mappar hojen?
om jag har förstått det hela rätt!?
 
ok, tackar!
men om jag kompleterar med ett k&n filter och/eller powercomander då bör jag tänka på att ta kontakt med någon som mappar hojen?
om jag har förstått det hela rätt!?

eventuellt kan du ju hitta en färdig mapp om någon har gjort en med samma spec som du har (samma slipon och filter..)

borde väll bara vara att tanka in den i powercomandern via USB,

Själv har jag skickat ett mail till fabriken jag köpte mitt Slipon ifrpn och kollat om dom har någon mapp till hojen,
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top