Kawasaki Z500 B3 värmeproblem

Adse

Ny medlem
Gick med
10 May 2016
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z500, GSX-R 600
Tjenare Allihopa!

Efter en lång och härlig semester(mestadels meckande.. hehe) behöver jag ytterliggare hjälp, eller rättare sagt konfirmation på ett problem.

Jag och en god vän bytte cylinderfotspackning, allt lirar hur bra som helst - inga läckor.
När vi satt ihop allt igen passade jag på att byta till 10w40 semi sonic olja från A9 - Skulle fungera till en gammal 80-talare..enligt XLmoto.

Dock blir MC:en väldigt varm efter ett tags körande och verkar mer "orkeslös" än innan. (varvar även upp vid stopp/stillastående)
Jag misstänker att jag bör byta upp mig till 92,5 munstycke istället för original 90 - Då stiften är en aningen vita. Kan det vara så att motorn behöver bättre blandning efter vi fått allt tätt? sitter trotts allt 4-1 avgas med SIMONS-dämpare. Jag kommer få hem sportluftfilter inom tid, kanske lika bra att byta till 95 i samband(?)

Tack på förhand,

Adam
 
Det låter som att ni har fått det tätt vid cylinderfoten men att ni får in tjuvluft ngn annanstans. Testa att köra med startgas alt ta hjälp att lite eltejp för att hitta läckan.

Luftborken har en tendens att spricka och förgasargummina kan också bli gamla och hårda.

Börja där och återkom.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
Det låter som att ni har fått det tätt vid cylinderfoten men att ni får in tjuvluft ngn annanstans. Testa att köra med startgas alt ta hjälp att lite eltejp för att hitta läckan.

Luftborken har en tendens att spricka och förgasargummina kan också bli gamla och hårda.

Börja där och återkom.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Den drog inte tjuvluft innan, men kanske har insugsgummina fått lite stryk när vi tog på och av förgasarna? Konstigt att den bara går upp i varv när den blir riktigt varm(så pass varm att växlarna är svår(are) att få i). Man ska väl inte behöva byta huvudmunstycke bara för man fått allt tätt igen.. det vore galet.
 
Det räcker med att gummin sitter liiite fel så kan det hända. Tro mig, släpper jag en riktig brakskit när jag sitter på hojen så kan den börja rusa...

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
Det räcker med att gummin sitter liiite fel så kan det hända. Tro mig, släpper jag en riktig brakskit när jag sitter på hojen så kan den börja rusa...

Skickat från min A0001 via Tapatalk

HAHAHA! Ska kika på det med startgas som du säger!
Rätt svårt att laga dock, får ha någon massa som tåler vibrationer..
 
Vulktejp är din vän

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
Tycker det känns som att tändningen flyttat sig en aning.

När vi satte ihop allt dubbelkollade vi så tändningen stod i TDE/nollad.. går inte ojämt på så sätt - känns mer som bränsleproblem. Men värt att kolla efter jag kikat på insug m.m. Tack för tipset Raffe!
 
Tycker det känns som att tändningen flyttat sig en aning.

När vi satte ihop allt dubbelkollade vi så tändningen stod i TDE/nollad.. går inte ojämt på så sätt - känns mer som bränsleproblem. Men värt att kolla efter jag kikat på insug m.m. Tack för tipset Raffe!
 
Nu har jag testat att spraya startgas på både insug och vid luftburken, verkar inte gå upp i varv.
Såg även att stift nummer 4 är chokladbrunt, som det ska vara - medan stift 1 är vitt.
Förövrigt fungerar inte cykeln om kranen är på ON eller reserv, utan endast på PRI(som har en direktslang till förgasare nummer 4-som även flödar över smått).
Det är som de brukar vara - Lös ett problem och du får 3 nya! :banana:yoparty
 
Jag är mest impad över att du fick bort, och dit, förgasarbryggan. Den sitter ju helt otroligt fastklämd mellan insug och luftburk. Hayes verkstadshandbok hade inte ens tips, utan det stod att om någon har ett förslag så fick man gärna höra av sig till dem:)
 
Jag är mest impad över att du fick bort, och dit, förgasarbryggan
Just det, sidan mot toppen brukar ju funka men mot luftburken är det satan knepigt.
Med nya gummin mot luftburken är det bara krångligt, med gamla gummin är det snudd på hopplöst.
Imponerande om det lyckades med de gamla.
Jo jag vet vad nya kostar..
 
Jag är mest impad över att du fick bort, och dit, förgasarbryggan. Den sitter ju helt otroligt fastklämd mellan insug och luftburk. Hayes verkstadshandbok hade inte ens tips, utan det stod att om någon har ett förslag så fick man gärna höra av sig till dem:)

Haha, vi hade ett rent helvete kan jag säga. Höll på i två timmar för att få på allt igen. Gummina var stenhårda, vi fick fila i luftburken för att få på dem igen i skårorna. (detta är tätat med vulktejp - Inget läcker igenom vad jag märker med startgas) :yoparty

Har ni någon aning om vad som kan vara fel om ni kikar på mitt förra inlägg?! verkar ju helt sjukt att ena stiftet är fint och de andra helt vitt.. Kan det vara så att jag inte skall behöva ställaförgasarna, utan att det helt enkelt blivit skit i 2-3-4 -inte får tillräckligt med soppa?!
 
Just det, sidan mot toppen brukar ju funka men mot luftburken är det satan knepigt.
Med nya gummin mot luftburken är det bara krångligt, med gamla gummin är det snudd på hopplöst.
Imponerande om det lyckades med de gamla.
Jo jag vet vad nya kostar..

Hm Hm låter spännande. har planerat att ta bort bryggan på min Z400J från -82. Den har TK-förgasare. Låter som om gummina mot luftburken är dyra?? Vad handlar det om för belopp?
 
Hm Hm låter spännande. har planerat att ta bort bryggan på min Z400J från -82. Den har TK-förgasare. Låter som om gummina mot luftburken är dyra?? Vad handlar det om för belopp?

Finns på Ebay för cirka 400, men det tar ett tag att få hem.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top