kawasaki z1000 -83

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
vet nån vilken effekt en kawasaki z1000 från 1983 har för effekt, farsan har nämligen tänkt köpa en och söker efter specifikationer

C:a 100hk, modellen kom redan på 70-talet så det var nog på sista versen 83.
Finns även i R modell sk Lawson-replica, eftersom han vann nåt amerikanskt mästerskap på en liknade kawa i början av 80-talet.
Vikt runt 260kg fulltankat.
Jag har kört en med, en ok hoj för sin tid men sämre än den jag har nu (men det handlar ju om tyckande för min kan inte anses bra).

Den första Z1000 hade väl bara 78 hästar. Tror knappast det var på bakhulet. De var/är ohemult slöa. 83'an kan inte ha varit på mer än runt 85, större ventiler och annan kamaxel. EFI-modellen hade 100.

jo 78hk stämmer nog att de första hade, kanske inte hände så mycket mer med förgasarversionen då.
De var tänkta som konkurrent till Honda cb900 så de kanske har runt 90hk då.

Jag har haft en Z1000j-81, det stod i regbeviset att den hade ca nittio kusar.

Minnena sköljer över mig, den där hade lite urkapad sadel tror jag? Jag var 16 år när jag brände runt med min, en gång sköt jag ur ett tändstift, men det hängde kvar i kabeln så jag tryckte tillbaka stiftet och satt med foten på tändhatten hela vägen hem, gick inte att bromsa bak för då flög stiftet ur igen :tomten

R modellen ser faktiskt lite fräck ut, men det var en bedrövlig hoj minns jag, stum okänslig fjädring och allmänt dåligt väghållning och bromsar.
Men som sagt charmig var den.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...