roadwraith
All guts, no glory
Var ute o nöjeskörde med kawa. Tog först några rutinmessiga byavarv innan jag skulle ut på några fina väga.
Stannar till vid en besinmack i 2 min för att snack och kör sen ut på en raka. Gasar lite för att styla för vännerna men växlade vid 5-7 varv och ingen fullgas.
Då hände det. Är bortom synhåll faller tillbaka till min lugna körstil. Drar in kopplingen för att gå upp i 4 men då smäller det till riktigt högt precis när jag rör växelspaken. Motorn tvärstannade från 4000rpm precis som om vxl låst sig totalt. Hela hojen hoppade till. Var bergsäker på att blocket gick itu.
Rullar i ca 70 släpper upp kopplingen sakta så jag inte går omkull ifall allt är låst.
Då till min förvåning startar den som ingen har hänt.
Provar att lägga i en ny växel och allt är som vanligt. Körde rundan på 1,5 timme där jag kände riktigt på alla växlarna o inget anmärkningsvärt. Därimot tyckte jag att jag kunde känna en svag vibberation från motoårn/vxl efter ett varv i byn innan det hände.
Det har hänt en liknanade sak innan. Svängde av en 90 väg där en kompis låg före. Jag växlade ner från 6 till 3 och luffade. Min kompis gick direkt in i sportmode så jag tänkte jaha. Gasade från ca 3500rpm. Ingen fullgas men typ 70% vid 5000rpm hoppar din in i ett frilägge flyger upp på 8-9 innan jag hinner reagera där den sen hoppar in i treans växeligen. Det small rätt bra då också. Hade det hänt i en kruva hade jag säkert gått omkull. Hände vid 550mil
Jag våldar inte med hojen och kör heller inte på bakhjulet. Ligger därimot o slukar mil på mindre till större vägar. Aldrig cross växlat heller. Mätaren står nu på 925mil och fullservad. Tänkte höra med mekanikern när jag serva den nu i höst men skulle vilja veta om det är fler som råkat ut för detta på den nya z1000.
Sen vad kan felet bero på?
Stannar till vid en besinmack i 2 min för att snack och kör sen ut på en raka. Gasar lite för att styla för vännerna men växlade vid 5-7 varv och ingen fullgas.
Då hände det. Är bortom synhåll faller tillbaka till min lugna körstil. Drar in kopplingen för att gå upp i 4 men då smäller det till riktigt högt precis när jag rör växelspaken. Motorn tvärstannade från 4000rpm precis som om vxl låst sig totalt. Hela hojen hoppade till. Var bergsäker på att blocket gick itu.
Rullar i ca 70 släpper upp kopplingen sakta så jag inte går omkull ifall allt är låst.
Då till min förvåning startar den som ingen har hänt.
Provar att lägga i en ny växel och allt är som vanligt. Körde rundan på 1,5 timme där jag kände riktigt på alla växlarna o inget anmärkningsvärt. Därimot tyckte jag att jag kunde känna en svag vibberation från motoårn/vxl efter ett varv i byn innan det hände.
Det har hänt en liknanade sak innan. Svängde av en 90 väg där en kompis låg före. Jag växlade ner från 6 till 3 och luffade. Min kompis gick direkt in i sportmode så jag tänkte jaha. Gasade från ca 3500rpm. Ingen fullgas men typ 70% vid 5000rpm hoppar din in i ett frilägge flyger upp på 8-9 innan jag hinner reagera där den sen hoppar in i treans växeligen. Det small rätt bra då också. Hade det hänt i en kruva hade jag säkert gått omkull. Hände vid 550mil
Jag våldar inte med hojen och kör heller inte på bakhjulet. Ligger därimot o slukar mil på mindre till större vägar. Aldrig cross växlat heller. Mätaren står nu på 925mil och fullservad. Tänkte höra med mekanikern när jag serva den nu i höst men skulle vilja veta om det är fler som råkat ut för detta på den nya z1000.
Sen vad kan felet bero på?
Last edited: