Kawasaki Z300, Z800e eller ER-6n?


Ska du ändå titta på ER6 så ta en titt på Z800e som du tänkte med, mycket roligare motorljud.

Halvtaskiga videos, står ju bara still och varvar knappt något.
Men radfyra tycker jag låter sjukt tråkigt. ER6 med öppet blås och fullt vrid på rullen är det inte mycket som slår tycker jag(åtminstone inte i den storleken). :)

Jag har förövrigt kört ER6 i 9 år nu, och den har gjort allt från pendling till bandagar. Aldrig strulat.
Har byggt om min en del och bl.a. bytt styre, fotpinnar, framlyset, plockat bort kåpor, lackat om osv. Förutom alla andra vanliga mods som annat blås, tailtidy etc.
Kul med en hoj som går alldeles tillräckligt fort, låter gött, är väldigt lätt och rolig att svänga med samt billig att äga, underhålla och bygga om.

PS. Den har förnedrat mången literhoj på såväl bandagar som gruppkörningar, ofta fått höra att de aldrig trodde att en "liten" ER6 kunde gå så fort. :)
(säger en del om många plastraketförares kapacitet kanske..)

Bifogar en bild.2014-08-25 15.41.25.jpg
 
Last edited:
Halvtaskiga videos, står ju bara still och varvar knappt något.
Men radfyra tycker jag låter sjukt tråkigt. ER6 med öppet blås och fullt vrid på rullen är det inte mycket som slår tycker jag(åtminstone inte i den storleken). :)

Jag har förövrigt kört ER6 i 9 år nu, och den har gjort allt från pendling till bandagar. Aldrig strulat.
Har byggt om min en del och bl.a. bytt styre, fotpinnar, framlyset, plockat bort kåpor, lackat om osv. Förutom alla andra vanliga mods som annat blås, tailtidy etc.
Kul med en hoj som går alldeles tillräckligt fort, låter gött, är väldigt lätt och rolig att svänga med samt billig att äga, underhålla och bygga om.

PS. Den har förnedrat mången literhoj på såväl bandagar som gruppkörningar, ofta fått höra att de aldrig trodde att en "liten" ER6 kunde gå så fort. :)
(säger en del om många plastraketförares kapacitet kanske..)

Bifogar en bild.View attachment 416750

Vilken skönhet du har där, gillar din front mycket mer än 2014 års modell.
Tack förresten för din input, råder inga tvivel om att du är för ER-6N så jag lägger dig i den "högen" ;)
 
Gällande uträkning av pris tror jag du får utgå från blocket och kolla prisskillnaden för respektive år och jämföra själv.

En er6 från 2012 med 1600 mil går från 45.000kr och en 08 med samma miltal kostar 40.000 (båda hos handlare)

Det största prisfallet är när du kör ut från handlaren med din nya hoj.

Litar du på säljaren så går det ju att köpa utan att provaköra, bara du gör en grundlig säkerhetskontroll, så att alla lager är fina och så vidare. Jag köpte min er6a utan att provköra.
 
Vad gäller begagnat och risker med att få någon skräphoj så verkar du vara en både trevlig och vettig prick, så det borde inte vara helt omöjligt att få med sig nån från forumet att kolla på en hoj som kan provköra den åt dig. Hade jag inte passat på att bryta ryggen i höstas hade jag gärna hjälpt dig med den biten, men är inte helt färdigbakt på rehaben än. :crash
Och vad gäller begagnatpriserna så är du ute i god tid, vilket generellt sett är bra men begagnatmarknaden på hojar har inte riktigt kommit i full sving än, så vänta en stund till om du vill få lite mer koll på priser.

I övrigt tycker jag det är onödigt att ta i beaktande vad du kan tänkas vilja ha för hoj om 2 år när du ska köpa din första hoj nu. Dels för att du kommer ha tröttnat grundligt på hojen du väljer nu, och dels för att smaken hinner ändras en hel del på två år, och man hinner kära ner sig i åtminstone 2-3 hojmodeller om året, så köp det som får hjärtat att ticka lite mer NU, och skit i om 2 år, för då kommer du bara vara glad att ha ett svepskäl att byta hoj ändå. :hihi

Min personliga metod för att välja hoj är att jag går och har ångest i ett år, velar som fan fram och tillbaka mellan ett konstant krympande urval hojar tills bara en återstår, sedan köper jag en som överhuvudtaget inte fanns på kartan. :crash
Bara för att jag blev störtkär i den.
 
Vill inte klanka ner på de som gillar Er-6an men i mitt tycke var det den tråkigaste hojen jag nånsin kört, och det var ostrypt!

Därmed inte sagt att jag ogillar alla mindre hojar i streetstuk. Har kört både z750n och dukes vilket jag rekommenderar framför er6an. Z800 är ju både snyggare och ska vara bättre än 750n. KTM är alltid roliga även om stylingen är hata eller älska känns det som. För att svara på din fråga, med de alternativ du ger hade jag kört på Z800.
 
Om någon är intresserad av att veta så blir det troligtvis en ny ER-6N 2014 års modell.
Var förbi handlaren idag och reserverade den, blir troligtvis köp imorgon eller på onsdag. Är riktigt nöjd med den, den är en riktig beuaty!

Testade att sitta på en Z800 men den var på tok för klumpig för 35kw, KTM 390 var ful (imo) och tråkigt likaså. Ninja 300 var snyggare än väntat, men i längden tror jag ER-6n är roligare och mer värd.

Tack allesammans för all input, uppskattas enormt!
 
Vill inte klanka ner på de som gillar Er-6an men i mitt tycke var det den tråkigaste hojen jag nånsin kört, och det var ostrypt!

Därmed inte sagt att jag ogillar alla mindre hojar i streetstuk. Har kört både z750n och dukes vilket jag rekommenderar framför er6an. Z800 är ju både snyggare och ska vara bättre än 750n. KTM är alltid roliga även om stylingen är hata eller älska känns det som. För att svara på din fråga, med de alternativ du ger hade jag kört på Z800.

Men du mäter prestanda på ostrypta hojar. Men plockar man bort 60 procent av en vanlig z800 a effekt, då blir den garanterat tråkig som en symaskin.

Hade däremot frågan vilken som är bäst strypt enbart på pappret, då blir svaret annorlunda. Med två små åtgärder ( lossa en plåtbit "trottelstopet" och dra ur en u- länk under sadeln) då förvandlas tråkmånsen till en ganska körglad mc på 95 hk.

Man skall inte glömma Honda CB 500 eller CBR 500 som är byggda för mellanklass med 48 hk original ( 2013 -) Dlm är ett mellanting mellan z300 och er 6. Dessutom kan man köra upp på den hojen för a2 vilket inte är möjligt på z 300 p.g.a för lite kubik.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top