Kawasaki Z750/Z1000-tråden

100 mil

Ja då har man rullat 100 mil på Z:an... Grymt kul hojj. Finns det fler Z:a ägare från Malmö trakten här?
 
är från hörby. inte så långt från malmö.
har själv en svart z1000 -09. har rullat 43mil på den sen i fredags, och jag håller med dig, grymt rolig cykel.
ska ner till sjöborakan i morron, om bara vädret tillåter
 
Hej!
Jag funderar på att köpa en Z750.
Så jag tänkte att jag frågar er som vet vad jag ska tänka på.

Vad ska jag tänka på?
Vilka årsmodeller är strypta och är de lätta att strypa av?
Vad har de för service intervall?
Vad är bra och vad är dåligt med dem?

Tacksam för svar!
//Lina

Köp min:)
 
är från hörby. inte så långt från malmö.
har själv en svart z1000 -09. har rullat 43mil på den sen i fredags, och jag håller med dig, grymt rolig cykel.
ska ner till sjöborakan i morron, om bara vädret tillåter

Där ser man. Är där folk varje onsdag? Just idag kan jag inte men tänktew ta en tur dit ganska snart.
 
:mad:brukar väl vara rätt gott om folk på onsdagar.
tyvärr så är "ordningsmakten" där iblan och fördärvar oxå:mad::arsele:censored:finger:kulspruta:machinegu:fatta!:sissy
 
Jag är endast ute efter skönare ljud, behöver inte fler hästkrafter i dagsläget. Räcker det med att bara byta till nya slip on eller bör man inst en PC? Någon som i så fall vet vad man kan komma undan med om man inte ska ha det absolut dyraste. Vilka märken på Slipon är kända för "gött" ljud?

Det räcker med slipon. G.P.R Lämnar gottit ljud.
PCIII kan du installera om du tvunget vill ha mer hästar. Det finns folk som säger att man bränner avgasventilerna om man kör med slipon och inte mappar om den. Bullshit!!! Systemet justera bränslemängden själv om du bara monterar slipon. Börjar man sen byta till helsystem o annat luftfilter så klart kan den behöva mer soppa....
 
Dreva om

Är det någon som har provat dreva om med 13 i fram istället för 15? Kan det påverka kedjan iochmed att det blir "snävare" runt drevet eller bör det fungera? Lutar mot antingen 13/orginal eller 14/46 - för att få ner toppfarten till ca 200 och framförallt mer acc:)
 
Dreva om bak istället. 2 kugg ner fram, det är lika mkt som 6 bak. Jävligt mkt!
Testa 44 eller max 45 drev bak o längre kedja. Kuggar du ner 2 drev fram, kommer det förmodligen ligga o skava. Jag kör med 43 drev bak, det märks skillnad. Om du tex monterar ett större drev bak, kan du alltid byta till ett större fram igen, om du skulle vilja ha tillbaka samma utväxling som original.
Dvs, jag har 43-15. Om jag vill ha tillbaka 40-15 utväxlig, kan jag byta framdrevet till 16. Det brukar vara praxis att rekommendera att man byter bakdrev, till ett större, istället för framdrev till mindre. Just pga skavrisken på svingen.

Jag håller med ovannämnda ang slip-on, det kräver inte PCIII + mappning.
Men helsystem, absolut. Helsystem från Akra (race), sänker vikten med nästan prick 10kg. Dessutom får man en jäkla skillnad på respons. Cykeln blir ju allertare och drar på hårt från 8000 varv. (= KUL ;)
Man behöver dock inte hänga sej, utifall man inte får skyhöga HK/vrid ökningar på papper. Bänkar kan visa ganska olika, det påverkar dock inte mappningen i sej själv. Men bänkar man hojen på typ 3 bänkar, kan det skilja ganska mkt på vad de visar. Jag vet en snubbe som fick från 120-129HK med samma hoj, utan någon skillnad förutom det faktum att han gjorde ett upprull, tillika bromsning, på olika bänkar. Man får ca 10-13hk mer på hjulet med helsystem och PC. Sedan sänker du vikten med ca 10kg.
 
Last edited:
hur är era 750´s att starta varma?

jag har en -08 med 440 mil på mätaren.
och jag får känslan av att man får köra på starten ett par sekunder för länge när den är varm. även då är det precis att den startar.

ger man den lite gas när man startar så startar den så snällt så (men insprutare ska väl inte "hjälpgasas" när man startar)
kall startar den hur fint som helst.

hur funkar era?

i övrigt en jävligt skojjig leksak... :yoparty
 
hur är era 750´s att starta varma?

jag har en -08 med 440 mil på mätaren.
och jag får känslan av att man får köra på starten ett par sekunder för länge när den är varm. även då är det precis att den startar.

ger man den lite gas när man startar så startar den så snällt så (men insprutare ska väl inte "hjälpgasas" när man startar)
kall startar den hur fint som helst.

hur funkar era?

i övrigt en jävligt skojjig leksak... :yoparty

Startar direkt man tar på startknappen för mig..
 
hur är era 750´s att starta varma?

jag har en -08 med 440 mil på mätaren.
och jag får känslan av att man får köra på starten ett par sekunder för länge när den är varm. även då är det precis att den startar.

ger man den lite gas när man startar så startar den så snällt så (men insprutare ska väl inte "hjälpgasas" när man startar)
kall startar den hur fint som helst.

hur funkar era?

i övrigt en jävligt skojjig leksak... :yoparty

Samma här, startar alltid direkt. Får dock varmköra 10-15 sek för att den ska orka glida iväg på tomgången om den e kall och svara lite snabbare på gasen.
 
hur är era 750´s att starta varma?

jag har en -08 med 440 mil på mätaren.
och jag får känslan av att man får köra på starten ett par sekunder för länge när den är varm. även då är det precis att den startar.

ger man den lite gas när man startar så startar den så snällt så (men insprutare ska väl inte "hjälpgasas" när man startar)
kall startar den hur fint som helst.

hur funkar era?

i övrigt en jävligt skojjig leksak... :yoparty


Har samma symtomen på min :S och den har gått 200 mil
 
Lägre styre??

Kawafriends,

Jag är en 167 cm kort tjej och når ner med halva foten efter att min z750 är aningen sänkt. Det kan jag leva med.
Mitt problem är att jag får känningar i nacke/traps efter längre körning, särskilt i lite högre fart, vilket jag tror är relaterat till det höga styret som nästan blir lite kärringcykelaktigt i förhållande till min överkropp, särskilt när jag lutar mig över tanken. Ni förstår nog vad jag menar.... :D
Har någon bytt till ett läge och mer rakt styre? Något särskilt som rekommenderas? Jag ska iväg och kika i dagarna men tar gärna emot tips så jag vet vad jag ska kolla in extra noga. :)

Tack på förhand!

Mvh,
Mirre
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top