Kawasaki z1000 2014

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
En inte helt ny streetfighter men helt klart uppgraderad ser väldigt elak ut! inte överdrivet snygga burkar dock!

Vad kallas den typen av kedjespänning? är Kawasaki först med den? och fördelarna?
kawasaki z1000.jpgkawasaki z1000 sving.jpg

Excenterjustering av kedjan är jättenytt. Kom någon gång på 1920-talet....

Fördelen är att risken att få bakhjulet snett är minimal samt att man kan justera ride high.

Fördelen är att risken att få bakhjulet snett är minimal samt att man kan justera ride high.

Är inte det med ride height både en fördel och nackdel eftersom man måste justera ride height för att spänna kedjan?

excenterjustering (nu när jag vet vad det heter) har jag sett tidigare på fyrhjulingar, dock aldrig på en motorcykel tidigare!

Jag är ledsen, men jag tycker inte att fronten är snygg. Speciellt inte lyktorna. Det blir lite för mycket näsapa av det hela... :rolleyes:

excenterjustering (nu när jag vet vad det heter) har jag sett tidigare på fyrhjulingar, dock aldrig på en motorcykel tidigare!

Min gamla ZZR1100 från 96 hade excenterjustering. Det är väl inte så märkvärdigt egentligen?

Är inte det med ride height både en fördel och nackdel eftersom man måste justera ride height för att spänna kedjan?

Det gör ingen massiv skillnad på ride height när man spänner kedjan, men det är klart att det blir lite skillnad mellan början av kedjans livslängd och slutet av den... Vilket jag inte är tillräckligt bra förare för att märka alls.
Man kan ju dock vända den åt "fel håll" så får man 1-2 cm skillnad i ride height.
Däremot rätt smidigt att ställa in kedjespänningen med det. Två insexnycklar är allt som behövs på Z1000. :)

Gillade kedjespänningen på min Z1000 2010, ser dessutom snyggt ut.

känner på mig att z1000 2014 kommer floppa, iaf i sverige. Dels för att 2010 är snyggare och billigare sen att den just fick några brutala motståndare som ligger i samma eller billigare pris klass. Tråkigt för synonymen Z1000 för mig betyder herren på täppan fast jag får nog ändra uppfattning :-(

Kawasaki har kört med den lösningen åtminstone sen GpZ 750/1100-83. Konstruktionen är som redan påpekats långt äldre. Mest intressant är ju varianten med excentrisk svinginfästning som bimota och Ducati.

Skulle säga att det händer en hel del när man flyttar sig från det "tänkta" läget. Många faktorer som påverkas.

Den fronten var verkligen asful :/

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...