Kawasaki z1000 med växelproblem

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Var ute o nöjeskörde med kawa. Tog först några rutinmessiga byavarv innan jag skulle ut på några fina väga.

Stannar till vid en besinmack i 2 min för att snack och kör sen ut på en raka. Gasar lite för att styla för vännerna men växlade vid 5-7 varv och ingen fullgas.
Då hände det. Är bortom synhåll faller tillbaka till min lugna körstil. Drar in kopplingen för att gå upp i 4 men då smäller det till riktigt högt precis när jag rör växelspaken. Motorn tvärstannade från 4000rpm precis som om vxl låst sig totalt. Hela hojen hoppade till. Var bergsäker på att blocket gick itu.

Rullar i ca 70 släpper upp kopplingen sakta så jag inte går omkull ifall allt är låst.
Då till min förvåning startar den som ingen har hänt.
Provar att lägga i en ny växel och allt är som vanligt. Körde rundan på 1,5 timme där jag kände riktigt på alla växlarna o inget anmärkningsvärt. Därimot tyckte jag att jag kunde känna en svag vibberation från motoårn/vxl efter ett varv i byn innan det hände.

Det har hänt en liknanade sak innan. Svängde av en 90 väg där en kompis låg före. Jag växlade ner från 6 till 3 och luffade. Min kompis gick direkt in i sportmode så jag tänkte jaha. Gasade från ca 3500rpm. Ingen fullgas men typ 70% vid 5000rpm hoppar din in i ett frilägge flyger upp på 8-9 innan jag hinner reagera där den sen hoppar in i treans växeligen. Det small rätt bra då också. Hade det hänt i en kruva hade jag säkert gått omkull. Hände vid 550mil

Jag våldar inte med hojen och kör heller inte på bakhjulet. Ligger därimot o slukar mil på mindre till större vägar. Aldrig cross växlat heller. Mätaren står nu på 925mil och fullservad. Tänkte höra med mekanikern när jag serva den nu i höst men skulle vilja veta om det är fler som råkat ut för detta på den nya z1000.

Sen vad kan felet bero på?
 
Last edited:
Är den så ny och har gått så få mil är det väl en garantigrej, lämna den till en kawavekstad så får dom ta ner lådan och kolla...
 
Du kan ha fått i ett "mellanfriläge". Har hänt mig med på min zx10:a. Mellan tvåan o treans växel. Small till duktigt. Kawas växellådor kräver en bestämd fot. Men be en mek kolla på hojen, helt klart.
 
Du kan ha fått i ett "mellanfriläge". Har hänt mig med på min zx10:a. Mellan tvåan o treans växel. Small till duktigt. Kawas växellådor kräver en bestämd fot. Men be en mek kolla på hojen, helt klart.

Detta fick iaf mig att bestäma köpa de två extra åren med garanti.

Jo men ett mellanläge ska ju inte låsa motorn.

Tog en runda nu och den går som en dröm även nu när jag testade med lite hprdare accelationer
 
Nej, det har du rätt i . Mellanfriläge borde inte låsa lådan. Tänkte inte på det - sa flickan :)

Ibland händer det konstiga saker :)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top