kawasaki z1000j problem!

jerry78

Medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha Dragstar 1100
Hej alla! jag köpte en kawasaki z1000j -82 av min granne som gick illa. först kom jag fram till att den bara gick på 3 cylindrar ok så var det cdi boxen som var kass, hittade en ny på tradera. gick fortfarande illa så köpte renoveringssats komplett till förgasarna och gjorde rent all grundligt. synkningen av förgasarna var bra så pillade lite med luftskruven,,, kändes som den betedde sig konstigt när man skruvade ok ändrade lite på tomgångsskruven att den ville rusa i gas? gick fortfarande illa, när man körde på låg fart så plöddrade den ok när man gasade upp lagom gick den hyffsat ok sen på fullgas ville den inte gå fullt ut. kollade tändstift ok där var ett stift som var vitt ok 2 var lagom bruna ok det sista lite mer svart. bytade till nya stift tror det satt fel i sen innan. sänkte clipset på nålen så mer bränsle ok skruvade ut luftskruven 1 1/2 varv,, startade bra ok svarade bra på gas så trodde den skulle gå bra men icke :-( plus att jag tycker det känns som motor blir jädrigt varm. så ni som kan vad är era funderingar??? kan de vara så den går dåligt pga ventilerna eller ringarna e kassa?? hoppas det inte har nått med förgasarna att jag iallafall kan utesluta det?? hojen har gått 6200mil tacksam för svar! mvh Jerry
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kompet har inte större inverkan på högre varvtal så det vita tändstiftet är det du ska koncentrera dig på.

Saknas det en synkplugg så att den drar tjuvluft? Reservdelsnummer #92068006 eller #390311009

Du har förmodligen missat någon liten intern kanal vid rengöringen. Inga spruckna insugsgummin?

1631981173062.png
 

jerry78

Medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha Dragstar 1100
hej ok tack för svaret ska undersöka detta imorgon,,, alla gummin bytta med och nya pluggar
 

jerry78

Medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha Dragstar 1100
ny update! såg plus o minus va förväxlat på tändspole om de nu gör stor skillnad? skruvade ut luftskruven ett halvt varv,, pillade lite med tändhattar ok kablar ok nu går den bra förutom vi fullgas vid 5000rpm ok lossnar vid 7000rpm.. kan de forfarande vara inställning på förgasare eller ska man byta tändkablar och tändspolar kanske??
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
kan ju gå lite fett vid fullgas 5000 inom att du höjde nålarna, tror inte på tändspolar men kablar är ju gott o få bytt.
går den fortfarande varm,, kolla centrifugalfötändningen att den går lätt på axeln o att fjädrarna verkar ok, vrid med fingrarna fjädrar tillbaka ok , ibland så kärvar/rostar den så att den inte reglerar upp tändningen på högre varv (15grader fast tändning e inge bra)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kolla även diafragmat på trottlarna. Gamla får sprickor och läcker. Plus och minus på tändspolarna spelar ingen roll, den är helt isolerad från det yttre.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har du bestyckat om för E10. Om inte beställ 10/12% större munstycken så skall du se att den funkar sedan.

Allternativt töm tanken häll i Acylat bensin alternativt 98 oktan o går den bra då så måste du bestyckad om.

Är det cv föggar bestyckat man först så att hojen går som den skall gasenibott max effekt sedan går man på lågfart o mellanregister.. Precis tvärtom mot trottel förgasare.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Kommer ihåg min tvåcylindriga hoj. Provade med mindre munstycken vid nåt tillfälle. Den rusa lite å tomgången var ojämn.
Så det låter som nåt med bränsletillförseln
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Kommer ihåg min tvåcylindriga hoj. Provade med mindre munstycken vid nåt tillfälle. Den rusa lite å tomgången var ojämn.
Så det låter som nåt med bränsletillförseln
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har du bestyckat om för E10. Om inte beställ 10/12% större munstycken så skall du se att den funkar sedan.

Allternativt töm tanken häll i Acylat bensin alternativt 98 oktan o går den bra då så måste du bestyckad om.

Är det cv föggar bestyckat man först så att hojen går som den skall gasenibott max effekt sedan går man på lågfart o mellanregister.. Precis tvärtom mot trottel förgasare.
 

jerry78

Medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha Dragstar 1100
Hej igen ok tack för alla tips,, jag ska testa mig fram lite med 98 oktan,,,, köpte nya trottlar med nya membran så det var full renvoveringskitt till förgasarna. ffår bli lite mer mek i helgen så återkommer.
 

jerry78

Medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha Dragstar 1100
hej igen nu har jag kollat iallafall centrifugalförtändningen ok där verkar allt i sin ordning... hittade en som skrev samma problem på ett annat forum ok skrev såhär ...

Hejsan..

Den går bra upp till 6500varv sen så börjar den blöddra å blir bra igen vid 7500-8000varv....

Tacksam för tips

Har bytit tändkablar, stift,luftfilter,cdi box å pickup coils..

Det sitter ett 4-1 system på som läcker lite vid skarven till ljuddämparen..

Mvh Stefan


det som jag reagerade på var att jag oxå har satt dit ett 4-1 system så då e frågan behöver man bestycka för det??? har orginal luftfilter ok burk. mvh Jerry
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
hej igen nu har jag kollat iallafall centrifugalförtändningen ok där verkar allt i sin ordning... hittade en som skrev samma problem på ett annat forum ok skrev såhär ...

Hejsan..

Den går bra upp till 6500varv sen så börjar den blöddra å blir bra igen vid 7500-8000varv....

Tacksam för tips

Har bytit tändkablar, stift,luftfilter,cdi box å pickup coils..

Det sitter ett 4-1 system på som läcker lite vid skarven till ljuddämparen..

Mvh Stefan


det som jag reagerade på var att jag oxå har satt dit ett 4-1 system så då e frågan behöver man bestycka för det??? har orginal luftfilter ok burk. mvh Jerry
Svar på sista frågan. Ja, du kan eventuellt behöva bestycka om vid byte till ett annat avgassystem.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För att 100% kunna utesluta förgaseriet lär du mäta med bredbandslambda. Köp i sverige för lite drygt 2000 spänn - eller boka en bänkkörning.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
håller med anders köp en bredbandslamda typ aem uego "bra skit" ,svetsa in en bung/anslutning till bredbandslamdan .0 du kan sluta gissa vad som händer (rekomenderar att du sätter den på lamda värde
det är lättare att se än afr, lambda ett ok utom på fullt spett som bör vara 0.9 lambda för max effekt
(bredbandslamdan är en investering som lönar sej i längden)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top