Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Tjena,

Har nu fått det sug i magen som ni andra säkert också haft. Jag bara måste ha en Z! :yoparty
Har funderat på både Z750 och Z1000, 07 eller 08 årsmodell. Det jag nu undrar över är effekten och hur man upplever hojen. Har tidigare kört diverse äldre sporthojar och det skulle kännas dumt att byta till nåt som känns långsammare.
Hur är det egentligen med Z-hojarna? Känns effekten tillräcklig? Jag vet att det är svårt att ge ett enkelt svar på detta, men alla kommentarer är välkomna. Säkert många här som kört diverse sporthojar tidigare och bytt till Z.
100/120hk känns en aning lite i jämförelse med exempelvis FZ1 ans 150hk.

Kör för närvarande en ZXR750 med cirka 120hk. Kommer jag bli besviken om jag byter till Z750/Z1000?

Hejsan,
du kan ju komma och prova min så fort snön smällt lite. Har själv inte någon erfarenhet av denna ännu eftersom jag köpt denna nu i vinter, och de e ju en 1000 men nästan samma ändå. Vi bor ju inte så långt ifrån varandra. Norra jungsund, typ 14 km från vasa torg.
Välkommen :tummenupp
 
Hejsan,
du kan ju komma och prova min så fort snön smällt lite. Har själv inte någon erfarenhet av denna ännu eftersom jag köpt denna nu i vinter, och de e ju en 1000 men nästan samma ändå. Vi bor ju inte så långt ifrån varandra. Norra jungsund, typ 14 km från vasa torg.
Välkommen :tummenupp

Tjena,
Jasså det blev en Z1000 nu efter stölderna å den skiten.
Bor själv i Smedsby så jag har inte så långt till Rapid. De har både 750 och 1000 som bara står och väntar på att köras. :)

Kom ihåg att skriva här då du tagit premiärturen.
 
Tjena,
Jasså det blev en Z1000 nu efter stölderna å den skiten.
Bor själv i Smedsby så jag har inte så långt till Rapid. De har både 750 och 1000 som bara står och väntar på att köras. :)

Kom ihåg att skriva här då du tagit premiärturen.

Jo de blev det, skönt när allt är klart efter stölden och försäkringsbolag osv... Just du bor så nära, då e de ju inga problem, själv varit inne å sett på den vita, pärlvitt e ju skit fint!
Jo så fort de blir lite mera tort så ska man ut. E d du som bor nära Mikaela, typ 5:an, efter senior huset? Jobbar där på seniorhuset själv.
 
Tack så mycket för feedbacken. Det är just sånt här jag är ute efter.
Det är väl bara att vänta till snön försvunnit och ta sig en provtur för att bilda sig en egen uppfattning. :)

Jag har inget behov att att ligga och pressa i 200+ så det är på så sätt onödigt med en stor sporthoj. Jag antar att exempelvis Z750 hänger med större hojar rätt bra upp till 140-150km/h iallafall.

Sen skadar det ju inte att försäkringen bli lägre också. :tummenupp

Kan inte sätta fingret på vad det är som lockar med Z-modellerna, men jag misstänker att det inte går att komma undan nu mera.


Ja de hänger med bra upp till de hastigheterna!

Stämmer bra att försäkringen blir lägre, tycker att den är riktigt förmånlig.

Det som jag fastnade för var helt enkelt designen, gillar den skarpt sen den uppdaterades -07!:)

Här har du lite att läsa om den:
http://www.fastbikes.se/index.php?option=com_content&task=view&id=59&Itemid=52

Hej jag tänkte köpa en ny hoj till våren.
Jag har en ER6N nu och tycker den är kanonskön att köra men för lite HP.
Tankarna går till en Z750 el Z1000.
Nån som kan ge lite uttalande om dessa hojar för å nackdelar, vad jag har förstått är det samma ram och vikt?
Är det stor skillnad på effekt?:va
Är försäkringen lika dyr på dessa?
/Richard

Ram och vikt har jag ingen aning om, det är säkert samma.
Z1000 har ca 20hk mer.
Försäkringen är dyrare på Z1000.
Du har all specifik info på www.kawasaki.se :tummenupp
 
Last edited:
Du gillade en grön en också vill jag minnas :D

Kan bara instämma, därför jag var noga med att skriva om z750 i allmänhet och inte just "denna z750:n"

Repans ex-hoj är en otrooligt vacker, omlackerad sak :bow
Han tycks inte riktigt kunna släppa taget om den heller...:pannkyss


"OFFE": tackar! Bara att göra slag i saken själv! Din ER-6:a ser iofs också trevlig ut, har inte sett den i Höör dock? Var ute och körde en sväng i de trakterna igår..
 
Jo de blev det, skönt när allt är klart efter stölden och försäkringsbolag osv... Just du bor så nära, då e de ju inga problem, själv varit inne å sett på den vita, pärlvitt e ju skit fint!
Jo så fort de blir lite mera tort så ska man ut. E d du som bor nära Mikaela, typ 5:an, efter senior huset? Jobbar där på seniorhuset själv.

Nja, höghus nära biblioteket.

Pärlvit är helt klart den färg jag kommer välja om det blir att köpa 1000. Blir det 750 vet jag inte hur det blir.
Farsan lackar bilar till yrket så om inte annat blir det att måla om det första man gör. :D
 
Kan bara instämma, därför jag var noga med att skriva om z750 i allmänhet och inte just "denna z750:n"

Repans ex-hoj är en otrooligt vacker, omlackerad sak :bow
Han tycks inte riktigt kunna släppa taget om den heller...:pannkyss


"OFFE": tackar! Bara att göra slag i saken själv! Din ER-6:a ser iofs också trevlig ut, har inte sett den i Höör dock? Var ute och körde en sväng i de trakterna igår..

hallå! var i lund ida å körde:tummenupp
ja men det ska bli en z 750 för mig med denna sommar, tycker min saknar effekt, men den är riktigt rolig å köra..
 
Bilder?

Är det förresten nån som vet var det finns bilder på moddade Zätor?
Har goooglat, men det verkar knapert av -07 oc nyare...

Allt från småsaker som bellypans och stjärtar till mer omfaatande grejer intresserar. Måste ju få inspiration... :)
 
har med letat som f*n efter diverse styling tillbehör till nya z1000, men hittar inget som jag direkt gillar. shoppat hugger och kedjeskydd i kolfiber iaf, samt rensat baken och ett par laser hotcam i kolfiber landar i brevlådan någongång nästa vecka :) någon som hittat någon snygg bellypan i kolfiber till z1000 07?
 
hejs:)

snaaart ägare till en limegrön kawa z1000 så tänkte ansluta mig till den här communityn. ngn som vet hur det ligger till med fjädringsinställningen på kawa z1000 08? 07an har ju fått kritik om att vara grymt nervös i hög fart med orginalinställning, men nu har jag hört rykten om att d ska va kirrat på modell 08, nån som kan bekräfta eller dementera? ni som har kawa z1000 , e ni nöjda med era hojar eller? har själv haft en kawa z750 som jag har varit grymt nöjd med, men alltid kul med lite mer effekt osv:yoparty
 
tjena...
Har precis inhandlat en z750 -04(förövrigt min första-hoj) och började kolla lite på försäkringar...
Huvva va dyrt... Undrar lite vad ni har för försäkringsbolag och försäkring?

Billigaste för mig som jag hittat var Folksam med 16 236:- i premie helförsäkrat helår (10 934:- om jag går SMC's sporthojkurs).
 
Last edited:
tjena...
Har precis inhandlat en z750 -04 och började kolla lite på försäkringar...
Huvva va dyrt... Undrar lite vad ni har för försäkringsbolag och försäkring?

Billigaste för mig som jag hittat var Folksam med 16 236:- i premie helförsäkrat helår (10 934:- om jag går SMC's sporthojkurs).

äsch då.. de e ju billigt, ja har 45-50kkr per år på min :D
 
tjena...
Har precis inhandlat en z750 -04(förövrigt min första-hoj) och började kolla lite på försäkringar...
Huvva va dyrt... Undrar lite vad ni har för försäkringsbolag och försäkring?

Billigaste för mig som jag hittat var Folksam med 16 236:- i premie helförsäkrat helår (10 934:- om jag går SMC's sporthojkurs).

Jag har min försäkrad på Bilsport&MC.
Det blev billigast för mig, kolla upp vad du
får ge där om du inte redan gjort det.
 
Jag har min försäkrad på Bilsport&MC.
Det blev billigast för mig, kolla upp vad du
får ge där om du inte redan gjort det.

jodå, jag har kollat runt lite...
Folksam Året runt.: 16 236:- (10 934:- med SMC's sporthojkurs)
Bilsport & MC: 19 769:- (8 330:- halvf.)
Länsförsäkringar: 33 000:-
If: 31 200:-
Dina Försäkringar: 34 000:- halvf.

Blev hos Folksam med en sporthojkurs i siktet...
 
jodå, jag har kollat runt lite...
Folksam Året runt.: 16 236:- (10 934:- med SMC's sporthojkurs)
Bilsport & MC: 19 769:- (8 330:- halvf.)
Länsförsäkringar: 33 000:-
If: 31 200:-
Dina Försäkringar: 34 000:- halvf.

Blev hos Folksam med en sporthojkurs i siktet...

uj, jag skulle få betala 5800kr på bilsport för hel/hel om jag gick med i smc
 
Till alla er som satt på slip-on på Z750 -07!!!

Funderar på om jag inte kan klara av att sätta på det själv, inte för att det är särskilt dyrt att göra det på verkstad, men det är meckigt att lämna in hojen.

Min fråga:

In i orginaldämparen är två sladdar kopplade, misstänker att de styr något med motstånd i dämparen, skit samma, det slip-on jag tänkte köpa (GPR) kan man inte koppla in dessa i. Vad göra med kablarna?
 
Till alla er som satt på slip-on på Z750 -07!!!

Funderar på om jag inte kan klara av att sätta på det själv, inte för att det är särskilt dyrt att göra det på verkstad, men det är meckigt att lämna in hojen.

Min fråga:

In i orginaldämparen är två sladdar kopplade, misstänker att de styr något med motstånd i dämparen, skit samma, det slip-on jag tänkte köpa (GPR) kan man inte koppla in dessa i. Vad göra med kablarna?

det e bara att lägga dom åt sidan! rulla ihop dom ocgh sätt fast dom på en lämplig ställe på hojen, det gjorde jag på min z1000 funkar perfekt:tummenupp
 
Last edited:
Till alla er som satt på slip-on på Z750 -07!!!

Funderar på om jag inte kan klara av att sätta på det själv, inte för att det är särskilt dyrt att göra det på verkstad, men det är meckigt att lämna in hojen.

Min fråga:

In i orginaldämparen är två sladdar kopplade, misstänker att de styr något med motstånd i dämparen, skit samma, det slip-on jag tänkte köpa (GPR) kan man inte koppla in dessa i. Vad göra med kablarna?

Tjena,

Det är ganska lätt att byta själv, jag klarade det och jag är inte speciellt van att skruva med saker.

Till mitt slip-on fick jag med en anvisning om hur man ska göra med de där 2 kablarna, det finns ett litet hål som du kan peta upp dom i så de hamnar under förarsadeln. Där "stripade" jag fast dom i ett befintligt hål. Samt så fick jag med 2 st distanser som man sätter på kablarna så att vajrarna inte får för mycket "spelrum" när man gasar. De ska inte låsa vajrarna, utan bara begränsa spelrummet.

Om du inte fick med en sån bruksanvisning så kan jag skicka min, har ingen användning för den längre!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top