Kawasaki Z400 R2/TWIN Slang från cylindrarna?

optiix

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2017
Ort
Trelleborg
Hoj
Kawasaki Z400 R2 TWIN 1983
Hej.
Nybörjare på motorer. Skall ta MC kort. Nyss köpt en Mycket billig hoj pga ekonomin. Tänk övningsköra med men lite problem har framkommit redan (fått lite hjälp av en granne som kan lite mer än mig änså). I alla fall. Den tände inte på höger sida så en ny tändspole är beställd. Samtidigt passade jag på att byta oljefilter och olja som är köpt hos riktig MC handlare. Min idé nu är att sätta på sportluftfilter, modell "kon" istället för det stora fula lådan. Det sitter dock en slang från toppen på motorn och in i denna box (efter luftfiltret men i boxen, vg se bild). Fråhan är. Är detta för överflödig luft skall kunna tryckas ut från motorn när kolvarna jobbar och isf kan man inte ta bort den slangen helt, alt sätta en kortare stump slang på och nått litet galler för att skit ej ska komma in, typ en sil från en kran lr något (eller givetvis om det finns "riktigt" att få¨tag på för en snart 40 år gammal hoj. Rätta mig gärna på namnen jag nämner. Jag vet jag är okunnig men vill gärna lära mig mer.cylinderslang1.jpgcylinderslang2.jpg Slangen jag tänker på är den tjocka som lag lagt pennan på. NI ser den även på bild två löpa ner och bara avsluta i denna boxen som befinner sig efter där liftfiltret idag skuruvas på.
 
Eftersom du har vakumförgasare på hojen så kan det bli problem med
dessa om du skippar luftboxen och original luftfilter.
Envisas du så kan du dra slangen med en förlängning ut vid bakskärmen:)
Det är bara en avluftning från toppen.
 
Tack. Okej. Det bästa är alltså att ha kvar boxen men det är inte helt nödvändigt tolkar jag dig som. Slangen jag frågade om kan man förlänga till bakskärmen säger du. Är det inte risk att mer skit kommer in då. Är det inte bättre att göra den några centimeter lång enbart och på något vis sätta på ett litet metallfilter? Eller du tänker att är slangen så lång så lär inget komma upp där? Tusen tack igen för så snabbt svar föresten (hoppas på mer svar dock) :)
 
Tycker du ska vänta byta till sportluftfilter tills du fått den att gå bra .Svårt och veta vad som är fel sen om du byggt om för mycket
 
Vill du roa dig med att bygga om och lära dig mecka så kan det vara värt ett försök men vill du ha en fungerande hoj att lära dig köra på så är det smartare att behålla luftboxen. Chansen finns att du får lära dig en del ändå, det brukar bli så med äldre hojar.

OM du ändå tar bort luftburken så räkna med att behöva byta förgasare för att få till motorgången.
 
Berserkern och Josef. Tack för era svar. Luftboxen får sitta kvar. Just nu är målet att ta kort och få den att köra och inte snygga till den! =)

Mvh, Robban
 
Jag har en sån där hoj jag kör runt på nästan dagligen, och den verkar i det närmaste omöjlig att ta livet av. Behåll luftburk och filter som det ska vara, annars kommer den som folk säger aldrig gå bra.
Dom där förgasarna har gummimembran under dom blanka locken uppepå (4 skruvar och lätt att kolla) När dom blir gamla och spricker går hojen fortfarande lika bra, men vägrar fullständigt att gå fortare än 100. Vill minnas att det finns nya att få tag på som kallas Librane.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top