Kawasaki Z1 900 inför nästa säsong!

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Nuuu...
Nu mina damer och herrar, har jag införskaffat mig ett projekt som jag har längtat efter under många år! Hojen ser inte mycket ut för ögat i nuvarande skick, men jag var uppe igår och hämtade hem en superduper preppad Kawasaki Z1 900 -76:a. Väldigt bearbetad i motorn och jag är aningen ett litet snäpp ifrån orgasm.

Det mesta är klart, motorn ska dock rivas och ses över. Där medföljde en massa andra grejer som dock ska upp på ebay!, så som 1015 cylinder med högkomkolvar, nuvarande 1200 cylinder mm :)

Detta är gjort på hojen idag
  • Mikuni rs36 Förgasare, helt nya
  • V&H Sidewinder, original system, samt super-trapp dämpare mm
  • Max portad org topp 37,5/31mm
  • Web-camar,(saftigaste modellen utan underliggande shims)
  • Dyna 2000 tändsystem +spolar+varv regulator
  • Dyna Shiftminder
  • Svetsad vev
  • Ryckutjämnare
  • Förstärkt koppling o camkedja
  • Oljefälla i sump
  • Dog cuttade vxl drev
  • 1200 cyl cylinder med högkomp kolvar
  • Fyrkants sving
  • Borrani fälgbanor
  • Vobbel stag gaffel
  • Koniska styrlager

Detta ska göras inför nästa säsong
  • Fräsa blocket för att få i Big Block 1393cc Kit 13.5:1 Comp Cylinder som man fyndade på ebay för en billig peng
  • Lock-up koppling
  • Nya kammar? :rolleyes:
  • Sen en massa arbete på chassit. Sänkas, rekas, förstärka styrhuvud, blästras etc
  • Lackas om i originallack från 73:ans röd-bruna färgkombination.
  • Centerline bakfälg
  • Bygga om elsystemet
  • Lectron 44 mm med PowerJet? :)

Nu har man säkert glömt hälften av allt som ska göras i ren extas, men bara mer så att alla får en liten bild över hur projektet kommer att se ut.

Målet med hela bygget är att få fram en riktigt cool nostalgihoj som man kan köra lite repor med i Street klassen. Försöka få fram lite av en smygare, som kan bedra ögat men samtidigt ge både ståtuttar och gåshud när den körs. (Se den ursnygga hojen bland uppladdade bilder)

Vad det kommer till hästar så ska det bli intressant att bänka den. Man ska ju inte säga något innan man har det på papper. Men helt klart något som kommer bli spännande.

Fortsättning på detta följer, kommer nog att smälla upp en byggtråd ifall det är fler som har några liknande projekt i källaren och vill ha lite inspiration, eller bara är nyfikna :tummenupp

Bifogat

• PICT0464.jpg
    PICT0464.jpg
    241.6 KB · Visningar: 198
  • PICT0463.jpg
    PICT0463.jpg
    238.1 KB · Visningar: 202
  • PICT0462.jpg
    PICT0462.jpg
    240.8 KB · Visningar: 186
  • PICT0465.jpg
    PICT0465.jpg
    241.2 KB · Visningar: 189
  • PICT0466.jpg
    PICT0466.jpg
    238.3 KB · Visningar: 169
  • PICT0467.jpg
    PICT0467.jpg
    240.6 KB · Visningar: 187
  • PICT0468.jpg
    PICT0468.jpg
    241.4 KB · Visningar: 170
  • DSC04359.JPG
    DSC04359.JPG
    139 KB · Visningar: 304
Kan bli riktigt fett :)

Ah det tror jag med. Ska bli jävligt kul att dra ihop den. Speciellt med tanke på att mesta motorarbetet redan är gjort så kommer man spara ganska bra pengar. Bara att sätta sig ner och planera, fan hornen växer alltså :rolleyes:

Grym hoj :D En äkta klassiker.

Lycka till.

Tack så mycket! :D Ja, de är verkligen fina och denna har potential till att kunna bli en riktig liten dräpare :rolleyes:

Fundera på om man skulle lagt upp en byggtråd, eller nån byggblogg eller liknande med alla stegen i arbetet som kommer. Finns ju en del som diggar de här gamla kamelerna, och sen vet att här är en del på SH som har såna här gamla hojar undanstoppade i garaget, vore kul folk kanske kunde få lite inspiration så kanske fler som flöt upp till ytan, hehe.

Härligt bygge, men måste du rejka ?
Ser fett ut med lite brant gaffelvinkel - tycker jag....

Ah jag har funderat lite kring det. Tänkte jag ska köra i Street klassen och då vet jag inte hur mycket man får reka ut den. en 5 grader kanske hade gjort sitt, får man ut däcket lite, men i med att den ska sänkas så kanske inte det behövs. Som den är idag när jag satt på den så kändes det som att den lutade framöver, hehe
Men jag tror att den kan bli jävligt fet med 16 tum bak, en längre sving och kortare dämpare. Sen kan man ju alltid släppa på styrhuvudet lite =)

Bakdäck

16 tum bak?blir nog svårt att få tag på däck med bra fäste.Skaffa 17tum , då har du ett betydligt större utbud på lämpliga däck.
Björn

16 tum bak?blir nog svårt att få tag på däck med bra fäste.Skaffa 17tum , då har du ett betydligt större utbud på lämpliga däck.
Björn

Haha ja vi satt och diskuterade det idag =) Jag ska försöka få svingen förläng runt 1 dm iallafall. Nu sitter där ju en fyrkantssving med original längd på 490 mm. Så får man se efteråt vilken bredd man kan komma upp i. Måste ju dumpa ekerfälgen tråkigt nog. Se om man kan ragga upp något annat gjutet som kan funka :)

När man var fattig fick det bli avlagda gamla bildäck istället för mc-däck.
kawa1000.jpg

Vet inte om det var 15 eller 16 tums ekerfälg, jäkligt liten var det iaf. Bäst är nog att satsa på en bredare sving och kör med stödlager för framdrevet med offset så att du får på någon mer modernt.

Last edited:
När man var fattig fick det bli avlagda gamla bildäck istället för mc-däck.
kawa1000.jpg

Vet inte om det var 15 eller 16 tums ekerfälg, jäkligt liten var det iaf. Bäst är nog att satsa på en bredare sving och kör med stödlager för framdrevet med offset så att du får på någon mer modernt.

Ja där kommer vara så mycket som måste planeras igenom. Därför det är så nice att kunna lägga upp lite tankar och funderingar här sen när byggandet drar igång i oktober så man kan få lite feedback på allt.

Men om jag förlänger baksvingen nu som jag planerar, så kommer jag kunna få på ett 180 däck utan problem. Och det känns som att jag inte behöver bredare sula ;) (just nu iallafall) Sen återstår det att välja fälg,hittat bra priser på 16-17 tum. Vill ha ner profilen så mycket som det går utan att man sabbar sidewindern när man svänger, eftersom att jag ändå kommer att ha den främst som en gathoj. :rolleyes:

Last edited:
Haha ja vi satt och diskuterade det idag =) Jag ska försöka få svingen förläng runt 1 dm iallafall. Nu sitter där ju en fyrkantssving med original längd på 490 mm. Så får man se efteråt vilken bredd man kan komma upp i. Måste ju dumpa ekerfälgen tråkigt nog. Se om man kan ragga upp något annat gjutet som kan funka :)

"Måste" tror jag inte. Bara att handla en alubana och ekra upp 17" ekerhjul. http://www.central-wheel.co.uk/rims/morad_rim/morad_rim.html

Last edited:
Fasen vad häftig :tummenupp
1393 cc, 13.5:1 i komp och kickstart är tufft :D Finns det elstart också eller är det bara kick som gäller? Den får nog förstärkas med lite plattjärn annars...

snygg, det var inte du som var ute och körde den i lördags, passerade en gul sån i kristianstad sen låg vi bakom den ett par mil mot broby innan den svängde av....

"Måste" tror jag inte. Bara att handla en alubana och ekra upp 17" ekerhjul. http://www.central-wheel.co.uk/rims/morad_rim/morad_rim.html

Ja, vi fundera på det. Det är ju trots allt Borrani fälgar från 80 talet ;)

Fasen vad häftig :tummenupp
1393 cc, 13.5:1 i komp och kickstart är tufft :D Finns det elstart också eller är det bara kick som gäller? Den får nog förstärkas med lite plattjärn annars...

Hehe bud på att göra det ja ;) Där är elstart, men jag tror jag ska plocka bort det. Kicka 1400 kubik är manligast:rolleyes:

snygg, det var inte du som var ute och körde den i lördags, passerade en gul sån i kristianstad sen låg vi bakom den ett par mil mot broby innan den svängde av....

Nä, denna hojen har inte varit startad innan moderaterna tog över regeringen ;)

Last edited:
Hehe bud på att göra det ja ;) Där är elstart, men jag tror jag ska plocka bort det. Kicka 1400 kubik är manligast:rolleyes:

Hehe, det kan nog bli kämpigt att kicka :D Kul med nyihopsatt motor, olja överallt och man måste kicka 20 gånger innan den tänder. Bra för konditionen :tummenupp

Hehe, det kan nog bli kämpigt att kicka :D Kul med nyihopsatt motor, olja överallt och man måste kicka 20 gånger innan den tänder. Bra för konditionen :tummenupp

Haha ja, min plastfarsa har en 1428 kawa från 74 med bara kick så jag vet att det sliter lite ;) Men som tur är tänder hans på 2 kickar, haha.. Man ska vara glad om man har skenbenen intakta efteråt :yoparty

Ja lägg nu ut en bygg tråd , så man kan se hur det går för den gamla damen .

Ja lägg nu ut en bygg tråd , så man kan se hur det går för den gamla damen .

Nä men kolla, har du äntligen skaffat dig ett konto för att kunna följa utvecklingen? ;) Svingen ska förlängas imorron, hehe.

Nä, byggtråd kommer upp så fort allt börjar lossna :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...